Welke opjectieven heb je voor paardenfotografie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

cillusion

Welke opjectieven heb je voor paardenfotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:09

Ik ben heel benieuwd wie nu welk objectief heeft, waarom gekozen, of het bevalt en wat je ermee doet (paarden close ups, dressuur, springen, binnen of buiten?)
(en op welke body)

Om zelf maar te beginnen:

Mijn body is een Canon 600D.

Ik heb een Tamron 17-270, na heel veel afwegen gekozen omdat ik niet veel wil wisselen, dat is natuurlijk wel het voordeel van spiegelreflex maar als beginner lijkt mij dat niet handig. Tamron werd aangeraden voor cursusleider, heb nog heel erg getwijfeld tussen deze en de USM lenzen, maar een bereik leek mij wel heel handig.
Deze lens is een 3.5 tot 4.5 als ik het goed heb, super bereik, mooi scherp in mijn beginnersogen, en altijd goed! Behalve, wat ik natuurlijk eigenlijk wel wist, bij binnenconcoursen. Maar eerst moest dat bewezen worden. Een wedstrijdje was qua licht dus redelijk, andere was echt waardeloos. Verder wel hele mooie foto's hoor, van de pony's buiten, in huis en allerlei andere shots doet hij prima.

Dus, i.v.m. de cash back actie van Canon nog een aankoop gedaan.
De Canon 50mm 1.4 lens. Gekozen om de lichtsterkte, en de 50 mm was qua ondervinding met de andere lens toch wel een mooi bereik. 1.8 is voordeliger, maar deze is toch kwalitatief beter en in combi met de cash back en mijn financieel adviseur is het deze geworden. Mocht hij niet bevallen dan is dit ook nog eens een gewilde 2e hands lens. Maar, deze lens maakt super mooie heldere foto's, met springwedstrijdjes heel mooi! Soms nog iets uitsnijden maar dan blijft er voldoende kwaliteit over. Voor filmen ook goed, ware het niet dat je bij een dressuurproefje of springwedstrijd een meter of 10 van de bak af moet kunnen staan. Springen wat dat betreft dus niet super, dressuur wel!

Ideaal zou zijn een 24-70 lens of zo, maar dan met een 1.8 sterkte. Of een 2.8 ook voldoende zou zijn weet ik niet, misschien hebben jullie daar ervaring mee?

Daihyo

Re: Welke opjectieven heb je voor paardenfotografie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:22

Ik gebruik voor paardenfotografie eigenlijk altijd de 70-200mm F2.8.
24-70mm heb ik ook, maar is alleen fijn wanneer je een paard helemaal op de foto wil.
Voor portret of beweging (er vanuit gaande dat het paard in een grote ruimte loopt) is 70-200mm veel praktischer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:31

Ik gebruik ook altijd mijn Canon 70-200 L USM f2.8 :j soms is het leuk om even iets anders te doen, daar heb ik mijn sigma 17-70 f2.8-4.5 voor :P en momenteel ook nog tijdelijk een WD lens 10-22

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 08:37

Aha, dat lijken mij ook 'leuke'' lenzen. Maar, als ik het goed begrijp fotograferen jullie niet de sport maar meer shoots? En is dit meer binnen of buiten? Gebruiken jullie de 2.8 ook of fotografeer je toch vaak met een hoger diafragma? Is de 2.8 voor jullie genoeg voor een binnenmanege?
En, welke body's? Als ik het goed begrijp scheelt het ook nog hoe licht gevoelig de sensor is, of te wel; hoe beter de camera, hoe lichtgevoeliger je lens ook is/blijft in de praktijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 08:52

Ik gebruik voor paarden vrijwel uitsluitend mijn Nikkor 70-200mm f2.8 VR objectief.
Ook voor wedstrijden/evenementen, etc.

Liever geen lens met groothoek bereik, omdat dit het perspectief (en dus ook het paard) behoorlijk kan vervormen. En die "mooie" wazige achtergrond bereik je ook gemakkelijker met een telelens.

