[INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thats_Me

Berichten: 10941
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:33

Heeft er iemand ervaring met een Finepix F500 EXR of een Canon PowerShot SX230 HS ?

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:43

Goedemorgen! Heeft er hier iemand ervaring met de Nikon S8200? Ik zoek een leuke compact camera en heb mijn oog op deze laten vallen. :)

paardje13g
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:51

Heeft er iemand ervaring met de Sony Cybershot DSC-W570?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:53

Ik ben ook benieuwd naar ervaringen met de Canon PowerShot SX230 HS :)

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:37

Ik heb de Powershot SX220 HS en volgens mij zijn deze twee identiek, behalve dat de 220 geen GPS functie heeft.
Ik vind een kleine camera fijn om mee op pad te nemen op vakantie, maar ik vind het ook leuk om te fotograferen. Ik fotografeer heel veel manueel, maar de camera heeft ook voldoende opties om dit niet te doen. De batterij vind ik een nadeel, want bij veel zoomen en verandering van instellingen gaat deze zo'n 200 foto's mee. Verder zit er na een jaar al een beschadiging in de binnenlens, terwijl ik er redelijk zuinig mee ben.

Hier een paar foto's die ik manueel geschoten heb op origineel formaat zonder bewerkingen met o.a. Natuur, mensen, volledig ingezoomd, binnenfoto's, nachtfoto's, zonsop- en ondergang, skyline, panorama met mist en tegenlicht en foto's gemaakt in de regen: http://s1013.photobucket.com/albums/af2 ... obeersels/

Ik vind de camera minder geschikt voor bijvoorbeeld nachtfoto's, ivm de grote hoeveelheid ruis icm korte sluitertijden (de nachtfunctie van de camera zelf is gebaseerd op meerdere foto's ipv een lange sluitertijd, waardoor je niet het effect krijgt met een DSLR.
De filmpjes zijn (zoals verwacht) van zeer hoge kwaliteit.

Omdat ik het fotograferen eigenlijk erg leuk vind, maar niet wil zeulen met een DSLR, ga ik denk ik binnenkort kijken voor een systeemcamera zonder vast brandpunt.

cocktailtime
Berichten: 1028
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: tegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:24

hoi!
ik heb even dit topic doorgelezen. momenteel heb ik een kodak easyshare c533 die ik toch wel al 3/4 jaar in mijn bezit heb!
kwaliteit van foto's vind ik helemaal niet goed! dus ik ben opzoek naar een andere fotocamera.

ik vertrek in April voor 6 maanden naar Mallorca om stage te lopen, en daar wil ik mooie foto's maken! en die niet van halve kwaliteit zijn
verder ligt mijn budget tot ongeveer 200 euro!
en verder zal ik de camera gebruiken tijdens het uitgaan! (op foto's die ik nu maak met deze camera zie je echt helemaal niks op tijdens het uitgaan)

iemand tips?

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:01

Nou stel ik wss een hele stomme vraag, maar toch stel ik hem maar..

Hoe meer megapixels automatisch ook betere kwaliteit foto's?

paardje13g
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-05-11

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:21

@Astaloce

Dat dacht ik ook maar blijkbaar heeft het te maken met MP, ISO, sluitertijd bij elkaar.. Weet het zelf ook nog steeds niet precies..

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:25

Geen blonde vraag hoor, het antwoord is best technisch namelijk :D

Kwaliteit van de foto heeft alles te maken met het formaat van de sensor. Over het algemeen geldt: hoe meer megapixels op dezelfde oppervlakte (dus hoe hoger de pixeldichtheid), hoe minder kwaliteit.

12 megapixels op de sensor van een telefoon (inieminie sensortje) geeft dus mindere kwaliteit dan 12 megapixels op een compactcamera (kleine sensor), wat weer minder kwaliteit geeft dan een 12 megapixels systeemcamera (relatief grote sensor), wat weer mindere kwaliteit geeft dan een 12 megapixels instapmodel spiegelreflexcamera, wat weer minder kwaliteit geeft dan een 12 megapixels full-frame spiegelreflexcamera, wat weer minder kwaliteit geeft dan medium- of grootformaat camera's (technische camera's, middenformaat etc).

Als je alleen spiegelreflexcamera's (bijvoorbeeld) met elkaar vergelijkt, dan zul je het verschil tussen twee (ongeveer even oude) spiegelreflexcamera's met bijvoorbeeld 10 en 12 megapixels niet zo snel zien. Dat verschil is minimaal. Maar het verschil tussen 10 of 18 megapixels zul je (op 100%) wél zien. Echter zou je bestanden op hoge resolutie terug verkleinen naar hetzelfde formaat (bijvoorbeeld 800 pixels langste zijde; het max. formaat op Bokt), dan zul je dat verschil weer eigenlijk niet zien.

Tot slot is er ook nog iets als "technische vooruitgang". De ontwikkelingen staan niet stil en sensoren nu zijn beter dan 10 jaar geleden. Dus zou je bijvoorbeeld met de kennis van nu een spiegelreflexcamera met 6 of 8 megapixels maken, dan zou de kwaliteit van de foto's weer aanzienlijk beter zijn dan die van bijvoorbeeld een Canon 10D, 20D, 300D, Nikon D40 etc.

Al met al dus geen vraag waar je in één zin op kunt antwoorden.

Conclusie: mocht je op zoek zijn naar een nieuwe camera, laat dan de keuze alsjeblieft pas in de ALLERLAATSTE plaats afhangen van het aantal megapixels. Alle camera's die nu te koop zijn hebben voldoende megapixels voor afdrukken op welk formaat je ze ook zou willen maken. Ben je op zoek naar meer kwaliteit, zoek dan in eerste instantie naar een grotere sensor en niet naar meer megapixels. Heb je bijvoorbeeld nu een compactcamera, dan doet een upgrade naar een systeemcamera of instapmodel spiegelreflexcamera al een hele boel, ongeacht hoe veel megapixels die nieuwe camera dan ook mag hebben. Dit simpelweg vanwege de aanzienlijk lagere pixeldichtheid.

