[FOTO] Fototips graag!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

[FOTO] Fototips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 12:44

ik heb woensdagavond foto's gemaakt van de pony's van mijn vriendin. Zouden jullie de foto's een cijfer willen geven en tips?
ik fotografeerde met een samsung E65 ;). Voor betere heb ik nog niet genoeg zakgeld.... :o

1. Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4. Afbeelding
5. Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 02-09-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet!

Lara

Re: [FOTO] Fototips graag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:33

Opzich zijn het prima foto's, maar vooral je composities spreken mij niet aan, maar onthoud: het gaat vaak niet zozeer om de camera als om de fotograaf, geen dure camera hebben is dus helemaal niet erg als je goed weet er mee om te gaan :D en iedereen zal toch bij het begin moeten beginnen ;)
Ik zal het per foto behandelen..

Foto1. Oog foto's zijn natuurlijk leuk, maar wat vooral jammer is dat er een ander paard op de achtergrond staat, dit maakt het voor mij storend. Ook had ik het oog dan liever vanuit een iets andere hoek gezien, iets meer van opzij of van voren..

Foto2. Ik vind het paard niet mooi in de foto staan, er is heel veel ''verloren ruimte'' van de bak waardoor als je iets meer door je knieen gezakt was en dus net iets meer recht voor 'm stond en dan iets meer inzoomt word het een betere foto naar mijn mening, ook is het jammer dat het paard met zijn neus niet over het hek heen zit maar er nu een beetje achter verdwijnt..

Foto3. Mooie avond belichting(of ochtend?) jammer dat hij ''zo snel is'' en daardoor de benen naar mijn mening(hoeven) niet geheel scherp zijn, ook erger ik mij aan de glans in zijn oog en zou ik die liever wat nabewerkt hebben door iets minder vel te maken. Het paard zelf is naar mijn mening ook niet scherp.

Foto4. Jammer dat de persoon rechts er half opstaat, of helemaal wel of helemaal niet vind ik eigenlijk het mooiste, weer een mooie zon maar geen speciale foto.

Foto5. Tja, dat moet je eigen mening zijn, ik vind zulke foto's nooit echt leuk, maar dat moet je zelf weten..

Ik hoop dat je er wat aan hebt, het is zeker bedoelt als opbouwende kritiek en vooral mijn eigen mening ;)

Succes!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 20:40

@Laraax, dankje voor je tips. ik bewerk niet.... naar 's avonds is de foto gemaakt.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:45

Nee dat snap ik ;) ik bedoelde juist even natebewerken om het oog iets minder fel te maken ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:49

Ik vind foto 1 juist erg leuk zo! Een foto vanuit een heel ander perspectief dan anders. Hij heeft wel wat :)

De rest vind ik dan weer wat rommelig en gewoontjes, spreekt me niet zo aan.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 07:34

@Blue_Eyes, dank je wel.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:50

Probeer vooral te bedenken wat je op de foto zou willen zetten...

zoals bij foto 1 bijvoorbeeld. Was het de bedoeling dat alle twee de paarden er op kwamen te staan? Of wilde je alleen het oog van het paard dat vooraan staat? Let dan ook op de compositie? Moet het oog in het midden of juist meer boven of onderaan de foto? Moet het hoofdstel er ook op of juist niet?
Foto twee: Wilde je het paard of ook het hekwerk? Als je het paard iets verder in de rijbak had terug gezet en dan een foto zou hebben gemaakt komt het al heel anders over. Idem voor foto 4 en 5.

Als je savonds foto's maakt van bewegende dingen/dieren/mensen moet je rekening houden met je sluitertijd, iso enz enz. Om je onderwerp scherp te houden.

Probeer ook eens wat meer door je knieen te zakken. Dan zien bepaalde foto's er al weer heel anders uit. Je onderwerp wordt dan nl niet in de ondergrond gedrukt waardoor het meer leven krijgt.

Ga vooral lekker uitproberen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:32

This_is_me schreef:
Probeer vooral te bedenken wat je op de foto zou willen zetten...

zoals bij foto 1 bijvoorbeeld. Was het de bedoeling dat alle twee de paarden er op kwamen te staan? Of wilde je alleen het oog van het paard dat vooraan staat? Let dan ook op de compositie? Moet het oog in het midden of juist meer boven of onderaan de foto? Moet het hoofdstel er ook op of juist niet?
Foto twee: Wilde je het paard of ook het hekwerk? Als je het paard iets verder in de rijbak had terug gezet en dan een foto zou hebben gemaakt komt het al heel anders over. Idem voor foto 4 en 5.

Als je savonds foto's maakt van bewegende dingen/dieren/mensen moet je rekening houden met je sluitertijd, iso enz enz. Om je onderwerp scherp te houden.

Probeer ook eens wat meer door je knieen te zakken. Dan zien bepaalde foto's er al weer heel anders uit. Je onderwerp wordt dan nl niet in de ondergrond gedrukt waardoor het meer leven krijgt.

Ga vooral lekker uitproberen.
Dankje,
1. was zeker de bedoeling.