Hoeveel zou ik vragen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Aprella

Hoeveel zou ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 13:01

Ik en benaderd geweest door een kennis met de vraag of ik eventueel standfoto's zou willen maken van paarden voor een website (het gaat hier over springpaarden) en hoeveel ik hiervoor zou vragen. (Het zou een hele dag werk zijn).

Nu heb ik fotografie gestudeerd (in het secundair) en heb hier in mijn diploma, maar ik heb geen ervaring met "deftige" paardenfoto's en ik heb nog nooit foto's in opdracht van iemand gemaakt, dus ik vind het verschrikkelijk moeilijk om daar een prijs op te plakken. Iemand suggesties?

Ik heb ook nog een vraagje: op sommige standfoto's zie je de schaduw het paard en op sommige niet, want vinden jullie het mooiste? Geen schaduw is natuurlijk een stuk moeilijker als je met zonlicht werkt en misschien ook niet haalbaar. Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 14-01-12 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag [VRAAG] verwijderd

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:22

Wat je moet vragen weet ik niet. Je moet toch een beetje garantie kunnen geven op mooie foto's en doordat je geen ervaring hebt met 'sjieke' paardenfoto's is dat mss een btje lastig.

De schaduw zou je kunnen verminderen door een reflectiescherm te gebruiken.Je 'vangt' dan de zonnestralen op aan de schaduwkant en reflecteert deze weer richting schaduw. Je hebt dan wel iemand nodig die weet wat ie moet doen met zo'n scherm. Bovendien geeft dat een hele mooie glans op het paard!

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:57

Ben het wel eens met My_Little_P , je moet wel een bepaalde garantie kunnen geven op goede foto's.
Ipv. een reflectiescherm zou je ook heel licht kunnen in flitsen.

Maar wat je moet vragen is een beetje lastig..
Zeker als je geen ervaring hebt met dit soort (paarden)fotografie. Lijkt me toch een aparte takt van sport.
Weet wel waar je Ja tegen zegt, zeker omdat ze gebruikt gaan worden op een website en (waarschijnlijk) je naam er bij komt te staan ;)!

Misschien eerst een proef foto's maken.. oefenen..? 2 uur mee bezig zijn en je bent al een stuk wijzer!!

Goof

Re: Hoeveel zou ik vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:45

Als je het nog nooit hebt gedaan, zou ik er helemaal niets voor vragen.
Zie het als een kans om zelf ervaring en portfoliofoto's op te doen en je maakt de ander er ook blij mee.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:03

Daar ben ik het niet meer eens, Goof! Voor niks moet je dat zeker niet doen.

Wat je zou kunnen doen is voor de shoot niks doen, maar dan per afgenomen foto laten afrekenen. Zoals het op wedstrijden ook vast gaat. Ik zou overigens wel reiskostenvergoeding vragen!

TS, al een idee hoe je het gaat aanpakken?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:52

Ik heb al met verschillende mensen hierover gepraat en de meesten hebben mij aangeraden om een prijs per uur te vragen, waarschijnlijk zal ik eerst wat oefenen op men eigen paard (maar die foto's gaan nooit super mooi staan, want de omgeving waar hij staat is echt niet om aan te zien voor de moment). Nu heb ik ook al een hoop verschillende foto's bezichtig van op stoeterijen, sportstallen etc en ik schrok er echt van wat voor slechte foto's er op sommige sites staan :(

Yvonne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 10:35

ehm als je er dan toch een prijs voor wil vragen dan zeker niet een te hoge, ten eerste is het een kennis van je en als ze op de webstie komen te staan MET joun naam is het een beetje reclame :D
en wat je zelf zegt dat je weinig ervaring hebt hier mee . Dan kun je dus niet garanderen dat het mooie foto's worden

hierdoor zal ik zeker niet een te hoge prijs vragen :3

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:03

Ik ga morgen langst een intrim die zorgt voor al het papierwerk dat er bij komt kijken en er voor zorgt dat alles wettelijk gebeurd als freelance, en dan ga ik eens horen wat ik minimum moet vragen. Zelf had ik gedacht om er een 25 euro pr uur aan over te houden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:22

25 per uur terwijl je geen ervaring hebt en dus geen goede foto's kunt garanderen?
No offence, aar belachelijk....

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:27

Als de 'kopende' partij weet dat je geen ervaring hebt met paarden en ze willen dat ervoor geven is het natuurlijk prima. Laat na de shoot wat kiekjes zien, ben er inmiddels wel benieuwd naar geworden!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:13

25 a 20 euro per uur is super goedkoop hé :P dat wilt zeggen dat ik een 50 a 55 euro vraag met al de kosten etc bij in hé. ze hebben op school altijd tegen ons gezegt dat we voor een trouwreportage ongeveer een 500 euro zouden moeten vragen, als student (wel alles inbegrepen).