Of een 2.8 genoeg is voor "een" binnenmanege is niet te zeggen.
Het hangt namelijk voor 100% af van de manege zelf hoe licht of donker de bak is.
In de ene bak zal het net wel gaan, in de andere net niet. Maar het zal sowieso een stuk gemakkelijker gaan dan een lens van 3.5 of 4.5 :j

Camera's die goed presteren op een hoge iso waarde doen het inderdaad fijn in binnenbakken.

Maar mijn eigen voorkeur ligt wel heel sterk op het buiten fotograferen van paarden. Een binnenbak geeft meestal namelijk ook geen mooie achtergrond. Dus die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:25

Als ik op verzoek foto's moet maken en ik dus weet wat me ong. te wachten staat, gebruik ik praktisch altijd mijn Nikkor 70-200mm, dezelfde als Femke heeft. Gewoon een prachtige lens.
Ga ik gewoon wandelen of op reis, dan heb ik altijd mijn 28-300mm bij. Kan ik alle kanten mee op. Wil ik nog compacter reizen dan neem ik mijn cropcamera mee en krijgt de 28-300 lens een beeldhoek van 42-450. Je mist dan wel wat groothoek, maar dat is in dit geval niet erg want ik heb liever zoom.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:32

Zelfde verhaal hier, 70-200 4.0 gaat eigenlijk altijd mee [:

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 19:43

Voor paardenfotografie gebruik ik meestal mijn Canon 70-200 f/2.8 IS (i.c.m. een 1.3x cropcamera).
Als ik een reportage moet maken voor een blad, met ook overzichtsfoto's, details, portretten van mensen etc. dan gebruik ik daar vaak de Canon 24-105 f/4.0 IS voor.

Voor moeilijke lichtsituaties heb ik een Sigma EX 50 mm f/1.4. Die was vorig jaar heel handig toen ik Shires in een binnenbak moest fotograferen. Toen heb ik trouwens met 2 camera's gewerkt (met 50 mm en 70-200 mm) om een grotere variatie aan beelden te kunnen maken.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 08:50

Ik fotografeer voornamelijk met de Canon 100-400. Je moet met deze lens wel meer dan voldoende ruimte hebben (vooral op een 1,6 cropcamera), maar ik vind het heerlijk om van een afstandje te werken.

Als het erg donker is of als foto's in de binnenbak gemaakt moeten worden, dan neem ik de Sigma 70-200 f/2.8. Maar die is een stuk minder scherp dan de Canon, dus deze gebruik ik wat minder vaak.

Ook heb ik nog een 18-50 f/2.8 van Sigma. Heerlijk lensje en ook lichtsterk.

Ik neem overigens nooit de 70-200 en de 100-400 beide mee, dat vind ik te zwaar. Meestal is het één van deze twee met de 18-50, ook een beetje afhankelijk van het weer en de locatie. :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:46

Femke schreef:
Ik gebruik voor paarden vrijwel uitsluitend mijn Nikkor 70-200mm f2.8 VR objectief.
Ook voor wedstrijden/evenementen, etc.

Liever geen lens met groothoek bereik, omdat dit het perspectief (en dus ook het paard) behoorlijk kan vervormen. En die "mooie" wazige achtergrond bereik je ook gemakkelijker met een telelens.

Of een 2.8 genoeg is voor "een" binnenmanege is niet te zeggen.
Het hangt namelijk voor 100% af van de manege zelf hoe licht of donker de bak is.
In de ene bak zal het net wel gaan, in de andere net niet. Maar het zal sowieso een stuk gemakkelijker gaan dan een lens van 3.5 of 4.5 :j

Camera's die goed presteren op een hoge iso waarde doen het inderdaad fijn in binnenbakken.

Maar mijn eigen voorkeur ligt wel heel sterk op het buiten fotograferen van paarden. Een binnenbak geeft meestal namelijk ook geen mooie achtergrond. Dus die probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. :)

Hoi Femke,

Zou een Tamron AF 70-200mm F2.8 SP Di een goede 2e zijn? (budget-technisch zeg maar :)) )
Ik heb nu een Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS icm met een 550D, maar ik vind dat ik de iso al snel omhoog moet doen als ik paarden in actie fotografeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 11:53