Foto's scherp op camera, minder scherp op computer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

cato1

Foto's scherp op camera, minder scherp op computer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 09:59

Hee allemaal :)

Ik heb een week geleden mijn eerste spiegelreflexcamera gekocht.
Een Konica Minolta Dymax D5 oftewel een Sony :Y)
Maar als ik foto's maak, en ze zijn scherp op de camera, zijn ze soms minder scherp op de computer,
iemand een idee hoe dat komt?
Ik open de foto's met Picassa.

Doegg !
*D

Nooor_

Re: Foto's scherp op camera, minder scherp op computer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:00

Het schermpje op je camera is zo klein dat je de foto's eigenlijk niet goed ziet, dus kunnen ze alsnog een beetje onscherp zijn oid. Je moet gewoon proberen te zorgen dat ze wel scherp worden (:

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:09

Dat is vreemd. Dat ze wel scherp zijn op je camera en niet op Picasa...kijk als je ze nu geplaatst had op "mijn album", dan had ik het begrepen.
Nu denk ik dat je de foto's met een verkeerde instelling heb genomen. Want Picasa zet echt weergaloze scherpe foto's neer.
Laatst bijgewerkt door Ersina op 12-02-12 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:10

Je kunt ook inzoomen op je camera hè, zo kun je misschien beter zien of ze wel écht scherp zijn :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:42

Ersina schreef:
Dat is vreemd. Dat ze wel scherp zijn op je camera en niet op Picasa...kijk als je ze nu geplaatst had op "mijn album", dan had ik het begrepen.
Nu denk ik dat je de foto's met een verkeerde instelling heb genomen. Want Picasa zet echt weergaloze scherpe foto's neer.

Vreemd? :') Zo'n camera heeft een LSD schermpje van kleinxklein, en een PC is toch wel net even wat groter.

Je moet je niet blindstaren op de LSD achterop je scherm, inderdaad wat er al gezegd word, inzoomen in de foto zodat je precies ziet of de foto scherp is te ja of te nee.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:02

Haha inderdaad, dat is niet zo vreemd hoor, ik zoom altijd in om te kijken of het scherp is en zelfs dat is geen garantie, ik geloof het pas met zekerheid als ik het op de pc gezien heb :j

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:12

LSD :') _O- Mag toch hopen dat zo'n schermpje geen drugs is.

Volgende keer inderdaad even de foto inzoomen op je camera, zo'n scherm vertekend behoorlijk.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:15

Ik heb het ook áltijd, ik beschuldig mijn schermpje ook al van valsspelerij.. Op het scherm lijkt de foto scherper, sfeervoller en kleurrijker. En dan rollen ze je computer in en dan valt het ineens wat tegen :')

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:18

Mossel schreef:
LSD :') _O- Mag toch hopen dat zo'n schermpje geen drugs is.

Volgende keer inderdaad even de foto inzoomen op je camera, zo'n scherm vertekend behoorlijk.

LCD. Jeetje, wat is iedereen aan het pietlutten lately. :z

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:43

het heeft uiteraard een beetje met je scherm te maken maar vooral me je instellingen . een spiegelreflex werkt heeel erg anders en alleen met de juiste instellingen kun je scherpe resultaten behalen:) voor meer info mag je me best een pb sturen.

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 17:48

Heel erg bedankt voor alle reactie's, ik ga kijken wat ik eraan kan gaan doen! :)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:56

Courses schreef:
Ersina schreef:

Vreemd? :') Zo'n camera heeft een LSD schermpje van kleinxklein, en een PC is toch wel net even wat groter.

Je moet je niet blindstaren op de LSD achterop je scherm, inderdaad wat er al gezegd word, inzoomen in de foto zodat je precies ziet of de foto scherp is te ja of te nee.

Ik heb ook een Sony, dat schermpje geeft minder goede foto's weer, als op de PC. Overigens dat heb ik ook met mijn nieuwe Canon.
Vandaar dat ik het vreemd vind dat het scherm op haar fototoestel (alhoewel kleiner, dat heeft volgens mij weinig te maken met scherpte)scherper is dan op haar pc.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:16

Ik denk dat de foto scherp lijkt op de camera, omdat hij daar klein is. Als je hem op een pc ziet (weet ik het hoeveel keer zo groot) dan issie niet meer scherp, omdat je hem dan goed kan zien.

Ik denk niet dat het in dit geval om de scherpte van het scherm zelf gaat ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:01

Ersina schreef:
Courses schreef:

Vreemd? :') Zo'n camera heeft een LCD schermpje van kleinxklein, en een PC is toch wel net even wat groter.

Je moet je niet blindstaren op de LCD achterop je scherm, inderdaad wat er al gezegd word, inzoomen in de foto zodat je precies ziet of de foto scherp is te ja of te nee.

Ik heb ook een Sony, dat schermpje geeft minder goede foto's weer, als op de PC. Overigens dat heb ik ook met mijn nieuwe Canon.
Vandaar dat ik het vreemd vind dat het scherm op haar fototoestel (alhoewel kleiner, dat heeft volgens mij weinig te maken met scherpte)scherper is dan op haar pc.

Tuurlijk niet. Als je een foto op een PC scherm ziet ( afhankelijk de grootte, ik neem m'n eigen iMac even als voorbeeld ) zie je 'm op een 21'5 inch beeldscherm, zo'n LCD display is echt 1,5 ofzo? De foto word als het ware 'in elkaar gedrukt' dus dan is de foto altijd scherper. Is hetzelfde met die 'ik heb de foto's verkleint dus de kwaliteit is minder' bullshit. Een 'onscherpe' foto zal op een 800x533pix scherper lijken als een 1550x1200pix omdat de pixels dichter op elkaar staan bij de 800x533. Dat is echt 1+1 optellen :')