bruiloft fotografie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

vroli1

bruiloft fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:47

hey :wave:

ik word de laatste tijd best veel gevraagt voor bruiloft fotografie.. maar nou durf ik dat niet omdat het niet even over te doen is als je fotos mislukken :+ en daar ben ik erg bang voor :') (niet dat mijn fotos mislukken hoor) al vind ik mezelf nog niet goed genoeg voor bruiloften..

nu wil ik wel heel graag gaan oefenen met portret ed.. hebben jullie een aantal tips wat betreft instellingen en ideeën?
(ik heb al een aantal familieleden die zich willen opofferen voor me om te oefenen.. :+ )

tips?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:06

Een paar keer "meelopen" met een ervaren bruiloft fotograaf als tweede fotograaf, zo doe je een hoop ervaring op en mislukt er dan wat is er geen man over boord.

vroli1

Re: bruiloft fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:14

ik heb al een keer meegelopen met een bruiloft :j
mijn oom was toen fotograaf :) ik was een wrak van zenuwen :')

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:15

Tuurlijk willen mensen je als fotograaf, je kunt waarschijnlijk goed overweg met je camera en maakt mooie plaatjes.
Daarbij doe je dit voor de hobby en zal je lang niet zo duur zijn als een proffesional.
Een beetje fotograaf zit je al gauw op een 1100 tot 1500 euro en dan is dit ook nog maar voor een paar uurtjes en 50 foto's.

Je zou het kunnen doen om een bruiloft te fotograferen op vandaag kan er veel minder mis gaan dan vroeger met een rolletje.
Ik zou wel de mensen heel goed van tevoren vertellen dat je nog steeds leerende bent en de risico's die het met zich meebrengt als het mislukt.
Hiervoor zou je ze iets kunnen laten tekenen.
Een goede fotograaf is verzekerd hiervoor en kan bij mislukking de bruiloft iets nabootsen al kan ook hij niet alles mee doen als op de dag zelf.
Dus ook voor hem is en blijft er risico.

Dus je kunt het best doen maar dek jezelf goed in door duidelijk te zijn tegen de mensen.
Mijn man heeft het al vaker gedaan op deze manier en tot nu toe tot allemaal goed gegaan.
Dus succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:06

Als je nog tips moet vragen voor instellingen ben je er mijns inziens absoluut nog niet aan toe (zelfstandig) een bruiloft te fotograferen. Dan zul je namelijk zélf moeten kunnen anticiperen op 100.000 verschillende omstandigheden. Tot die tijd nog lekker meelopen, of dat nu nog 4x vaker is of nog 400x.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 21:23

bedankt :) dat is nuttige info :j
ik wil ook nog een paar keer meelopen met mijn oom die heeft er minstens 1 per maand (hobby fotograaf) en gewoon eens kijken wat zijn instellingen zijn en hoe hij zich voorbereid op belangrijke shoots.. :)

@nouks: ik ben er zeker nog niet aan toe en dat weet ik.. maar om mij heen (familie en vrienden) zeggen "oh dat moet je doen je maakt mooie plaatjes" en blabla :+ maar ze zien mijn natuur en dieren fotografie.. ik heb nog niet zoveel ervaring met portret/mensen ed.. en ook dat houd me tegen om mensenfotografie te doen.. :)

een dagje fotografie cursus lijkt me ook wel wat.. :)

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:03

Je kunt ook niet zeggen...gebruik die sluitertijd en dat diafragma..alles hangt af van de lichtomstandigheden..schijnt de zon, is het bewolkt, in het bos of op het strand enz..enz..je zal dan je instellingen daarop moeten aanpassen.
Zo ook binnen in het stadhuis, het ene stadhuis is het andere niet..veel natuurlijk licht of juist kunstverlichting enz..enz..binnen flitsen moet je eigenlijk niet willen, ik heb voor de huwelijksvoltrekking een lichtsterke lens om het flitsen zoveel mogelijk uit te sluiten en een body die een hoge ISO met gemak aan kan.
Misschien een idee om eens een bruids workshop te volgen, ik kan je die van eppel fotografie sterk aanraden..kost wat maar super leerzaam en iedere cent waard! Goede inverstering voor de toekomst ;)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 23:02

Altijd een goed compliment om te horen. :) Ik ben ook al een paar keer gevraagd, maar ga mijn handen er nog niet aan branden. := Heb wel 2x receptie en feestavond gedaan. Daar kan ik niet zoveel aan verklooien dan de officiele momenten.

