[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxonbekendxx

Berichten: 612
Geregistreerd: 06-03-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:42

Ik wil graag overstappen op een andere camera! :j
Ik heb nu zo'n kinder toestel wat ik in het begin natuurlijk geweldig vond, maar ik heb hem nu 4 jaar en de foto's zijn gewoon lelijk en zelfs mijn blackberry maakt nog betere foto's. :j :P
Mijn ouders hebben de Kodak easyshare Z915, en ik vind het een geweldig toestel en maakt ook zeer mooie foto's! :j
Afbeelding
dit toestel kan je vinden al voor minder dan 100,-. ;)
Mijn vraag was dus wat jullie van dit toestel vinden en of iemand dit toestel heeft en wat diegene van de kwaliteit vind. Ik wil maximaal 110,- aan een toestel uitgeven, omdat ik zelf natuurlijk nog maar 12 ben en ik wil het toestel voor m'n 13e verjaardag kopen. Als iemand een mooie toestel vind van dat bedrag of minder hoor ik het graag! ;)

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 23:42

wat is een goede camera voor een halfjaar zeker vast te leggen op stage in mallorca n

Florenc
Berichten: 1439
Geregistreerd: 14-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:01

Wobbus schreef:
De keuze wordt waarschijnlijk een Canon SX40HS ik lees er erg veel goede revieuws over en kan mooie sample pictures vinden! ;-)


Als je een budget hebt van om en bij de 400€, is het volgens mij ook de moeite waard om eventjes naar de XZ1, S100, G12 of LX5 te kijken. Vooral de eerste en de laatste staan bekend als 'beste'.

Het zijn eigenlijk twee dingen die je moet afwegen. Wil je een superzoom, en wil je daarvoor eventueel inboeten op kwaliteit (hoe groter de zoom, hoe minder scherp de foto vaak wordt)? Of wil je iets minder zoom, en foto's die kwalitatief iets hoger liggen?
Ook lichtsterkte maakt een groot verschil. Vergelijk bv de XZ1 (1,8 - 2,5) met de Canon SX40HS (2,7 - 5,8), dat scheelt je heel wat in lichtsterkte. Waar je met de XZ1 in slecht licht nog relatief goed uit de hand kan fotograferen zonder ruis, moet je bij de Canon SX40HS je ISO al omhoog gaan halen en zit je al met een pak meer ruis.

Maar dat is natuurlijk een persoonlijke afweging die je moet maken :). Ik kom van een spiegelreflex, en heb nu de XZ1. Heb er nog geen seconde spijt van gehad, net omwille van die lichtsterkte. Zoom heb ik niet per sé nodig, dan gebruik ik mijn voeten wel wat meer, of snij ik de foto wat bij als het echt nodig is...

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 14:57

Heeft iemand ervaring met de fujifilm s3200/s3300?

trishvm
Berichten: 989
Geregistreerd: 18-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:00


Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:48

ik heb een nikon d60 waar ik tevreden mee ben, maar ik zoek voor het uitgaan en als handigheidje een compact camera.

enkele eisen:
- binnen/op feestjes makkelijk foto's maken
- accu (geen batterijen!)
- evt water bestendig.
- standaard fotokaartje moet erin kunnen (dus niet net zoals de sony aparte)

Verder het liefste onder de 100,- en als voorkeur heb ik een nikon maar hoeft niet persee.
wie helpt me uit m'n dilemma. na een dagje fototoestellen kijken ben ik niet veel wijzer.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 21:18

Niemand?

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:05

Wat vinden jullie van de Olympus Pen mini?
Mijn vader wil er een kopen, maar kan je er wel goede bewegingsfoto's mee maken?

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:07

Bedoel je de Pen E-PM of een andere? Het is trouwens geen compact camera, maar een systeemcamera.

Ik heb de Pen E-PL2 en 3 in mijn handen gehad, omdat ik twijfelde tussen deze camera en een echte spiegelreflex. Met de E-PL vond ik de verhoudingen body-lens een beetje zoek. Voor hetzelfde geld heb je een Canon 1100D met lens en een spiegelreflex heeft meer opties qua lenzen.

Kijk voor de grap eens op http://www.flickr.com/cameras/brands/
Hier kun je allerlei soorten foto's vinden van bijna alle camera's die er zijn!

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:04

Mijn vader heeft de camera inmiddels gekocht, het is best moeilijk met scherpstellen maar voorderest ben ik tevreden. Wat is eigenlijk het verschil tussen compact en systeem?

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:13

Een systeemcamera is een uitgebreide compact-camera met de mogelijkheid van het wisselen van de lens.
Een systeemcamera is nagenoeg gelijk aan een spiegelreflex qua mogelijkheden, maar dan zonder de spiegel. Hij is hierdoor wat compacter :)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:23

Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:24

Het grootste verschil dat je écht merkt bij het maken van foto's tussen een compactcamera en een systeemcamera is de sensor: die van een systeemcamera is veel groter dan die van een compactcamera. Daardoor zijn de foto's kwalitatief bij voorbaat al aanzienlijk beter. Een spiegelreflexcamera heeft nog weer een (iets) grotere sensor, en heeft net als een systeemcamera het voordeel dat je objectieven kunt wisselen al naar gelang wat je nodig hebt.

