[INFO] Scherpstellen bij rijfoto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

[INFO] Scherpstellen bij rijfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:00

Een korte vraag aan alle paardenfotografen hier. Bij het fotograferen van paarden onder de man loop ik tegen een klein probleem aan en dat is dat ik niet weet waar en hoe scherp te stellen voor een goede scherpte van zowel paard als ruiter. Vaak is het of het hoofd van het paard dat scherp is, of het hoofd van de ruiter. Dit is uiteraard een gevolg van de focusafstand waar ik gebruik van maak en wil dan ook graag weten onder welke instellingen jullie schieten en of dit te verbeteren valt. De minimale focus van mijn camera met de lens die ik gebruik is 5.6. Het probleem kan ondervangen worden door de focus te verkleinen, maar dan wordt mijn DOF minder. Wie o wie heeft de gouden tip, of wil ik iets wat niet kan.

Ik gebruik een Nikon D90 met een 18-200 mm lens. Bij het fotograferen van rijfoto's maak ik gebruik van een zo laag mogelijke ISO waarde, de continuous focus op single point AF en bij voorkeur in de A-stand (daarbij lettend op de sluitertijd).

Anoniem

Re: [INFO] Scherpstellen bij rijfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:24

Hier is een algemeen topic voor, maar ik stel altijd scherp op het hoofd, bij voorkeur het oog ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:31

Ja, maar dan is de ruiter niet scherp.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:40

Dan lijkt me de enige optie toch om je diafragma iets verder dicht te gooien, zodat je iets meer DOF krijgt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:51

Je kan een foto nooit over 100% scherp hebben als je ook nog DOF wil.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 16:57

Wat voor focusnummers schieten jullie meestal je rijfoto's op?

En misschien ben ik ook wel zo perfectionistisch dat ik nu iets wil wat niet bestaat.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:09

Focusnummers? Bedoel je soms het diafragma-getal? :=

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:20

Ik gebruik meestal 1 focuspunt; in het midden. Als het paardenhoofd links is (waar ik hem scherp wil hebben) zet ik de focus op links midden. Rechtsom op rechts uiteraard. Ik schiet meestal op f/2.8 en ik stoor me vaak niet aan dat het hoofd van ruiter onscherper is dan het paardenhoofd. Het ligt er ook maar net aan of je van de zijkant fotografeert of van voren.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 17:32

Bagheera_206 schreef:
Focusnummers? Bedoel je soms het diafragma-getal? :=

Haha, neem het me maar niet kwalijk. Ik heb leren fotograferen in het Engels en weet niet hoe dingen in het NL heten, ik vertaal letterlijk en soms kom ik er niet uit. Kreeg laatst mijn camera terug van reparatie, stonden alle menu's in het NL, toen was ik werkelijk verloren!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:42

Irene96 schreef:

Ik snap niet wat jij bedoelt, maar vast niet wat je zegt. Je DOF is dat gebied in je foto wat scherp (genoeg) is, dus DOF willen wel, altijd in élke foto (oke, hele creatieve uitzonderingen daargelaten). Hoe groot we die DOF willen kan wel enorm verschillen ja. En op een 100% scherpe foto blijft er geen onscherpe achtergrond over, dat is denk ik wat jij bedoelt? Maar TS wil alleen een DOF die groot genoeg is om paard én ruiter scherp te krijgen, en waarschijnlijk dan dus wel het liefst met een mooie bokeh :)

TS ik denk dat het leuk is om hier even mee te spelen, hier kan je je DOF mee berekenen. Door er wat mee te spelen krijg je inzicht in hoe je niet alleen je diafragma maar ook je brandpuntafstand én je afstand tot je onderwerp je DOF bepalen. Misschien dat je dan in de praktijk beter kan gaan inschatten wanneer je je diafragma wat moet sluiten of wáárom je de ene keer nu wel alles scherp krijgt en de andere keer niet :)

http://www.dofmaster.com/dofjs.html

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 10:36

@alwiene dankjewel voor de link! Heb hem even snel bekeken en hier ga ik zeker mee experimenteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:53

Alwiene schreef:
Irene96 schreef:

Ik snap niet wat jij bedoelt, maar vast niet wat je zegt. Je DOF is dat gebied in je foto wat scherp (genoeg) is, dus DOF willen wel, altijd in élke foto (oke, hele creatieve uitzonderingen daargelaten). Hoe groot we die DOF willen kan wel enorm verschillen ja. En op een 100% scherpe foto blijft er geen onscherpe achtergrond over, dat is denk ik wat jij bedoelt? Maar TS wil alleen een DOF die groot genoeg is om paard én ruiter scherp te krijgen, en waarschijnlijk dan dus wel het liefst met een mooie bokeh :)

Ik bedoelde dat als je de ruiter en het paard scherp wilt, dat de achtergrond dan automatisch voor een heel groot deel meegaat, verkeerde term gebruikt denk ik ;)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:03