Zou voorlopig lekker als 2e fotograaf meegaan en mocht je je echt er verder willen ontwikkelen gaan kijken of je huidige set geschikt is voor bruiloftsfotografie.

Ik ontkwam bijna niet aan flitsen tijdens die avonden. :( Mocht je willen flitsen is het ook fijn om al beste maatjes te zijn met je opzetflitser. :)

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:24

Gewoon een keer doen en gaan. Ben zelf ook een keer gevraagd voor een bruiloft. Mensen hadden zeer laag budget en konden zich geen echte fotograaf veroorloven. Ze wilde mij wel een kans geven om portfolio op te bouwen en ze hebben er rekening mee gehouden dat ik beginnend was, dus dat ook de foto's kwalitatief minder zullen zijn. Het was een hardstikke leerzame en leuke dag met mooie foto's. Ben erg blij dat ik deze kans heb gekregen! Dus ik zeg plaats een oproep, benadruk je ervaring en ga ervoor! ;)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:45

Ik heb al een aantal bruiloften gedaan. Op één na waren ze allemaal tevreden. Bij deze laatste was een vervelende situatie ontstaan, maar gelukkig stonden alle afspraken op papier. Wat ik inmiddels geleerd heb is dat het heel belangrijk is om alle afspraken vast te leggen, dus op papier en bevestiging vragen aan de mensen van wie je de bruiloft gaat fotograferen.
- Heel duidelijk maken dat je amateur bent en wat dat voor jou inhoudt (dus wat zij kunnen verwachten)
- Afspraken maken over wat je fotografeert (momenten, plekken etc)
- Pas je prijs aan aan je kunnen, als amateur 1000.- vragen is vragen om problemen, dan verwacht men voor dat bedrag ook professionele foto's
- Maak een cd met voorbeeldfoto's waaruit duidelijk wordt wat jouw stijl van fotograferen is, de mensen kunnen dan zelf bepalen of het is wat bij hun past
- Leg wensen en afspraken vast op papier
- Maak afspraken over het aantal foto's dat je levert en op welke manier
- Zorg voor noodzakelijke apparatuur. Extra accu, evt externe flitser (met bruiloften maak ik daar altijd veel gebruik van op binnen locaties) reflectiescherm, geheugenkaart met voldoende ruimte en evt statief.

De eerste keer is heel spannend. Het is goed opletten en er zijn momenten die je écht niet kan missen (zoals DE kus na het ja-woord) Als je weet waar de bruiloft is (gemeentehuis/kerk/feestzaal) zou je van tevoren eens langs kunnen gaan om te kijken hoe het eruit ziet en hoeveel licht er is. Met buitenfoto's (reportage) kan je vast op zoek naar geschikte plekken. Wat voor posities zijn mooi en wil je speciale dingen proberen? Een bruiloft vergt in mijn ogen enig voorwerk :)
Het is vooral doen, de mooie 'statige' momenten op de foto maar ook de dingen die tijdens de bruiloft voor bruid en bruidegom 'onzichtbaar' zijn, zoals een opa of oma die een traantje wegpinkt, kinderen die spelen met bellenblaas voordat het kersverse stel het gemeentehuis uitkomt en noem maar op.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:40

bedankt voor de super uitleg iedereen!

mijn set bestaat nog niet uit externe flitsers en lichtsterke lenzen.. daarom durf ik het ook nog niet aan.. ik heb nu alleen nog een canon 60D body met een 18/135mm(?) lens nu weet ik wel dat dit setje makkelijk hoge isos aankan maar daarmee ben je er nog niet.. dat probeer ik mijn familie ook duidelijk te maken..

