[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:50

Gebaseerd op de adviezen van de consumentenbond zou ik zeggen:
Kijk eens naar de volgende camera's:

Casio Exilim EX-ZR10 (best getest met een 6,7; foto's 7,2; video's 8,2; prijs rond 200 euro)
Als je toch nu wil investeren in een goede camera.

Of iets minder goed, maar voor jouw toepassingen waarschijnlijk goed genoeg:
Canon Digital Ixus 115 HS (beste koop met een 6,2; foto's 6,4 (wel 7,7 voor scherpte); video 8,2; prijs rond de 150 euro)

De Canon Powershot A2200 wordt door de consumentenbond beoordeeld met een 5,6; met een 5,7 voor de kwaliteit van de video. Als je met name veel filmt zou ik dat dus niet doen.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:39

Ik heb de Canon opgezocht maar de videoresoluties zijn 320x240. Dat is toch bar weinig?

Ik ben zelf helaas geen lid van de consumentenbond, maar heel erg bedankt voor de informatie :D.

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:41

Dat is niet veel inderdaad.

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:46

Je kunt ook even op tweakers kijken bij de pricewatch. Gewoon aangeven dat je niet meer wilt uitgeven dan 220 euro. Kom je oa onderstaande toestellen tegen die wel minimaal 720p kunnen filmen:

720p:
http://tweakers.net/pricewatch/276400/p ... zwart.html
http://tweakers.net/pricewatch/282560/n ... -rood.html
http://tweakers.net/pricewatch/265667/n ... zwart.html
http://tweakers.net/pricewatch/253223/c ... paars.html

1080i:
http://tweakers.net/pricewatch/252161/s ... ilver.html

1080p:
http://tweakers.net/pricewatch/252161/s ... ilver.html

De keuze is reuze. :)

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:47

Dat stond op de Mediamarkt site tenminste, maar er staat wel bij dat die Full HD is. Op een andere site staan een max videoresolutie van 1920 x 1080 MOV. Dus dat is dan wel veel. Dan klopt denk ik de info op Mediamarkt niet helemaal. Wat staat er bij de Consumentenbond?

De Casio spreekt me ook wel aan en heeft ook zo'n videoresolutie. Hmm. Lastig. Vind het alletwee hele leuke camera's. Moet ze maar even in de hand houden denk ik :D.

Ow wauw, Bagheera, ik ga meteen even snuffelen. Heel erg bedankt!

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 12:59

Als je wil filmen met een camera, sla Nikon over. Panasonic heeft de beste techniek in z'n fotocamera's zitten op het moment, Canon is een goede 2e.

Overigens is 1920x1080 uit een compactcamera vaak alles behalve meer resolutie dan 1280x720. Je krijgt meer pixeltjes, maar als je upsized naar 1920x1080 ziet het er hetzelfde uit - er zit niet meer data in, alles wat je extra aan resolutie krijgt "gokt" de camera.

Zelfs een Canon EOS 5DII haalt in video niet meer dan 800-850 horizontale beeldlijnen in daadwerkelijke resolutie. De meeste camera's leveren tegenwoordig meer pixeltjes dan ze wat in kunnen stoppen, dat begint bij compacts en eindigt bij Red.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:13

Ik ga toch voor de Canon IXUS. Ik heb altijd Canon gehad en dat merk beviel me prima. Ook lees ik goede reviews. Enige nadeel dat bij weinig licht de foto's wat minder scherp worden, maar ach, ik maak gewoon huis-tuin en keuken foto's dus dat vind ik niet zo erg :D. Nu nog beslissen welke kleur. Zilver, zwart/grijs, roze of blauw.. Blauw valt af. Maar geen idee welke andere kleurtjes. Ik kan niet kiezen haha. Wil op zich wel roze, maar dat is ook weer zo.. Roze. Ik denk dat ik toch voor Zilver ga.. Of zwart. Aaaah, lastig. Bestel het wel online, is de goedkoopste manier.

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:14

De consumentenbond zegt ook dat hij wel degelijk het grote formaat video kan opnemen. Wat HLPhoto zegt klopt overigens wel: het verschil tussen 1280x720 en 1920x1080 is niet echt nuttig, dus daar hoef je en camera niet per sé op af te schieten.