Ik vind niets vragen zoiezo stom, want dat vind ik persoonlijk niet professioneel over komen. Als ik dan foto's zie op sommige professionele websites (in de paarden) en ik bekijk sommige standfoto's, dan zie ik direct dat ik beter kan. Gewoon omdat de fotograaf zo'n domme dinge heeft gedaan dat heel de foto verpest.

Maar het moeilijke aan fotografie, en elke kunstvak, is dat het subjectief is. De ene kan mijn foto's mooi vinden, maar de andere niet.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:16

Aprella schreef:
25 a 20 euro per uur is super goedkoop hé :P dat wilt zeggen dat ik een 50 a 55 euro vraag met al de kosten etc bij in hé. ze hebben op school altijd tegen ons gezegt dat we voor een trouwreportage ongeveer een 500 euro zouden moeten vragen, als student (wel alles inbegrepen).

Ik vind niets vragen zoiezo stom, want dat vind ik persoonlijk niet professioneel over komen. Als ik dan foto's zie op sommige professionele websites (in de paarden) en ik bekijk sommige standfoto's, dan zie ik direct dat ik beter kan. Gewoon omdat de fotograaf zo'n domme dinge heeft gedaan dat heel de foto verpest.

Maar het moeilijke aan fotografie, en elke kunstvak, is dat het subjectief is. De ene kan mijn foto's mooi vinden, maar de andere niet.

Als je het zelf weet ,moet je het niet vragen ;)
En het hoeft niet sowieso stom te zijn om niets te vragen aangezien ze ook voor een betere fotograaf kunnen gaan ;) (iemand met wel ervaring)
En die goedkoop is ,maar dat terzijde.

Ik zou per foto rekenen.
-Mocht het niet zo goed gelukt zijn kunnen ze de wel gelukte foto's gewoon betalen
-Mocht er veel gelukt zijn houd jij er ook redelijk wat geld aan over.

Want.. het is ook beetje scheef dat je bijv. standaard 50 euro vraagt.
Straks heb je topshoot gedaan.. 50 euro gekregen
Bagger fotoshoot met enkele mooie foto's .. betaalt klant ook 50 euro voor.
Snapje?

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 18:20

Ja ik snap wat ik bedoel, maar ik geloof dat er per paard standaard maar 1 foto gebruikt gaat worden. Dus daarmee dat ik per uur wil vragen en natuurlijk eventuele grantie op een hershoot moest er iets mislopen. Ik ben vandaag spijtig genoeg niet naar de intrim geraakt voor de nodige details en kosten.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 18:48

Aprella schreef:

Kennelijk wist je het allemaal al, waarom dan hier je vraag stellen om het vervolgens allemaal als onzin af te doen?

Ik vind geld vragen voor iets wat je niet kunt onprofessioneel overkomen. Er gaan veel leeruren zitten in mooie paardenfoto's maken, dat doe je niet zomaar even. Eigenlijk laat je je nu betalen voor jouw leerschool. Dat vind ik persoonlijk stom.

Aan de andere kant: als zij zo gek zijn om incl. 'alles' € 55 per uur ervoor te betalen zou ik het ook doen, al heb ik inmiddels wel meer ervaring!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 19:57

In teckniek is er absoluut geen verschil tussen foto's van een paard in daglicht, als foto's van een persoon in daglicht. Je moet alleen wat meer geduld hebben met dieren aangezien ze niet gaan poseren zoals een menselijk model.

De techniek blijft hetzelfde hoor... zelfde met belichting/licht meten, gulde snede, achtergrond keuze etc...
ik ga natuurlijk op men eigen paardje oefenen, maar ik heb geen mooie achtergrond ter beschikking (rommelig erf, modderige weien) dus het gaat nooit zo'n mooi resultaat hebben.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:17

Tsja niet proffesioneel om niets te vragen...sorry maar je bent toch ook geen professioneel?
Je bent toch niet voor je werk fotograaf? Of begrijp ik je verkeerd?

Als je proffesioneel bent heb je een uur tarief.

Dieren en mensen fotografie is wel degelijk anders en zeker standfoto's voor verkoop zijn anders dan een leuk portret voor aan de wand. Ik zou zelf niet te hoog inzetten en vind 55 euro per uur gruwelijk hoog voor iemand die onzeker genoeg is om te vragen aan vreemden wat ze moet vragen, zonder een voorbeeld te tonen van eigen werk.

Ik zou met je portfolio (die je toch moet hebben als je shoots aanbied) langsgaan bij de opdracht gever en hem laten zien wat je kan.
Als hij dit goed vind en je geeft inderdaad garantie tot hershoots ( ja meerdere mocht dat nodig zijn, tot jullie beide tevreden zijn) dan kan je een prijs overeenkomen.