tijdens de bruiloft waarmee ik mee liep miste ik ook een aantal momenten zoals 'het' moment van de dag.. de kus.. :') gelukkig had mijn oom hem wel :=
verder kreeg ik vele complimenten over mijn fotos omdat ik meer van de 'luchtige' fotos ben.. ik bedoel dat ik niet zo van de statige fotos.. okee een stuk of 5 en dan vind ik het best :')
ik leg ook meer de 'blunders' vast en dat worden dan de leukste fotos vind ik zelf.. :)

en met de instellingen.. onderbelichten jullie dan? als de bruid bijv. een witte jurk aan heeft en in de zon staat..

nu weet ik ook veel meer qua instellingen dan vorig jaar.. ik schiet nu sinds kort in raw ipv jpeg en ben er met mijn apperatuur mee op vooruit gegaan (van sony naar canon)
ik weet nu hoe ik over en onder moet belichten alleen nog niet wanneer ik dat nodig ben..

een workshop lijkt me nodig :j hebben jullie een idee? het hoeft niet specifiek over bruiloft fotografie te gaan .. ik ga zelf ook ff googlen.. :)

bedankt! :D

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:02

Ik doe mijn lichtmeting buiten vrijwel altijd op de jurk en pas daar mijn instelling op aan.
De 60D kan niet zo hoge ISO aan, in ieder geval niet voor binnen in het stadhuis..ik heb zelf de 60D en de 5D MKII en gebruik de 60D nòòit binnen ik wil niet flitsen en zelfs met de 24-70 2.8 op de 60D moet ik een tè hoge ISO pakken waardoor er veel ruis onstaat, voor binnen heb ik daarom standaard de 5D met de 24-70 erop.
Met de set die je hebt (ook een mooie set overigens) ontkom je er denk ik niet aan om binnen in te flitsen om overmatige ruis te vermijden.
Ook zul je op zeker moeten nabewerken in een goed fotobewerkings programma.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:09

Maar Judith, werk jij als professional of als amateur/hobbyfotograaf? Want daarin zit zo'n mega verschil. Ik heb geen 5D MKII centjes en ben heel blij met mijn 550D, die met degelijk materiaal (externe flitser en objectief) ook prima functioneerd, alleen niet op professioneel niveau.
Het is dan in mijn ogen ook écht van belang dat je mensen verteld dat je een amateur bent, met amateur-materiaal en minder mogelijkheden in dat geval dan een professional. Maar als je laat zien wat je kan met je camera (dus vergelijkingsmateriaal hebt) en mensen gaan akkoord, weten ze ook wat ze ong. kunnen verwachten.

Ik merk dat mensen graag voor een dubbeltje op de 1e rij zitten, er zijn zóveel amateur/hobbyfotografen die graag iets bij willen verdienen..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:18

Fotograferen is mijn werk, ik ben zelfstandige..
Ik snap jou redenering ook wel, maar ik zou persoonlijk niet met "mindere geschikte" apparatuur een bruiloft fotograferen..is geen aanval naar andere, ik zou het voor mezelf niet willen..ik wil goede kwaliteit afleveren en de juiste apparatuur hebben, je kunt niet zeggen..we doen het morgen even over..ik moet er tenslotte mijn boterham mee verdienen.

De 60D is overigens een prima body hoor, ik gebruik hem zelf ook voor de bruiloft reportages icm de 70-200 en met de foto's is niets mis, alleen voor binnen zou ik hem zelf niet gebruiken maar dit omdat ik ten alle tijden flitsen wil vermijden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:31

Je hebt zeker wel een punt, maar bij mensen met minder budget zie je toch dat ze een familielid of kennis, of een amateur/hobbyfotograaf vragen om de kosten te drukken. Dat je dan iets mindere kwaliteit hebt, daar doen ze het dan mee. Alleen je moet het als amateur/hobbyfotograaf wel willen (vind het behoorlijk hard werken en kost ook de nodige stress en tijd aan nabewerking etc) en rekening houden dat je niet het bedrag kan vragen wat jij als professional wel kan vragen en nogmaals, het is dan van groot belang dat je alle afspraken goed vastlegt :)

