[FOTO]Bulldog (graag tips)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

[FOTO]Bulldog (graag tips)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:22

gezien de puppy van mijn broer moet worden ingeslapen heb ik wat foto's gemaakt.
Dit is er uit gekomen, eventueel wil ik nog meer foto's maken, heel veel foto's waren korrelig / onscherp.
Naar mijn idee zijn deze foto's ook niet helemaal scherp, maar dat kan ook aan mijn scherm liggen.

Ik fotografeer met een canon 1000D met een 18-55mm kitlens en een Canon EF-S zoomlens 55-250mm 1:4-5.6 IS

Voor beide foto's
Gebruikt lens 55-250mm
sluitertijd 1/100
ISO 800

Afbeelding
foto 1

Afbeelding
foto 2

Ik wil als het weer het toelaat nog een keer foto's maken op strand of in het bos. Vandaar dat tips zeer welkom zijn.
Ik weet dat mijn foto's niet fotokunst waardig zijn, maar het gaat mij om de tips zodat ik een mooi aandenken heb wat aan de muur kan.

Anoniem

Re: [FOTO]Bulldog (graag tips)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:00

Ik vind dat jouw foto's zeker fotokunst waardig zijn, ik zie veel erger voorbij komen, haha.

Ik zou sowieso de sluitertijd hoger zetten, 1/100 is voor een bewegend voorwerp erg laag. Dit zou de beweging/onscherpte op de andere foto's kunnen verklaren. Daarnaast vind ik de hond (niet extreem storend) overbelicht, ook dit kan opgelost worden met een hogere sluitertijd. Probeer er is wat mee en kijk het terug, 1/640 moet imo in ieder geval, daarboven kan je zelf experimenteren. Succes! :)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 23:10

Super bedankt voor je reactie! Nu je het zegt valt mij idd ook op dat vooral op foto 2 de kop overbelicht is.

Bedankt voor je tip ik ga hier zeker mee aan de slag!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:36

Persoonlijk zal ik zeggen alleen de sluitertijd wat hoger zodat de hond scherper is, verder niets meer aan doen, ze zijn prachtig zo.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 16:24

Ga mee met bovenstaande. Hele mooie foto's verder. Wat eeuwig zonde dat de hond moet worden ingeslapen... en nog een puppy??

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:32

Als ik naar de eerste foto kijk, dan lijkt het of de sluitertijd (het is een lens met image stabelizer van de 3e generatie, die levert minimaal 2 tot 3 stops sluitertijd op. Daarmee kom je nagenoeg op de vuistregel uit dat je sluitertijd minimaal 1/focale lengte moet zijn, ervan uitgaande dat maximaal ingezoomed is) niet het grootste probleem is, maar het diafragma. De snorharen links van de snuit zijn namelijk wel scherp en de gesp van de riem ook, dus van bewegingsonscherpte is niet zo zeer sprake. Er is volgens mij juist sprake van onvoldoende scherptediepte, wat opgelost kan worden door het diafragma wat verder dicht te zetten. Om het exacte probleem te identificeren is er wat aanvullende informatie nodig naar mijn mening;

wat was het gekozen diafragma
welke focale lengte is gebruikt
hoe dicht stond je op het object