En wat ook al gezegd is je kan ook vragen om vermelding van je naam, dat is reclame!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:10

Ik ga dit hoogstwaarschijnlijk als freelance doen, dus dit is weldegelijk proffesioneel. Ik ben trouwens niet gecontacteerd door de persoon voor die de foto's gaan dienen, maar door een kennis die de website ga maken.

Ik heb al wel ervaring met dieren (zowel in als uit studio omgeving) maar nog geen paarden. En hoe kan mijn naam reclame zijn als ik geen site heb? Als jullie wat foto's willen zien, wil ik er gerust een paar neerzetten. Ik vroeg om advies aangezien ik nog nooit geld heb gevraagt voor shoots, aangezien deze altijd voor familie of school waren. Ee, vriendin die in een fotowinkel werkt, vind dat ik met 25 euro al héél weinig vraag aangezien er in de winkel al mensen zijn gepasseerd die een hoop meer vragen én slechter zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:18

Als je nou eens wat voorbeelden post kun je beter oordelen.

Ik vind overigens het geen wat je wilt gaan tellen veeeeeeeel te veeeeeeeel! Als ik iemand vraag om foto's te maken waaraan ik minimaal €50 à €55,- euro moet betalen verwacht ik TOP foto's plus enkele service eraan vast.

En al helemaal omdat je beginnend bent, zoiets bouw je normaal op.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:27

Nou ja jij vraagt advies en wij geven dat.
Als je het allemaal onzin vind dan doe je toch gewoon wat jij goed vind, je hebt er blijkbaar goed over gedacht.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:39

Ik zeg toch helemaal niet dat het onzin is. Ik probeer gewoon informatie in te winnen, en zoveel mogelijk en dan weeg ik alles af! Waarom denk je dat in naar de interim ga om te horen hoeveel kosten ik ga hebben (als in RSZ en die dingen) en hoeveel ik verplicht ben om als wettelijk minimum te vragen.

Ben vollop bezig met foto's up te loaden (shoots en hier en daar een snapshot) maar het duurt wel even want ik kan ze niet verkleinen aangezien ik op deze computer niet over photoshop beschik.

edit; het zal voor morgen zijn, het duurt echt te lang, sorry.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 23:56

Wat redelijk is ga ik me niet in mengen, daar kan ik niet over oordelen. Vraag me wel af of een uurprijs handig is en of je niet gewoon een prijs voor de shoot af kan spreken én een prijs voor het gebruik van de foto's. Want als 55 incl alles inhoud dat ze die foto's later ook voor andere doeleinden mogen gebruiken, dan kunnen ze wel héél goedkoop uit zijn. Of gaat het dan alleen om foto's op webformaat, die niet zomaar voor een brochure o.i.d. gebruikt kunnen worden?

Wilde verder nog even opmerken dat sommige reacties misschien voortkomen uit het feit dat het minimumloon in België volgens mij behoorlijk hoger ligt dan hier. Ik weet dat dat in ieder geval voor het jeugdloon valt, waar jij hier nog onder zou vallen. Waar onze jongeren hier voor moeten werken, komen de Belgen hun bed niet voor uit. En als je dat meeneemt is 25 euro per uur misschien zo gek nog niet :)

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:35

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:44

Ik wil je niet beledigen, maar ik vind jouw foto's niet zo geslaagd. Er ontbreken stukken zoals vingers of die kat zijn poten enzo, dat vind ik niet kunnen. Ook dat kasteel, de belichting is goed, maar die straatlantaarns erbij maken het banaal. Waarom dan niet kiezen om vanuit ander perspectief te trekken ?

Mij hebben ze al gevraagd om dit te doen, voor een communie, meisje+paard. Daar zaten paar hele mooie foto's bij. Maar het blijven semi-proffesionele foto's en dus heb ik dat ook gratis gedaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 12:47

Ik zou er nog geen cent voor vragen om eerlijk te zijn, je wilt professioneel bezig maar je bent het nog niet.
Je kan hooguit onkostenvergoeding gaan vragen. Maar als ik eerlijk gezegd zo je portfolio zie, vind ik dat je nog veel oefenen :) het begin is er zeker!

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 12:54

Die foto's hebben mijn leerkrachten er uit gekozen, en daarom zitten die in mijn portfolio, ik vond het ook raar omdat het opwarm shots waren. Maar als mijn leekrachten het goed vonden, waarom zou ik ze dan niet in mijn portfolio steken? Ik heb er toch altijd goede punten voor gekregen. Over dat kasteel: geen ander perspectief mogelijk om het zo te nemen, en die straatlantaarns zijn helemaal niet banaal. Dat hoort er bij omdat we beelden moesten vast leggen van Antwerpen, zonder dat het postkaart foto's zijn. Die verlichting hoort nu eenmaal bij Antwerpen, dus daarom staat die er ook bij!