[FOTO] kleine greep uit portfolio, tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

[FOTO] kleine greep uit portfolio, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 09:40

Hallo,
bij deze een paar foto's uit mijn portfolio, zou het leuk vinden als jullie
tips voor me hebben. Houdt het aub wel vriendelijk :) Ook ik moet nog veel leren.
De foto's worden gemaakt met een Canon Eos 1000d en een 70-300mm telelens.

Groetjes Melissa

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14.
Afbeelding

15.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 19-07-11 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

TheHorseInn

Re: [FOTO] kleine greep uit portfolio, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:42

Leuke foto's
Maar niet hele bijzondere.
geen wauw-foto's

nr. 10 en 11 en 12 zijn wel schattig :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 09:46

bedankt voor de reactie :)

edit: foto 15 vervangen voor een andere foto!

fabkebab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:33

foto zes vind ik errug leuk! hoe je dat moment heb weten te pakken zeg..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 18:34

toeval haha!
ver ingezoomd met de telelens, scherpgesteld en geklikt :D

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:36

mooie foto's hoe heb je dat gedaan met die zwart wit blauwe foto ? :)

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:38

enkel de neushoornfoto vind ik een perfect plaatje (goed beeld, goede compositie en voldoende contrast). de rest zijn leuk, maar niet waaauw

evelienlucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 18:44

Mooie foto's!
Misschien kun je iets gedurfder zijn met je composities, andere invalshoeken om de foto "anders" te maken. Persoonlijk vind ik de foto's: 2,3,7,8,9,11 en 15 het mooist.
De foto's: 13,12 en 6 vind ik minder.

Waarom wel?
Foto 2: Mooie close-up, alles is goed scherp.
Foto 3: Leuke compositie, mooie belichting. Goed moment, er lijkt echt interactie te zijn tussen de 2.
Foto 7: De herder kijkt attent, lijkt trots. Houd zijn tak leuk vast. Goed scherpgesteld, nette belichting.
foto 8: Hond staat er goed op, kijkt attent en heeft trotste houding. Mooi effect in het zwart-wit.
Foto 9: Mooie compositie, goede scherpstelling, interessante invalshoek. Mooi gefocust op de ogen.
Foto 11: leuk moment, mooi contrast tussen de kettingen en het meisje (had overigens iets minder gemogen kettingen zijn erg aanwezig) Ik heb zelf niet zo veel ervaring/verstand van portretten.
foto 15: Mooie scherpstelling, goede scherptediepte, mooi contrast. Goed effect in zwart-wit. Hele goede foto. WAUW!

Waarom niet?
Foto 14: Vind het persoonlijk meer een kiekje, waarbij een leuk effect is gegeven op de bal.
Foto 13: Het is geen bijzonder mooi moment, paard staat er niet heel sterk op. ik vind het meer het type foto van een kiekje.
Foto 12: Er gebeurd te weinig, alle ruggen zijn gekeerd, er is geen punt waar je naar toe getrokken word op de foto. Wel mooi scherpgesteld naar het paard zijn hoofd>oog.
Foto 6: Hond kijkt heel angstig, verder wel goede foto.

Foto 15 van de neushoorns is de enige echte WAUW foto. Voor de rest zijn het zoals al gezegd qua techniek goed. Mooie scherptediepte over het algemeen, goed scherp. Goede belichting maar zijn ze "gewoon" heel netjes.
Je bent zeker goed op weg.
Laatst bijgewerkt door evelienlucky op 19-07-11 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 18:47

bedankt voor de reacties!
@ evelienlucky : thanks, zitten weer bruikbare tips bij, hier kan ik wel weer mee vooruit met oefenen :D

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:02

Leuke foto's, wel jammer dat er op een hoop foto's lichaamsdelen of andere delen afgehakt zijn. Het strootje bij de beverachtige (of wat het is? :P), staart van de tijger, kont van de hond (2x) en haren aan de bovenkant van het meisje in zwart-wit.
Ook zou ik persoonlijk wat storende zaken wegwerken, zoals het groene geval aan de rechterkant van de baardagaamachtige (wat een dierenkennis weer bij mij :')) en het halstertouw bij de Fries.
Het meisje in zwart-wit is scherpgesteld op de kettingen van de schommel in plaats van op haar gezicht, geen idee of het je bedoeling is geweest, maar ik vind het mooier als de foto scherpgesteld zou zijn op het gezicht.
En nu de allerlaatste, asjeblieft geen zwarte rouwrand om de foto's, dit doet men meestal bij mensen/dieren die overleden zijn. :o