Ik heb overigens geen ervaring met de 60D. Ik heb zelf een 550D en die is in lichte ruimtes goed te doen zonder flits. In donkerdere ruimtes gebruik ik mijn externe flitser met bouncer.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:59

Ik heb afgelopen zomer mijn eerste bruiloft gedaan in mn uppie. Kreeg inderdaad veel goede reacties op mijn foto's en had ook een amateurwebsite opgestart. Collega'tje van me ging trouwen en het budget was ook niet al te groot en ze vond mijn fotos mooi! Afgesproken en doorgenomen wat ze wilden, etc. Maar ik heb er dus wel duidelijk vooraf bij vermeld dat ik geen garantie kan geven dat alles goed lukt. Dit snapten ze en maakten ze ook geen probleem van, was een erg makkelijk koppel dus dat scheelde ook. en achteraf waren ze superblij met de foto's. Ikzelf heb er veel van geleerd en heb genoeg dingen gezien die ik anders zal doen een volgende keer. Het echtpaar bij mij had veel te weinig tijd ingepland voor de fotoreportage dus ik heb ook niet eens kunnen laten zien wat ik kan. Vond ik erg jammer, maar zij vonden het prima. Ze waren blij zeiden ze als in ieder geval 1 foto hadden om uit te vergroten haha.. Op zich vond ik het wel een leerzame dag, of ik het een tweede keer zou doen weet ik niet. Ook al geef je aan dat je amateur bent, je wilt toch zo goed mogelijk presteren en er rust dus wel duidelijk druk op je schouders.. Daarnaast ben ik bijv. wel de nodige aantal uren bezig geweest met nabewerking en als je dan alle uren etc bij elkaar optelt weet ik niet of het wel rendabel is. Ben toevallig afgelopen week gevraagd om komende zomer een bruiloft te doen, maar ik heb dit aanbod afgeslagen. Ik houd het gewoon bij kleinere reportages, voor mij is het teveel druk zo'n bruiloft. Maar da's echt voor iedereen anders natuurlijk. Ik gebruik overigens een canon 1000D icm de kitlens en een 70-300mm en daar ging het bij mij goed mee. al had ik wel het geluk dat het qua licht goed was die dag. Alleen in de kerk miste ik zeker een goede fliters (maar dit heb ik het bruidspaar ook van te voren goed aangegeven) waardoor er de nodige ruis in de fotos zit ..
Ik had overigens ook mijn moeders 1000D bij me waardoor ik mijn kitlens en 70-300mm lens vrij snel achter elkaar kon gebruiken zonder telkens de lens te hoeven wisselen, dat was ook zeker een voordeel. Had ik dat niet gehad, dan was het heel anders geweest wat betreft foto's. Dan merk je zeker als amateur dat je echt de nodige apparatuur mist.

Ik doe zelf vooral veel honden e.d fotograferen en dat is wel even heel anders dan een bruiloft :)
Als je er niet aan toe bent zou ik het zeker niet doen, want dan ga je je op de dag zelf veel te druk maken en dan heb je kans dat het niet goed gaat lukken. Maar aan de andere kant, voor alles moet een eerste keer zijn, maar daarom kun je misschien wel nog eens een paar keer proberen mee te gaan als 2e fotograaf op een bruiloft als je toen zo zenuwachtig was. Kun je nog een beetje wennen. veel succes in ieder geval als je besluit om het wel te doen :). Het is wel een fijn gevoel achteraf als je goed materiaal kunt leveren.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:43

thnx! ik mis ook het apparatuur waarmee ik betere prestaties mee kan leveren :j en wil dus eerst ff doorsparen voor de externe flitser en extra geheugen en extra stroom want dat is onmisbaar op zo'n dag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:46

Extra geheugen is wel een vereiste inderdaad! Je maakt zo 1000 foto's.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:56

vroli1 schreef:
thnx! ik mis ook het apparatuur waarmee ik betere prestaties mee kan leveren :j en wil dus eerst ff doorsparen voor de externe flitser en extra geheugen en extra stroom want dat is onmisbaar op zo'n dag :)