In de hand houden zou ik idd zeker even doen. Daarvoor is de mediamarkt goed geschikt. Maar als je daarna een van de camera's ook echt wil kopen, zou ik via tweakers.net (en dan pricewatch) even de goedkoopste winkel opzoeken. Kan je met 100% zekerheid zeggen dat dat niet de mediamarkt gaat zijn ;) . Mediamarkt is vaak zo'n 30/40 euro duurder dan de goedkoopste optie.

Overigens kwam ik er achter dat de info van tweakers.net ook niet altijd klopt. Ik kwam daar een camera tegen die volgens tweakers geen optische beeldstabilisatie had, maar volgens vier andere vergelijkingssites (incl. de fabrikant zelf) wel. Toch altijd even dubbelchecken dus.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:35

@ Sofy: Even aanpassen op tweakers dan, dat kan gewoon!

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:37

Toevallig had ik daar al gekeken en grappig dat Mediamarkt een prijs heeft van 149,- (wel alleen de blauwe en via internet bestellen, op locatie Groningen is die wel 159,-) en dat de goedkoopste die ik ergens anders kon vinden 148 was. Dus dit keer is er haast geen verschil.

Straks zo gewoon naar de mediamarkt en dan even vasthouden. Misschien valt mijn oog daar straks ook wel op andere camera's :P. Even snuffelen denk ik.

ik bestel hem, als ik hem vanavond leuk genoeg vind, gewoon op internet en dan tasje erbij en geheugenkaart van 16GB. Dan kom ik uit op 185,95 eurie in totaal. Vind dat nog best lekker. Was ook de goedkoopste optie die ik kon vinden met verzendkosten en extra's erbij. Ik bestel dan denk ik de zwarte.

Wat betreft dat verschil tussen die formaten, altijd handig om te weten. Dan is een camera met minder pixels ook gewoon prima. Misschien zie ik een leuke bij de Mediamarkt liggen met die pixels en weet ik dat dat ook goed is :P

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:42

@HLPhoto: weet helaas al niet meer bij welke camera het was :o . Wel goede tip voor de volgende keer.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:45

ElineS schreef:
ik bestel hem, als ik hem vanavond leuk genoeg vind, gewoon op internet en dan tasje erbij en geheugenkaart van 16GB. Dan kom ik uit op 185,95 eurie in totaal. Vind dat nog best lekker. Was ook de goedkoopste optie die ik kon vinden met verzendkosten en extra's erbij. Ik bestel dan denk ik de zwarte.
Als je idd FullHD wil gaan opnemen, zorg voor een Class10 SD-kaart. Anders krijg je allemaal filmpjes van 3 seconden (tot de buffer vol is) :')

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:49

SanDisk SD 16 GB is dan niet goed genoeg?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:52

Het gaat niet om het formaat, maar om de snelheid.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:54

http://www.t-online-shop.nl/sandisk-sd-16-gb--13810/?sSearchSession=79501cae-c6ad-440f-9fc4-3beafd391204
Deze had ik er dan bij, maar daar staat geen snelheid bij vermeld.

http://www.t-online-shop.nl/hama-108701-16-gb-sdhc-gold-high-speed-gold-sdhc-16-gb-class-10--55179/?sSearchSession=
Dan heb je deze. Er zijn wel meerdere SD kaarten waar Class 10 bij staat, maar dit is de goedkoopste. Is het wat :P

EDIT:

Deze is nog iets goedkoper.. En ik heb geen idee wat het verschil is met bovenstaande..

http://www.t-online-shop.nl/hama-104367-sdhc-16-gb-class-10-high-speed-gold--42320/?sSearchSession=

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:03

Die eerste, het staat er zelfs op ;) Class 2.
Als er Class 10 op staat moet het snel genoeg zijn. Ze moeten dan zelfs bij meerdere schrijfbewerkingen in 1 schrijfbewerking 10mb/sec vol kunnen houden. Ik ken de kaarten van Hama verder overigens niet.

