Help! Hoe scherpe foto's maken bij bewolkt weer.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Sanco

Help! Hoe scherpe foto's maken bij bewolkt weer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:13

Hallo,

Gisteren ben ik even bij Elise (Elise95 op bokt) haar springles geweest om wat foto's te maken. Toen we die ochtend afspraken scheen de zon, die was smiddags helaas alweer vervangen door een grijs wolkendekje.

Nou waren de wolken niet eens zo donker, het was 'gewoon bewolkt'. Maar met het fotograferen loop ik tegen een probleem aan waar ik áltijd tegenaan loop als ik foto's maak bij dit weertype, ik krijg ze maar niet scherp!

Ik haal heel veel tips uit het boek van Femke (Hypofocus) en daar staan ook tips in over het instellen van de camera. Het komt er grof gezien op neer dat je je iso laat varieren tussen 200 en 800 en een sluitertijd nodig hebt van minimaal 1/400 in de galop (als ik het goed heb onthouden). Echter als ik deze instellingen gebruik zijn mijn foto's wel relatief scherp.. maar veelste donker.
Om het op te lossen heb ik uiteindelijk de sluitertijd op 1/640 en de iso op 3200 gezet. Met een diafragma van 5.6. De foto's zijn nu qua belichting 'wel-oke' maar nu kruipt de ruis er weer gemakkelijk in en dat haalt de kwaliteit zo naar beneden :(

Aangezien ik hiervoor met een simpel compact cameratje wel leuke foto's kon schieten als het bewolkt was, geloof ik niet dat mijn camera dat niet kan, dus zal het wel aan mij liggen :P ik doe vast iets verkeerd maar ik kom er maar niet uit wát.

Om even een voorbeeld te geven van mijn resultaten, dit is een van de betere foto's.....

Afbeelding

En dat is waarschijnlijk nog te danken aan de grote afstand, hoe dichterbij het paard bij mijn lens, hoe waziger de foto.

Ik fotografeer trouwens met een Pentax K-r spiegelreflex camera op de manuele stand, met een 18-55mm lens.

Ik hoop zo dat er iemand is die me kan helpen!!! _/-\o_ alvast bedankt :D

PS: over een paar weken heb ik waarschijnlijk een 55-300 mm lens, dus mochten mensen tips willen geven over het oplossen van dit probleem bij die lens, dan zijn de tips van harte welkom :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:09

Een lichtsterke lens zou al veel helpen en dat is de kitlens niet.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:36

Hoe meer licht, hoe makkelijker een camera het heeft. En daar volgt dan eigenlijk automatisch uit: hoe donkerder, hoe moeilijker. Als het redelijk heftig bewolkt is, is er gewoon veel minder licht dan op een mooie, zonnige dag of een dag met sluierbewolking. Als je veel geld investeert in apparatuur, is het makkelijker om bij 'slechte lichtomstandigehden' alsnog goed uit de voeten te kunnen.

Als de ideale instellingen niet mogelijk zijn, moet je dus voor een compromis gaan. En te weinig licht betekent dan eigenlijk automatisch foto's van iets midnere kwaliteit. Je iso omhoog gooien is een hele goede optie. Als je dat combineert met een net iets langzamere sluitertijd (1/250 bijvoorbeeld) heb je ook weer licht gewonnen. Je krijgt er dan waarschijnlijk een klein beetje beweging in en meer ruis, maar daar is het een compromis voor. Wat ook kan helpen, is goed kijken waar het meeste licht is. Het paard valt nu weg tegen de donkere container, was er ergens een plek geweest waar je een lichte achtergrond had zodat het paard beter opviel?

En: van ruis wordt de kwaliteit lager, maar ik weet redelijk zeker dat als je een foto van je spiegelreflex op hoge iso vergelijkt met een foto van je vorige compact op een donkere dag, dat de eerste alsnog wint ;)

EvelijnS

Re: Help! Hoe scherpe foto's maken bij bewolkt weer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:37