[FOTO] Dutch winter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nefertarie

[FOTO] Dutch winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:58

Foto gemaakt met een simpele digitale camera van Samsung.
Tegenwoordig heb ik een Canon EOS 1100D, waar ik wat serieuzer mee aan het werk wil.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Afbeelding

xJitske

Re: [FOTO] Dutch winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 14:53

Ik vind het wel een mooie foto, maar de horizon is scheef, en ik zou iets van de onderkant af snijden.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 08:01

Dank je wel!
Ja inderdaad, de horizon is scheef, dat is jammer van de foto.
En het afsnijden is een goed idee, misschien tot net boven het rommelige in de sneeuw.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:59

Zonde dat hij scheef is inderdaad. Verder ben ik niet kapot van de kleuren. De lucht is enorm uitgebeten. Dat heb je al snel als het een grauwe dag is. Om te voorkomen dat de lucht uitgebeten wordt kun je ervoor kiezen om in belichtingstrapjes te schieten.
En probeer echt te letten op een rechte horizon, nu moet je hem rechttrekken en dat kost je altijd een stukje van de plaat. Zonde!

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 16:42

Oh en trouwens, ik hoop dat dit een foto van vorig jaar is en er niet al zo'n pak sneeuw bij jullie ligt? :')

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:53

Amarach schreef:
Zonde dat hij scheef is inderdaad. Verder ben ik niet kapot van de kleuren. De lucht is enorm uitgebeten. Dat heb je al snel als het een grauwe dag is. Om te voorkomen dat de lucht uitgebeten wordt kun je ervoor kiezen om in belichtingstrapjes te schieten.
En probeer echt te letten op een rechte horizon, nu moet je hem rechttrekken en dat kost je altijd een stukje van de plaat. Zonde!

Bedankt voor je tips.
Wat bedoel je met belichtingstrapjes?

De horizon is inderdaad jammer. Deze foto is van winter 2009, voordat ik m'n spiegelreflexcamera kreeg.
Toen was ik ook nog een stuk minder bezig met dat soort details. Als je er op geattendeerd word, ga je er op letten.

Ik heb de foto aan een fotograaf laten zien en hij vertelde me dat de foto wel een "vlinder" bevat, waar je oog naar toe word getrokken.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:49

Een belichtingstrapje houdt in dat je 1 en de zelfde plaat in meerdere belichtingen schiet. Vaak is het 1 overbelicht, 2 goed belicht en 3 onder belicht. Soms zie je zelfs nog meer trapjes voorbij komen.

Wat je dan doet is de foto's in een bewerkingspakket over elkaar heen zetten, zo zullen alle delen van je foto goed belicht zijn. Dit wordt ook wel HDR genoemd.