[FOTO] Noord-Zweden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

JewEmm

[FOTO] Noord-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 20:08

Deze zomer ben ik voor 5 weken in het noorden van Zweden geweest. Mijn camera is mee geweest en ik ben benieuwd wat jullie van deze selectie van mijn foto's vinden.
Alle foto's zijn gemaakt met een Canon 1000D. Mijn fotografie achtergrond is vooral recreatief en ik maak nu al ongeveer 2 jaar foto's.

1. Omstandigheden: Lage zon, laat op de avond.
iso 200, 1/200 sec, diafragma 5.6
Afbeelding

2.
iso 100, 1/250 sec, diafragma 8.0
Afbeelding

3.
iso 100, 1/200 sec, diafragma 7.1
Afbeelding

4.
iso 100, 1/160 sec, diafragma 5.6
Afbeelding

5. Ik weet niet helemaal wat ik van deze foto moet vinden. (dat heb ik wel met meer foto's)
iso 100, 1/250 sec, diafragma 13.0
Afbeelding

Alvast bedankt voor alle commentaar, tips en verbeteringen!

Kallandso

Re: [FOTO] Noord-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:57

Ik vind vooral foto 1 heel mooi, want die geeft heel mooi t sfeertje in Noord-Zweden weer :)

De tweede weet ik niet zo goed, aan de ene kant heel mooi maar saai een bloemetje, maar aan de andere kant toch heel mooi door die bergen (Lapporten?) op de achtergrond.

Die twee daarna doen mij vrij weinig maar die bloem is wel heel netjes en de laatste heeft echt een heel mooi idee, maar iets stoort me erin, kijkt die persoon door een raam of iets naar buiten? En wat is dat dingetje links boven in?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:27

Ik vind het jammer dat je hier voornamelijk close-ups hebt staan, juist in het mooie Zweden zijn landschapsfotos en ver gezichten prachtig! Dit had je net zo goed in Nederland kunnen fotograveren als het ware ;)

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 22:47

Beide reacties kan ik inkomen.
Die eerste foto is inderdaad ook mijn favoriet en is nu als poster uitgeprint.
Die tweede was een uitprobeersel om Lapporten (inderdaad!) op een niet standaard manier op de foto te krijgen. Die twee volgende zijn vooral technisch (dacht ik) mooie foto's.
De laatste foto weet ik dus niet.. Ze kijkt naar de persoon die tegenover haar zit, en ik heb de foto naar buiten genomen, waardoor er een andere lichtval op dr gezicht is. (dingetje linksboven in is de thermometer...)

Helaas is dit maar een kleine selectie van mijn foto's. Wat zo bijzonder is aan noord Zweden is vooral 's avonds het lange lage licht. Helaas zat ik in een dal en had ik niet heel veel vergezicht ;) Maar ik ga het onthouden voor volgend jaar!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:27

Sluit me aan bij romytjuuh, deze foto's geven voor mij absoluut niet een beeld van Zweden weer, jammer.
Foto 1 had ik scherp gesteld op de achtergrond, denk dat die interessanter is dan de voorgrond.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 07:40

foto 2 is echt leuk bedacht!! maar denk dat je dit effect mooier had gehad met diafragma 16 of zo.
dan wat je achtergrond niet te onscherp geworden

en inderdaad geeft me geen gevoel van mooi zweden de rest

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-11 19:40

@pinkie: Maakt het dan nog uit dat ik niet met de kitlens, maar met een telelens (80-200 mm) heb gefotografeerd? Als ik namelijk diafragma 16 had gebruikt, dan had ik niet meer op iso 100 en met een lange sluitertijd moeten werken. Volgens mij zal de achtergrond er niet echt scherper op worden... Mijn bedoeling met deze foto was juist de focus op de voorgrond te leggen, waardoor de achtergrond er niet op de standaard manier er op staat.

Overigens wil ik nog even kwijt, aangezien ik die opmerking nu al een aantal keer heb gehad, dat ik niet in Zweden zat voor vakantie en er echt 5 weken heb gewoond om te werken. Daarom ben ik ook net zo met mijn fotografie aan de slag gegaan als in Nederland.