Ikwashier

Berichten: 4015
Geregistreerd: 29-11-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:42

Ik weet niet zoveel van camera's, maar ben er nu voor 1 aan het sparen. :)) Spiegelreflex zou natuurlijk veel mooier zijn, alleen die zijn ook wat duurder :Y)

Camera moet scherpe foto's maken, ook van bewegende beelden. Mijn zus heeft de Casio Exilim Ex-Z20 en die vind ik echt verschrikkelijk. Foto's in het donker zijn niet mooi, veel ruis en niet scherp. (Dan staat hij wel op standaard instellingen, maar ik heb geen verstand van ISO etc :+) Mijn vader zijn camera van het werk (Sony DSC-W350) vind ik wel mooi, mooie kleuren :) Drie vriendinnen van mij hebben ook een Sony en die maken ook mooie foto's. Heeft iemand nog meer ervaringen met Sony?

En welke camera's zouden jullie aanraden?

EDIT: Vind het ook wel leuk als er Panorama op zit, maar dat hoeft niet.

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:48

Wie heeft voorbeeldfoto's van de:
Sony Cybershot DSC-W570? (Het liefst van deze)
Canon Powershot SX130 IS?
Casio Exilim EX-H5?

En natuurlijk ervaringen over die camera's mogen ook verteld worden! :)
Het liefste voorbeeldfoto's van de Sony camera!

Jasmijn_

Berichten: 1577
Geregistreerd: 05-12-04
Woonplaats: Arnhem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:44

Ik zal hier ook eens reageren. Las heel toevallig even het laatste bericht van xMarlies96.
Ik heb geen voorbeeldfoto's voor je, maar wel ervaringen met veel camera's hier (aangezien ik cameraverkoper ben ;) ).
De sony W570 is een super cameraatje voor buitenfoto's. Het is een erg mooi, compact toestel alleen het enigste nadeel is wel dat deze camera binnen erg veel ruis geeft. Het feit dat ze er 16 megapixels instoppen is dus niet altijd positief (heb hier al een klant mee teruggehad, vandaar). Normaal kan ik sony wel aanraden hoor, alleen dit type bevalt wat minder.

Kwalitatief gezien ligt de Canon hoger dan de Casio. Casio is goed geprijst, snel, maar kwalitatief gezien wel wat minder. Ook de witbalans ligt daarbij een beetje raar. Ik weet niet wat je eraan uit wilt geven en wat precies je eisen zijn, maar er zijn nog een hoop goede camera's tussen de 150 en 200 euro :)

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:52

Heb inmiddels de Sony Cybershot al gekocht.

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:24

Beste mensen,

mag ik aan jullie vragen (aangezien jullie er vast meer over weten), wat diafragma- en sluiterprioriteit is, waarvoor/hoe je dit gebruikt, en of het van belang is (waarom wel/niet)?

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:44

Dat mag, maar volgens mij is het hier op het forum wel een paar keer te vinden... de snelste oplossing zou de zoekfunctie lastig vallen zijn ;)

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:23

Okee, hier nog een keer mijn vraag, zat in het verkeerde topic daarnet:
Ik wil graag een goede camera. Het gaat erom dat je mooie, scherpe foto's krijgt en zo min mogelijk zelf hoeft in te stellen. (Of dat het zelf instellen supergemakkelijk gaat!)
Eigenlijk wil ik dus een camera die supergemakkelijk is in het gebruik, en toch mooie, scherpe foto's maakt.

Op dit moment heb ik een compact-cameraatje van 100,-. Nou, ik geloof dat ik er nog nooit een scherpe foto mee heb gemaakt..
Mijn budget is tot 400,-. Heeft iemand enig idee? Eventueel kan ik ook 2e hands kijken...?

edit: Er was toen zo'n reclame.. er is een feestje o.i.d. en iemand gooit confetti in de lucht. En dan wordt daar een foto van gemaakt, superscherp uiteraard 8-) Scheen erg gemakkelijk in gebruik te zijn.. Maar ik weet niet meer welke camera dat was... :\

_Daniella

Berichten: 8005
Geregistreerd: 28-05-08
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 20:08

nikon coolpix bedoel je denk ik :j

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 22:46