[INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:18

Nou ja gezien ze het heeft over kwaliteitsverlies bij Elements ga ik er niet vanuit dat dat verlies pas optreedt na uploaden :D Want dan lijkt t me wel duidelijk waar het probleem zit ;)

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 00:33

Dan zal het idd niet aan Elements liggen. :=

miranda_x

Berichten: 882
Geregistreerd: 30-01-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:13

Hoi!
Ik wil graag een fotobewerkingsprogramma aanschaffen!
Wie heeft er tips voor mij?
Wat kan ik beter nemen, lightroom of elements?
Wat zijn de voor-nadelen van de programma's?

JuliaaahX

Berichten: 1015
Geregistreerd: 03-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 15:44

Nouks schreef:
Dat je met Elements per definitie veel kwaliteit verliest is onzin. Waarschijnlijk heb je je "image interpolation" verkeerd staan als je niet tevreden bent over het resultaat, of vergeet je nog heel iets na te verscherpen na het verkleinen. Elements is hartstikke prima voor verkleinen.

http://www.nouks.nl/2009/07/image-inter ... photoshop/

Naja, tis iig mijn ervaring dat het er niet heel goed uit ziet, maar ik zal je stuk eens lezen, bedankt!
@Bagheera_206: kwaliteitsverlies is idd al voor het uploaden :) Ik upload bij Tinypic, gaat gewoon goed!

Ik ga eens lezen en uitproberen, bedankt!

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:56

miranda_x schreef:
Hoi!
Ik wil graag een fotobewerkingsprogramma aanschaffen!
Wie heeft er tips voor mij?
Wat kan ik beter nemen, lightroom of elements?
Wat zijn de voor-nadelen van de programma's?


Geen ervaringen met de rest, maar ik zou Photoshop nemen! :+ Vind het zelf een erg lekker programma om mee te werken!

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:59

Photoshop is wel nogal prijzig voor de gemiddelde hobbyist ;)

Miranda: wat voor jou interessanter is, is ook een kwestie van voorkeur. Op www.adobe.com kun je van allebei een proefversie (30 dagen te gebruiken) downloaden, dan kun je eens testen wat je prettiger vindt/wat wel en niet aan je eisen voldoet. Over het algemeen kun je wel zeggen dat Lightroom een zeer compleet programma is, en tegenwoordig ook voor een zeer nette prijs.

miranda_x

Berichten: 882
Geregistreerd: 30-01-07

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 19:38

@Nouks, Bedankt voor de tips!
Photoshop vind ik inderdaad te duur. ;) Elements heb ik momenteel op mn laptop staan om uit te proberen, straks maar is lightroom proefversie erop zetten!

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:19

Ik heb een vraag over PhotoFiltre. Ik ben bezig met het maken van een soort 'buttons' voor mijn webwinkel. Nu heb ik eerst een kader gemaakte en de lijn een andere kleur gemaakt. Dit heb ik opgeslagen en daarna heb ik de button gevuld. Echter is de gevulde button niet meer scherp, de rand lijkt qua kleur te 'vloeien'. Weet iemand hoe dit mogelijk is en te verhelpen is?

Afbeelding lege button:
Afbeelding

Afbeelding gevulde button:
Afbeelding

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 21:27

Ik heb per ongeluk iets in Paint Shop Pro aangepast, dat als ik een foto bijsnijd, ik niet meer "originele verhoudingen behouden" oid aan kan vinken. Ik heb zelf al lopen prutsen in de werkbalen en dergelijke, maar kan het niet vinden. Weet iemand waar ik moet zoeken?

Ook heb ik nog een andere vraag betreft beeldbewerking.
Ik heb een foto van een paard waar een soort "reflectie" van het gras in te zien is, resultaat: een groene waas op het paard. Heb het zelf al proberen bij te werken, maar beter dan dit lukt het me niet:

Afbeelding

Hoe kan ik dit het beste tegen gaan?

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:21

Hallo,

Ik heb een vraagje, ik heb vandaag foto's gemaakt van een pup van iemand, helaas had dit hondje een rood halsbandje aan gehad, en doordat het bandje nat is geworden, heeft het bandje afgegeven op de vacht van de pup.
Je raadt het al, de pup heeft wit in zijn vacht zitten, bij zijn hals zitten nu roze vegen.
Let wel: dit had de pup al enkele dagen, maar kreeg ze er niet af.

Nu dacht ik dat ik het wel weg zou kunnen werken met Corel paintshop PRO X4, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dat netjes zou kunnen doen.
Ik kan helaas geen voorbeeld foto plaatsen omdat de pup niet van mij is.

Hebben jullie enig idee ? Of is dat eigenlijk onmogelijk om dit netjes te doen....