Over het algemeen zijn systeemcamera's hartstikke leuk, maar met een telelens (voor het fotograferen van paarden noodzakelijk) niet goedkoper of compacter dan een instapmodel spiegelreflexcamera. Dus boven een spiegelreflexcamera verliest de systeemcamera dan eigenlijk zijn toegevoegde waarde.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:29

Dan had ik dus beter een spiegelreflex kunnen kopen?
Heb je echt een telelens nodig? Op de lens die ik nu heb staat iets van 14-42, heeft iets met inzoomen te maken. Kan je hier ook goede paardenfoto's mee maken?

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:49

Dat kán natuurlijk wel, maar dan moet je veel te dichtbij staan omdat je anders niet ver genoeg kunt inzoomen. Niet alleen is dat niet altijd wenselijk (dan ren je de hele bak door), ook krijg je dan soms last van wat vertekening/vervorming omdat je zo dichtbij staat. Of je paard staat maar klein op de foto als je meer afstand houdt, dat kan natuurlijk ook.

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:50

Hoe groot moet "het inzoomgetal" dan zijn? Of staat er op de lens gewoon telelens? :o

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:53

Verschilt een beetje per merk, en type camera, maar van 14-42 is een "groothoek tot standaardzoom". Een telelens zal ergens vanaf 42 beginnen. JE hebt bijvoorbeeld een 45-200 en een 40-150, maar ook een 75-300. Dat laatste is niet helemaal nodig, aan één van de eerste twee heb je qua bereik wel genoeg :)

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:57

Ok, heel erg bedankt. Ik ga er eentje kopen.

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:09

Ik ben opzoek naar een camera, geen idee welke.. :)) Eerst ben ik benieuwd wat de bekendere goede merken zijn. Zelf denk ik dan aan Sony, Canon, Panasonic en Fujifilm. Maar ik niet echt verstand van camera's geen idee of dat klopt.

Maar ik zoek dus een camera die mooie foto's maakt (duh :+ ) met mooie kleuren. Het liefst ook goed scherp, ook van bewegende beelden. Budget is denk ik €160, is dat een goede prijs?

trishvm
Berichten: 989
Geregistreerd: 18-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:03

Ikwashier schreef:
Ik ben opzoek naar een camera, geen idee welke.. :)) Eerst ben ik benieuwd wat de bekendere goede merken zijn. Zelf denk ik dan aan Sony, Canon, Panasonic en Fujifilm. Maar ik niet echt verstand van camera's geen idee of dat klopt.

Maar ik zoek dus een camera die mooie foto's maakt (duh :+ ) met mooie kleuren. Het liefst ook goed scherp, ook van bewegende beelden. Budget is denk ik €160, is dat een goede prijs?


ik heb afgelopen week de fuji finepix s 3300 gekocht,via de webshop van mediamarkt voor 139,= euro.ben er heel blij mee,gelijk de eerste springfoto die ik maakte,was perfect.Ik had een heel simpel camera'tje en nu dus deze.hij heeft veel functies,die wel te overzien zijn.en ik heb geen extra lenzen nodig.

Jolandaa_

Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:38

ik heb een nikon d60 waar ik tevreden mee ben, maar ik zoek voor het uitgaan en als handigheidje een compact camera.

enkele eisen:
- binnen/op feestjes makkelijk foto's maken
- accu (geen batterijen!)
- evt water bestendig.
- standaard fotokaartje moet erin kunnen (dus niet net zoals de sony aparte)

Verder het liefste onder de 100,- en als voorkeur heb ik een nikon maar hoeft niet persee.
wie helpt me uit m'n dilemma. na een dagje fototoestellen kijken ben ik niet veel wijzer.

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:05

@trishvm: Bedankt voor het antwoord :) Heb wat reviews gelezen, en in een review stond dat hij redelijk traag is met scherpstellen en foto's terug kijken. Is dat zo? Ik weet alleen niet of dat met automatisch scherpstellen was of zelf doen. Ik doe het iig op de automatische stand haha :) Hij ziet er wel mooi uit!

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 02:48

Hallo,

Onze digitaal fototoestel is ondertussen wel aan vervanging toe. 5 foto's met flits en hij is leeg
Ik ben dus op zoek naar een degelijk fototoestel. Aangezien m'n vader er niet veel geld wilt aan uitgeven, mag hij niet meer als 200 euro kosten. Ook zou het fijn zijn als hij een tijdje kan filmen (moeten geen uren zijn natuurlijk). En het zou ook leuk zijn als hij toch een nette kwaliteit heeft als ik bewegingsfoto's maak (denk dan maar aan paardrijden )

Ik weet verder niks van zo'n toestellen, dus ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken.

Alvast bedankt!
Anthea

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:14

Nog steeds geen keuze gemaakt.. Woensdag ben ik jarig :P Fujifilm wordt het niet, ik wil meer een die wat kleiner is, makkelijker mee te nemen.

Ik kom net uit Barcelona met een groep van mijn school, en veel hadden een camera mee. Ik vind nog steeds een Sony erg fijn. Een exilim vind ik niet zo fijn.

Als ik de fotovoorbeeldtopics bekijk, zie ik dat de meeste topics erg oud zijn, ik neem aan dat de kwaliteit van de meeste camera's wel vooruit is gegaan?

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:38

Hmmm eigenlijk is er al een paar jaar geen echt grote vooruitgang geboekt op het gebied van compactcamera's. Je hebt merken die t heel aardig doen en merken die nog steeds prut afleveren... De systeemcamera is nieuw (soort compacte camera met grote sensor en verwisselbaar objectief) en erg goed, maar daar zit een prijskaartje aan.