Vergeet ajb niet dat een camera maar een klein deel is van een foto.. Het gaat vooral om de fotograaf, creativiteit en je vermogen om te kunnen handelen in onverwachte situaties. Met de set die jij hebt kun je prima foto's maken, ook bruiloftsfoto's, alleen je moet nadenken wat je wil, hoe je het wil en wat je daarvoor nodig hebt. (en dat laatste bedoel ik niet in spullen)
Al zijn voor een lange dag fotograferen een extra accu en evt een batterijgrip (kan je 2 accu's in kwijt + je kan verticaal fotograferen zonder je armen heel erg te moeten gebruiken, ideaal!) en een extra geheugenkaart niet een overbodige luxe. Externe flitser is fijn als je veel binnen komt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:21

ja ik heb tijdens de kerkelijke inzegening toch wel een externe flitser gemist, maar verder dan dat kwam ik prima weg met mijn camera. Inderdaad van te voren nadenken hoe je het een beetje wilt doen. En zorgen dat je voor de belangrijke momenten voorbereid bent zoals de kus, ringen uitwisselen enzo. Bij het echtpaar waar ik fotos heb gemaakt was het op het gemeentehuis vrij donker waardoor de camera wat langer nodig had om te verwerken, daar moet je dan op zo'n moment ook rekening mee zien te houden. ik had dan gelukkig 2 cameras tot mn beschikking, dat scheelde :P

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:50

judithh schreef:
Fotograferen is mijn werk, ik ben zelfstandige..
Ik snap jou redenering ook wel, maar ik zou persoonlijk niet met "mindere geschikte" apparatuur een bruiloft fotograferen..is geen aanval naar andere, ik zou het voor mezelf niet willen..ik wil goede kwaliteit afleveren en de juiste apparatuur hebben, je kunt niet zeggen..we doen het morgen even over..ik moet er tenslotte mijn boterham mee verdienen.

De 60D is overigens een prima body hoor, ik gebruik hem zelf ook voor de bruiloft reportages icm de 70-200 en met de foto's is niets mis, alleen voor binnen zou ik hem zelf niet gebruiken maar dit omdat ik ten alle tijden flitsen wil vermijden.

Ik denk ook dat jij een ander prijskaartje hebt dan een hobby fotograaf en terecht.
Een proffesional zoals jij moet ook investeren in goed materiaal om zich te onderscheiden van de rest.
Maar mensen kiezen vaak voor een hobby fotograaf omdat deze toch minder duur zijn, ze kunnen dan niet hetzelfde verwachten als van een proffesional.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:28

idd moet je ook creabea zijn :j ben ik het helemaal mee eens!
mijn zelfvertrouwen qua fotograferen is ook niet zo best btw.. :') dus aanwijzingen geven ben ik niet zo'n held in.. ik moet gewoon veel meer oefenen! :j en meelopen met pro's, ik denk dat ik mijn oom weer ff charter dat ik weer een keer mee kan lopen..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:04

Bedenk je bijvoorbeeld ook wat de impact zou zijn van als je body of lens het begeeft. Het zal je maar net gebeuren. Zorg iig dat je een reservebody hebt of kunt lenen van het zelfde merk zodat je gewoon je huidige lenzenset kunt gebruiken. Lukt het niet om over meer dan 1 body te beschikken neem dit dan ook op in het contract met het bruidspaar. Op het moment dat ik bijna gestrikt was om voor vrienden te fotograferen meteen aan collega gevraagd of ik zijn camera als 2e body mocht lenen. Dat mocht. :D De echte fotograaf had zijn pols gebroken een paar dagen voor de bruiloft. Probeer dan maar eens een andere fotograaf te vinden. := Gelukkig heb ik het bruidspaar via-via met een andere ervaren bruidsfotograaf in aanraking gebracht. Ik heb toen alleen de receptie en de feestavond gedaan. :)

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:53

Pfiuuw.. Ik zou einde raad zijn als me dat gebeurt.. :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:12

Als mijn camera het begeeft op een kritiek moment als de kus zou ik echt heel hard gaan huilen en onder een steen kruipen ofzo. :+