Elin_ schreef:Hoe doen jullie het qua wat de klant krijgt.
CD /DVD: Zo ja,waar koop ik die?
Site uploaden en link ervan geven: Zo ja,welke site.
Andere manieren?
Foto's afdrukken bij welk bedrijf/winkel?
1) 2) 3 )
Ik weet wel qua canvas :HerinneringOpLinnen ,zijn hier goede ervaringen mee?
Bij mij krijgen klanten alleen "voorbeeld foto's" te zien.
Ze betalen voor de shoot + een foto tegoed van 50,- euro waar ze nabestellingen mee uit kunnen kiezen.
Overige foto's zijn extra bij te bestellen, zowel als afdruk als digitaal.
Ik heb nooit gratis foto's op hoge resolutie meegegeven, en daar ben ik blij om. Want zelfs uit 2004 krijg ik nu nog wel eens nabestellingen, als een paard is overleden of verkocht. Als ik destijds alles weggegeven had, had ik daarna nooit meer inkomsten uit die reportages gehad, dus dan zou je het alleen van de shoot prijs zelf moeten hebben (als je dat dus zó berekend, zou die prijs ontzettend hoog moeten zijn om dat verschil te compenseren).
Dus wanneer je alles op cd of dvd mee geeft, hou er dan rekening mee (zelf, maar ook in je prijsberekening) dat je daar nooit meer een nabestelling van hoeft te verwachten. En dat men daar waarschijnlijk mee naar goedkope afdrukcentrales zoals Hema en Kruidvat gaat, waar je foto's op slechte kwaliteit gedrukt worden (maar jouw naam wordt er wel bij genoemd als die foto's rondgaan onder de kennissen).
En het nadeel is dat je bijna geen zicht hebt op wat er met de foto's gebeurd (ingezonden voor fotowedstrijden waardoor je geen rechten kun claimen als bijv. een groot bedrijf die foto's gaat gebruiken als reclame materiaal, om maar een voorbeeld te noemen).
ALS je toch wil gaan werken met foto's op cd/dvd, koop dan van zeer hoge kwaliteit. Bespaar er niet op. Want cd's/dvd's kunnen nogal eens "fouten" geven, zeker na een aantal maanden.
Ik zet alle voorbeeldfoto's op mijn eigen website. Ik heb gewoon een eigen domein + webhosting, waardoor ik zelf mapjes kan aanmaken en een gallerij, waar mijn klanten de foto's kunnen bekijken.
Wil je liever alles uit handen geven, dan is bijv. Oypo ook een oplossing. Maar zij pikken een stukje winst in en het nadeel is dat je alle foto's al op hoge resolutie volledig bewerkt moet uploaden. Veel werk dus, en het kost je een stukje van je winst.
Afdrukken doe ik altijd bij Profotonet.
Canvassen doe ik uitsluitend bij Canvas en Co (
http://www.canvasenco.nl). De kwaliteit van Herinneringen op linnen is minder mooi en zij gebruiken ook goedkoop linnen ipv kwaliteits canvas.