Overbelichte foto's bij donker paarden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nadineex

Overbelichte foto's bij donker paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:48

ten eerste, ik weet niet of dit hier goed staat.. :+

Hoi :)

Ik heb een vraag, ik heb altijd overbelichte foto's als ik bijv. van Friese paarden foto's maakt. Vind dit erg storend, maar heeft met de belichting te maken waarschijnlijk, alleen weet ik niet hoe ik dat kan anders instellen. Heb zelf een Nikon D40, heeft iemand misschien tips voor mij? En is er ook iemand die ervaring heeft met de Nikon D40? :j

Groetjes :wave:

Hier trouwens even een voorbeeldje :)

Bewerkt ;
Afbeelding
Onbewerkt ;
Afbeelding

LecyTinker

Re: Overbelichte foto's bij donker paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:51

kan je hem op buitenstand zetten en mogelijk afstand instellen... ( heb er ook niet zo heel erg veel verstand van)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:52

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 14:54

Ik fotografeer gewoon op sportstand, maar heb het bij alle standen van mn camera.. behalve bij Macro komen de kleuren er iets beter uit maar dan worden mn foto's niet super scherp natuurlijk..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:56

het licht sowieso aan je instellingen :) maar nogmaals, leg dit voor in het topic dat ik gegeven heb :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:58

Zelfde probleem hier, maar volgens mij is het altijd lastig met donkere paarden, zeker tegen een lichte achtergrond of met veel lucht. Met een volledig begroeide achtergrond (struiken, bomen, bos) gaat het wat beter en dan op matrixmeting.
Ik heb ooit foto's moeten maken van een pikzwart paard en eigenaresse met werkelijk spierwit haar... een drama was dat. Heb heel veel moeten bewerken. Belichten op het meisje was de enige optie en daarna de foto's bewerken voor het paard. Als ik belichtte op het zwarte paard, dan was het hoofd van het meisje gewoon één witte vlek.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:59

Je kunt bij een Fries ook beter een andere achtergrond kiezen, een bomenrij, één boom of struik.
Contrast tussen de lichte lucht en het donkere paard is nu erg groot.
Het paard word heel donker, of de lucht word heel licht, zoals bij deze foto.

Ik wil je wel eens het een en ander uitleggen, als we elkaar eens bij Sita treffen?
oh, spuitelf, was al zo'n reactie getypt :+

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:09

MissToseland schreef:
Je kunt bij een Fries ook beter een andere achtergrond kiezen, een bomenrij, één boom of struik.
Contrast tussen de lichte lucht en het donkere paard is nu erg groot.
Het paard word heel donker, of de lucht word heel licht, zoals bij deze foto.

Ik wil je wel eens het een en ander uitleggen, als we elkaar eens bij Sita treffen?
oh, spuitelf, was al zo'n reactie getypt :+

Vandaag had ik wel bij een heg, of bosjes foto's gemaakt, maar vind mn resultaten niet echt geweldig..
Als je dat zou willen doen, graag! :))

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:33

Dat gaat makkelijker dan via zo'n forum ;) :))

Nadineex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:40

Ja! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:07

Dát heet nu lichtmeten. Het is heel logisch dat je camera hier de mist in gaat!
Heb je je nog nooit afgevraagd waarvoor die schaal op je camera is? -2, -1, 0, +1, +2 etc? Om je camera te vertellen "maak de foto maar iets lichter" of "maak de foto maar iets donkerder dan je zelf graag wil".

Een camera is een computertje, die kan niet zelf nadenken. VWB belichting wil een camera graag "gemiddeld" belichten (soms met meer nadruk op het midden, met meer nadruk op een bepalad punt in je foto, daarvoor zijn verschillende lichtmeetmodi). Dat gaat bijna altijd goed, behalve bij extremen. Dus bijvoorbeeld bij sneeuw: de camera maakt sneeuw altijd te donker. Je zult je camera dan dus moeten vertellen "joh maak die sneeuw eens wat lichter". Jij weet immers dat sneeuw wit hoort te zijn, de camera niet en die probeert sneeuw dan ook grijs (gemiddeld) te weergeven.

Hetzelfde voor donkere paarden, maar dan net andersom.

Even een quote van mezelf (heb al vaker iets over dit onderwep geschreven)

[***] schreef:
imd: ik heb dit linkje al heel vaak gepost, maar 't blijft ook gewoon een heel duidelijke website met heldere uitleg (wel in het Engels). Maar hier ga je direct door naar een uitleg over belichten (belichtingscompensatie) in jip-en-janneketaal:

http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2B.html
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ba.html

Tis dus wel belangrijk om te weten dat je in iedere modus kunt "lichtmeten", maar dat je dat dus altijd doet aan de hand van de "variabele": in M door middel van de "lichtmeter", in Tv door middel van het diafragma, in Av door middel van de sluitertijd.

[***] schreef:
Lichtmeten doe je inderdaad aan de hand van dat balkje.

Indien op M: je stelt gewenste diafragma en sluitertijd in, kijkt door zoeker naar 't balkje, ziet op het balkje of je foto met die instellingen goed belicht wordt (richtlijn: 0, zijn uitzonderingen op).

Te licht? Kortere sluitertijd, meer diafragmeren of ISO omlaag.
Te donker? Langere sluitertijd, minder diafragmeren of ISO omhoog.

Net zo lang tot je balkje ongeveer op 0 staat.

Lichtmeten op Av net ietsje anders:

- Stel gewenste diafragma + belichtingscompensatie (zie onder) in
- Kijk door zoeker, stel scherp, kijk naar sluitertijd.

Sluitertijd te lang? ISO omhoog of diafragma verder open.
Sluitertijd te kort? ISO omlaag of meer diafragmeren.

- Belichtingscompensatie:

Camera meet in principe je onderwerp "gemiddeld belicht". Echter, als je onderwerp heel licht is, bijvoorbeeld een foto met veel wit, (hierbij rekening houdend met lichtmeetmodus), zal je camera de neiging hebben de foto te donker (midden-grijs) te maken. Dan ga je dus bewust overbelichten door in de richting van +1 te compenseren.

Donker onderwerp (zwart) zal je camera juist snel te licht willen maken. Dan ga je dus bewust onderbelichten.

Bewust over- of onderbelichten om zo tot een goede belichting te komen doe je dan ook weer óf naar aanleiding van je lichtmeter (op M), óf door de belichtingscompensatie anders in te stellen dan op 0.

Dus om te zeggen "ligt aan je instellingen" klopt in feite wel, maar is wat kort door de bocht als je vervolgens niet vertelt waar het precies mis gaat. Tot nu toe heb ik niemand in dit topic zinvolle (onderbouwde) tips zien geven. Misschien is dit nieuwe materie voor jullie allemaal? Lichtmeten is echt een ontzettend zinvol onderwerp om je eens nader in te verdiepen hoor :j

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:57

Weten of uit kunnen leggen, dat zijn ook nog 2 verschillende dingen ;)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:00