[FOTO] Wie kan me helpen met macro?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Mabotje

[FOTO] Wie kan me helpen met macro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 16:25

Ben bezig geweest met een Nikkor 105 f2.8 macrolens (+ D700) maar jee.... wat is dát toch moeilijk. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar om fatsoenlijke, échte macrofoto's te maken.
Wist helemaal niet hoe zo'n macrolens zou werken (ook niet na lezen op internet). Heb gemerkt dat hoe dichter je op je onderwerp zit, hoe minder scherpte je hebt en dat je scherptepunt heen en weer vliegt. Uit de hand dus niet te doen. Iets meer scherpte krijgt je met een klein diafragma, maar dan nog.
Gisteren uit de hand bezig geweest en vandaag met statief. Geprobeerd op een lieveheersbeestje, maar is helemaal niks geworden. Allemaal onscherp met een diafragma van F22 en op statief ook nog.
Voor overige foto's zowel groot als klein diafragma geprobeerd, op een afstand van 10cm (handmatige scherpstelling) tot ong. 50cm. Helemaal niks was het. Ik plaats een paar foto's in de hoop dat iemand me kan helpen en tips heeft. Let niet op compositie oid, want dat had geen prioriteit. Het gaat mij om een scherpe close-up. Heb overigens al veel gegoogled en dacht toch echt de regels gevolgd te hebben, maar waarom worden mijn foto's dan niet scherp en kan ik ze niet zo dichtbij nemen als ik wil? Wat doe ik fout en wie kan me met tips helpen het beter te doen?

1. F22 - 1/40 - ISO200 - statief. Wit vel achter de knop gehouden. Kan niet terugvinden wat de afstand was, maar ik denk ong 30cm. Maar ik vind dit geen echte macro foto
Afbeelding

2. F5.6 - 1/125 - ISO320 - uit de hand. Vindt het ook geen macro. Afstand was ook iets verder en heb 'm wat gekropt.
Afbeelding

3. F9 - 1/320 - ISO200 - uit de hand. Deze vindt ik nog het beste, van een besje. Ong. vanaf 50cm en dus wel wat gecropt.
Afbeelding

4. F20 - 1/100 - ISO3200 - statief. Te belabberd voor woorden. Heb met het kleine diafragma een hele hoge ISO moeten nemen, foto op redelijke afstand gemaakt (vlieg ging toevallig even zitten), contrast verhoogd en heel veel gecropt, waardoor de ruis ontstaat.
Afbeelding

Marit

Re: [FOTO] Wie kan me helpen met macro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:16

Maar je kan toch gewoon kijken met in- en uitzoomen en dan met de hand scherpstellen? ik zou zeggen zover mogelijk inzoomen en dan kijken met welke scherpstelling je het dichtstbij het onderwerp komt. Vind je foto's overigens niet verkeerd maar macro zijn ze inderdaad niet echt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:19

Ik vraag me af bij de laatste waarom zo'n hoog diafragma? Als je alleen de vlieg scherp wil hebben, heb je zat aan F9 en kan je de iso naar beneden doen. :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:59

In/uitzoomen gaat toch niet met een lens met vaste brandpuntafstand? Het is dus afhankelijk van hoever je van je 'doel' af staat en hoe groot je 'doel' in beeld is waarop je automatisch of handmatig scherp stelt. Bij de vlieg zat ik er vrij dicht op en daardoor verschuift je scherpstelpunt heel snel en is het scherpe gebied ook maar heel klein. Om dat gebied te vergroten heb ik dus een klein diafragma gebruikt juist omdat ik zo veel mogelijk van de vlieg scherp wilde hebben en niet alleen de ogen of staart. Als ik 'm verder af neem, dan is het gebied wat scherp is groter en verschuift minder makkelijk, dan kan ik wel een kleiner diafragma nemen, maar dan is het nog steeds geen macro? Of zit ik er nou helemaal naast dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:23

Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft, ik snap dat je de hele vlieg scherp wilt, maar nu heb je het takje naast de vlieg en onder de vlieg ook scherp. De achtergrond is redelijk scherp dus valt de vlieg niet echt op. In en uitzoomen gaat inderdaad niet met een vast brandpuntafstand. Dus je zal zo dichtbij moeten gaan als nodig is. Als je afstand neemt en inzoomt is het inderdaad niet echt macro meer haha.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:19

Je hebt gelijk, er is meer scherp dan nodig is. In dit geval had ik idd een groter diafragma kunnen nemen of nóg dichter bij kunnen fotograferen. Dat lichtje was bij mij nog niet gaan branden :-). Zie je wel? Daarom vraag ik ook hulp en een heldere kijk van anderen. Thanks!! Ik ga nog eens proberen, wordt wachten tot het volgende weekend... helaas.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:32

Ik had al even in mijn topic op je vraag gereageerd. Bij het zien van de foto's wil ik je naast de technische tips die daar staan ook meegeven om op zoek te gaan naar het 'gezicht' van de foto. Het grote voordeel van een macrolens is namelijk in mijn geval gelijk zijn grote nadeel. Je scherpte/diepte. Je kunt er prachtig gebruik van maken, maar het wordt snel teveel. Dat geeft niet, als je ervoor zorgt dat je scherpstelt op net dat aandachtspunt van de foto. Geef het een gezicht, met de sterke scherpte/diepte zorgt dat ervoor dat de aandacht juist daar naar toe getrokken wordt. (ik zal even wat foto's van vlinders er op zetten voor je, daar wordt het 'gezicht' opeens wel heel duidelijk mee)

Met een 105mm lens kun je best dicht op je object gaan zitten. De sluitertijd moet je zo hoog mogelijk proberen te houden om beweging van jouw kant te compenseren. De minste beweging zorgt voor een ware aardverschuiving. Ga je naar lagere sluitertijden toe, dan is een statief aan te raden. Bij dieren is dit dan wel weer een wat lastig geval. En snel afdrukken! Iedere ademhaling verstoord je scherpstelling lijkt het wel (ik heb spierpijn gehad in mijn ribben....).

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:36

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 12:59

@Maaikemuis: Thanks! (nogmaals ;) ). Ik snap wat je bedoelt met 'een gezicht geven' en ik ga er aan werken.
Die foto's in je vlindertopic... wauw! Dat is idd wat ik bedoel en graag ook zou kunnen. Ga meteen nog een keertje kijken...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:51

Wat ook nog een tip is die ik mee zou willen geven is om te kijken hoe je je camera vasthoudt. Houd je het lensgedeelte bovenhands of onderhands vast? Als je de lens onderhands vasthoudt dan creeer je extra stabiliteit (je ondersteunt dan met 4 vingers ipv met 1 duim). Zorg dat je stabiel staat en dat je (voor zover mogelijk) afsteunt met je armen tegen je bovenlijf. Adem in, stel scherp en druk af.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:40

Ik houd de lens onderhands vast, maar idd... meer steun zoeken, inademen, afdrukken, en dan pas uitademen... da's ook een goeie..