zodiacje schreef:SSDesign, dank je dat wist ik niet. Zal volgende keer 1/500 proberen te gebruiken
Had het geen kortere sluitertijd geprobeerd omdat ik niet had verwacht dat dat dan zou lukken
met zo weinig licht.
Eh diafragma, omdat ik de kassen op de achtergrond er niet heel scherp op wilde
maar zag dat een lager getal de beweging van de paarden de foto's onscherp maakten.
Hey,
Ik denk dat je op dit punt een beetje in verwarring bent. Als je op de Av stand trekt, dus op de diafragma stand, dan past de sluiter zich automatisch aan. Je wilt de achtergrond graag onscherp, dus je moet kiezen voor een klein getal (bv. een 2,8 - 4 of mss 5.6). Hierdoor krijg je een grote diafragma opening waardoor een meer licht binnenkan. Je sluiter zal zich automatisch sneller instellen bij een klein diafragma getal ipv een groot diafragma getal. M.a.w. een groot diafragma (klein getal, achtergrond onscherp) zorgt voor een snellere sluiter, zolang de iso onveranderd blijft. Veranderd de Iso, dan zullen je instelling natuurlijk mee veranderen.
Wat ook helpt voor een onscherpe achtergrond is je tele gaan gebruiken. Hoe verder je zoomt, hoe onscherper de achtergrond zal worden. Dit werkt prima als je geen lens beschikt die voor een groot diafragma kan zorgen. Tevens zorgt de zoom ervoor dat vervormingen verdwijnen en je dus een mooier beeld krijgt.
Qua sluitertijd moet je ongeveer handhaven: stap - 1/250, draf 1/320, galop 1/500. Zo ben je zeker dat er geen bewegingsonscherpte is 
Ik hoop dat je er wat aan hebt!
grtz!