MarianneV

Berichten: 3162
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Wirdum (FR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:22

EquiPhoto schreef:
Ik heb per ongeluk iets in Paint Shop Pro aangepast, dat als ik een foto bijsnijd, ik niet meer "originele verhoudingen behouden" oid aan kan vinken. Ik heb zelf al lopen prutsen in de werkbalen en dergelijke, maar kan het niet vinden. Weet iemand waar ik moet zoeken?

Ook heb ik nog een andere vraag betreft beeldbewerking.
Ik heb een foto van een paard waar een soort "reflectie" van het gras in te zien is, resultaat: een groene waas op het paard. Heb het zelf al proberen bij te werken, maar beter dan dit lukt het me niet:

[ Afbeelding ]

Hoe kan ik dit het beste tegen gaan?


Je kan em nog nabewerken is Cs5... zo ga ik dat tegen
evt mag je me em ook sturen.. kan ik es kijken wat ik kan doen

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:41

Ja, dat ik het na kan bewerken snap ik, maar wat werkt het het beste? Heb zelf al lopen prutsen met de kleurtoon en de rood/groen/blauw tool...

De foto staat in mijn eerdere bericht, je mag het van mij proberen :j

MarianneV

Berichten: 3162
Geregistreerd: 07-03-11
Woonplaats: Wirdum (FR)

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:44

Pbtje ;)

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:26

@ sunshine en EquiPhoto, in Photoshop zou ik beide problemen in no time kunnen verhelpen maar met PSP ben ik onbekend. Mochten jullie er met PSP niet uitkomen en het evt met (een probeerversie van) Photoshop willen proberen, wil ik jullie daarin best instrueren.

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 01:44

Wie kan dit verklaren?

Afbeelding


Afbeelding

Zoals jullie zien 2x dezelfde foto. Bovenste geopend in Windows Fotogalerie (standaard programma dat wordt gebruikt om foto's te openen) en de onderste in Paint Shop Pro X3. Echter is de foto in Paint net geopend en onbewerkt! Maar de kleuren zijn duidelijk totaal anders. Dit is bij elke foto die ik open in paint shop pro sinds ik mijn nieuwe body heb. Foto's zijn trouwens gewone JPG bestanden. Wie kan dit verklaren? Waar zit dat grote verschil in?

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 03:23

1 woord: kleurmanagement. Heb ik al wel eea over geschreven op Bokt, als je bijvoorbeeld zoekt op "kleurprofiel" in combinatie met mijn naam kom je vast veel tegen. Mocht je er niet uitkomen, stel gerust vragen. Ik post dit vanaf mijn iPhone dus even geen uitgebreider antwoord :p

Bagheera_206

Berichten: 25914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 07:11

Heb jij je scherm gekalibreerd? Bij mij snappen bijna alle programma's mijn gekalibreerde scherm behalve Windows Fotogalerie. Die snapt het alleen in volledig scherm bij de soort van diashow weergave.

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:18

Hebben jullie dat ook, dat als je foto's verkleind in lightroom dat ze dan veel minder scherp worden?
Ik had gister paar foto's verkleind + Copyright erop via lightroom maar kwaliteit was echt dramatisch...

of komt het door de CR?

EquiPhoto

Berichten: 4442
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 11:29

Ik verscherp altijd mijn foto's nadat ik ze verkleint heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:07

Bagheera_206 schreef:
Heb jij je scherm gekalibreerd? Bij mij snappen bijna alle programma's mijn gekalibreerde scherm behalve Windows Fotogalerie. Die snapt het alleen in volledig scherm bij de soort van diashow weergave.


Dat heeft niet zo veel met je kalibratie te maken, wel of geen gekalibreerd scherm altijd zal er een verschil zijn tussen wel- en niet-kleurmanaged programma's. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:07

_Daniella schreef:
Hebben jullie dat ook, dat als je foto's verkleind in lightroom dat ze dan veel minder scherp worden?
Ik had gister paar foto's verkleind + Copyright erop via lightroom maar kwaliteit was echt dramatisch...

of komt het door de CR?


Das nogal logisch, op 800px (bijvoorbeeld) passen nu eenmaal minder details ;) Iets naverscherpen na het verkleinen dus.

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:44

Ja dat snap ik :+

Maar bij lightroom gaat de kwaliteit veel meer achteruit met verkleinen dan bijvoorbeeld paint shop pro :\

Anoniem

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 00:42

Zal met je individuele instellingen te maken hebben lijkt me...

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:40

Waar kan ik het beste zoeken voor GIF bestanden?
of moet je die echt zelf maken van een filmpje?

Rosannee_

Berichten: 3713
Geregistreerd: 15-10-06

Re: [INFO] Vragen over fotobewerkingsprogramma's deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:56

kan niet meer editen maar ik weet die vraag al.
heb alleen een andere :o
hoe kan je in Photoshop CS6 alle lagen van een zelfde bestand in een keer selecteren?