Wat geeft nou aan hoe scherpe foto's je hebt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

paardje13g

Wat geeft nou aan hoe scherpe foto's je hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:41

Misschien snappen jullie de Titel niet echt..
Maar ik vroeg me af wat nou aangeeft hoe scherp je foto's zijn.

Ik dacht namelijk dat het altijd te maken had met het aantal megapixels..
Of klopt dat niet?

Ik ben namelijk op zoek naar een nieuwe camera en heb geen idee waar ik dan op moet letten. :=

Fosco

Re: Wat geeft nou aan hoe scherpe foto's je hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:51

aantal MP werkt er wel aan mee, maar is niet het gene wat de scherte van je foto`s bepaald.
scherpte is meer een beetje combinatie van verschillende dingen. Zoals diafragma, sluitertijd, iso etc

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:52

aha okee. :P

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:53

Inderdaad (:
Een foto is scherp als hij niet bewogen/vaag is en dat ligt dus aan die dingen.

Wil je een compacte of een spiegelreflex camera kopen?

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:54

Compacte.. Want voor een Spiegelreflex heb ik geen geld. haha.

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:41

Je hebt ook oudere modellen spiegelreflex, die zijn niet duurder dan een compactje :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:44

Megapixels zeggen iets over de hoeveelheid data in een plaatje, in combinatie met de sensor. Een telefoon met 8MP maakt slechtere foto's dan een SLR met 8MP - omdat de sensor van een telefoon het formaat heeft van een speldenknop en die van een SLR veel groter is.

Meer megapixels zorgen dat je foto's gemakkelijker kan croppen en/of uitvergroten, en dat je grotere afdrukken kunt maken. Maar dat is niet eindeloos; met zo'n SLR met 8MP kan je hele prima foto's maken die je ook supermooi kan uitvergroten en afdrukken. Daar heb je geen 20MP voor nodig.

Laat je dus ook niet ompraten in een winkel dat megapixels het belangrijkst is - elke fatsoenlijke camera tegenwoordig heeft genoeg megapixels om hele leuke afdrukken mee te maken.

Wil je ook onder lastigere omstandigheden scherpe foto's, dus bijvoorbeeld een bewegingsfoto als het schemert, let dan op ISO, sluitertijd, en diafragma.

paardje13g

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 23:53

Okee, maar..

Maar is een camera met ISO 6400 dan beter dan een camera met ISO 3200 ?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 23:59

Moderne camera`s hebben tegenwoordig allemaal een wagonlading aan pixels, dus dat zegt echt helemaal niets meer. De uiteindelijke bepalende factor voor het krijgen van de scherpe foto, zit niet in sluitertijd, diafragma of ISO, maar in JOU! Hoe goed ken jij je camera, hoe goed weet jij om te gaan met lichtomstandigheden, het object wat je wilt fotograferen en hoe goed is jouw techniek en hoe goed weet jij de capaciteiten van jouw camera zó te benutten dat je het beste eruit haalt.

Klinkt lekker vaag misschien, maar uiteindelijk moet je het zo zien; de kwaliteit van een foto (dus ook de scherpte) komt voor 10% van de camera, voor 20% van de lens die er op zit en maar liefst voor 70% van de fotograaf! Iemand die goed begrijpt hoe zijn camera werkt en hoe ISO, sluitertijd en diafragma de uiteindelijke foto beïnvloeden, kan zelfs met een wegwerpcamera nog fantastische foto`s maken!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:18

Scherpte is ene keuze. Ik maak veel foto's op diafragma F4. Dit houdt in dan maar een heel klein deel van de foto scherp is. Hoe groter het F getal, hoe meer er scherp wordt.
Verder moet je denken aan je sluitertijd. Hoe korter, hoe minder kans op bewegingsonscherpte. Dan heb je ook nog je iso, hoe lager, hoe minder ruis.
(heeel kort door de bocht ;) )

Daarna krijg je nog het punt scherpstellen. Dat is vooral oefenen. Ik heb heel veel foto's van mn honden gemaakt waarop de hond net niet op het punt is waar ik scherp stel. Naarmate is meer foto's maak heb ik steeds meer goed scherpe foto's :)