En verder, gewoon foto's blijven maken! :D Wat is het diafragmavermogen van je lens?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:37

dat van die afgehakte lichaamsdelen heb je helemaal gelijk in. dat zijn van die punten waar ik echt beter op moet letten, maar nogal vaak vergeet! :o op zich kan ik wel redelijk bewerken maar met zo'n dingen wegwerken blijft t moeilijk voor me om dat zo te doen dat het niet meer te zien is als je snapt wat ik bedoel :). en die zwarte rand, vond het zelf mooier uitkomen maar da's een kwestie van smaak denk k? zal er in ieder geval op letten ;). en die scherpstelling op de ketting ipv gezicht was niet de bedoeling :p maar vond de foto toch de moeite waard om even te plaatsen.. altijd fijn om tips te krijgen dan :).
diafragmavermogen van de lens, sorry heb theoretisch heel weinig kennis dus heb eigenlijk geen id wat je bedoelt ? :o :o schaam schaam.. bedankt voor de tips!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:50

Stukje theoriekennis is wel heel handig, dan weet je precies wat er gebeurt als je een factor verandert (verband tussen ISO en sluitertijd bijvoorbeeld). :P
Diafragma is een f-getal, staat voor de lichtgevoeligheid van je lens. Hoe kleiner het f-getal, hoe verder de opening van de lens open staat en dus hoe meer licht er op de lens kan vallen (primaire functie van diafragma).
Verder heeft de scherptediepte ook zeker verband met het diafragma. Hoe lager je f-getal, hoe kleiner je scherptediepte. In de praktijk zorgt dit ervoor dat je onderwerp scherp is, en je achtergrond wazig. Hoe lager je f-getal, hoe waziger zaken op de achtergrond worden. Voor portet is een lens met een lage diafragmamogelijkheid fijn, maar voor bijvoorbeeld een landschapsfoto, wil je ook de achtergrond een beetje scherp houden, waarbij je dus beter een hogere diafragmawaarde kunt kiezen.
Het komt er dus op neer dat je dus voor portretten het beste een lens kunt hebben met lage minimale diafragma als je het onderwerp zo scherp mogelijk in beeld wilt hebben.

Edit: verduidelijking

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-11 19:52

wat ik zo even snel heb kunnen vinden is het f4-5.6

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:02

Ah ja, dat is wel gebruikelijk. :j Hoe lager je f-getal, hoe duurder de lens, helaas.. Veel fabrikanten maken een f/4 (of f/4-f/5,6) en een f/2.8 versie van hun lens, zodat je kunt kiezen welke lens je koopt, afhankelijk van je budget.
Bij een 70-300mm f/4-f/5,6 lens is het zo dat je bij de grootste hoek (70mm) een diafragma van 4 kunt gebruiken als minimale waarde, dus dan heb je relatief veel licht. Bij de kleinste hoek (300mm, volledig ingezoomd dus), heb je "nog" maar 5,6 als minimale diafragmawaarde. Dan heb je dus minder licht wat op de sensor valt.
Bij zoomlenzen met een vaste waarde over het hele bereik (bijvoorbeeld f/2.8 van 70mm tot en met 200mm) heb je dus het voordeel dat je niets aan licht inlevert, hoe groot je hoek ook is. Maar het nadeel is dat je meer glas in je lens hebt, wat de lens groter, zwaarder én duurder maakt.. :\
Nouja, ik zal nu ophouden met technisch gespam. :P Veel foto's blijven maken, ze zijn al heel leuk. :j

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:10

2, 7, 9 en 15 zijn mijn favoriet :j
Foto 10 vind ik fototechnisch ook heel mooi, ik vind alleen het meisje een beetje eng :o (sorry)

offtopic; ik ben een beetje aan het rondkijken voor een lens voor op onze canon eos 1000D. Zou je me jouw mening willen geven over jouw lens, en hoe duur was die :o Mag ook via pb :)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 07:20

IloveBALOU schreef:
2, 7, 9 en 15 zijn mijn favoriet :j
Foto 10 vind ik fototechnisch ook heel mooi, ik vind alleen het meisje een beetje eng :o (sorry)

offtopic; ik ben een beetje aan het rondkijken voor een lens voor op onze canon eos 1000D. Zou je me jouw mening willen geven over jouw lens, en hoe duur was die :o Mag ook via pb :)

je hebt pb :)