Astaloca

Berichten: 8242
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:47

Nouks, ik dank u hartelijk. Nu is het mij dus duidelijk! :D

Anoniem

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:17

Geen dank hoor :D

elsenfox

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-12-08
Woonplaats: Noordwijk (bollenstreek)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:16

paardje13g schreef:
Heeft er iemand ervaring met de Sony Cybershot DSC-W570?


hoihoi, ik heb toevallig deze camera donderdag besteld bij bol.com en maandag ontvangen.
ik ben er heel tevreden mee! ik heb al een aantal fotoos gemaakt, onder andere panorama, close-ups, zelfontspanner en filmen doet hij ook mooi. de i-auto stand is heel makkelijk, het toestel neemt dan vanzelf de juiste stand aan waardoor je al snel mooie en scherpe fotoos krijgt :).
wat ook handig is is dat het een klein toestel is, dus makkelijk om mee te nemen! de fotoos zijn verder makkelijk op je pc te zetten via een stekkertje.
hierbij heb ik een paar voorbeelfotoos:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OXVOHN7S.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CWIBION3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4U7KR3HH.jpg

ik hoop dat je er wat aan hebt!
ik zou hem in ieder geval aanraden als je op zoek bent naar een goede compactcamera voor een lage prijs.

paardje13g
Berichten: 694
Geregistreerd: 06-05-11

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:25

@elsenfox

Heel erg bedankt!

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:30

Hoi!

Ik ben al een lange tijd aan het twijfelen tussen 2 camera's.
Ik heb veel revieuws gelezen op internet maar ik weet het echt niet!

De camera's zijn:
Canon Powershot G12
Sony HX100V


De Canon schijnt betere fotokwaliteit te hebben, de Sony heeft veel meer zoom wat ik ook belangrijk vind.

Heeft iemand ervaring met 1 van de 2? Ik ben ontzettend benieuwd!

Alvast bedankt!

Groetjes!!

Mariska85
Berichten: 376
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:56

Wij hebben nu de Sony HX100v en hij bevalt mij erg goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog een echte beginner ben qua fotograferen en nog super veel moet leren! Je kan hier alleen geen extra flitser opzetten. Wij hadden ook eerst een echte kleine compactcamera, maar daarvan vonden wij dat we niet genoeg konden inzoomen. Aangezien wij goede ervaringen met sony hadden (voornamelijk het gebruiksgemak en de andere merken waren ons niet bekend) hebben wij voor deze camera gekozen.

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:52

Mariska85 schreef:
Wij hebben nu de Sony HX100v en hij bevalt mij erg goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog een echte beginner ben qua fotograferen en nog super veel moet leren! Je kan hier alleen geen extra flitser opzetten. Wij hadden ook eerst een echte kleine compactcamera, maar daarvan vonden wij dat we niet genoeg konden inzoomen. Aangezien wij goede ervaringen met sony hadden (voornamelijk het gebruiksgemak en de andere merken waren ons niet bekend) hebben wij voor deze camera gekozen.


Ik ben ook nog echt een beginner! Ik wil en moet alles nog leren!
Zou je misschien wat binnenfoto's kunnen pben? Ik las in een revieuw dat de foto's binnen wat ruis vertonen en niet helemaal scherp zijn? Dat is de enige reden dat ik nog twijfel, de zoom vind ik een super pluspunt!
Kan je er nog meer over vertellen?

Groetjes

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:03

Ruis komt door de ingestelde ISO (hoog = ruis) en scherpte heeft te maken met sluitertijd en je eigen beweging.
Wat voor binnenfoto's wil je maken?
Hier vind je voorbeeldfoto's van de hx1. De 100 staat er niet op: http://www.flickr.com/cameras/sony/dsc-hx1/

Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:06

Ik heb sinds kort de Samsung PL 210, Nu heb ik nog niet zoveel idee van wat hij allemaal kan enzo. Dus heeft er iemand ervaring mee?

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:09


Robin_Rikkie

Berichten: 3811
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Galder

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:11

Hee, dankjewel zo slim was ik nog niet :') Boekjes waren allemaal in het engels, kan ik niet veel uithalen :')

Mariska85
Berichten: 376
Geregistreerd: 23-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:44

Wobbus schreef:
Mariska85 schreef:
Wij hebben nu de Sony HX100v en hij bevalt mij erg goed. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog een echte beginner ben qua fotograferen en nog super veel moet leren! Je kan hier alleen geen extra flitser opzetten. Wij hadden ook eerst een echte kleine compactcamera, maar daarvan vonden wij dat we niet genoeg konden inzoomen. Aangezien wij goede ervaringen met sony hadden (voornamelijk het gebruiksgemak en de andere merken waren ons niet bekend) hebben wij voor deze camera gekozen.


Ik ben ook nog echt een beginner! Ik wil en moet alles nog leren!
Zou je misschien wat binnenfoto's kunnen pben? Ik las in een revieuw dat de foto's binnen wat ruis vertonen en niet helemaal scherp zijn? Dat is de enige reden dat ik nog twijfel, de zoom vind ik een super pluspunt!
Kan je er nog meer over vertellen?

Groetjes

Ik heb eigelijk nog niet echt binnenfoto's gemaakt, maar die ruis ligt denk ik aan de instellingen, daar ben ik nog niet echt in thuis :') Voor de rest is het in ieder geval een hele fijne camera!

Bagheera_206

Berichten: 25896
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:02

Wobbus schreef:
Hoi!

Ik ben al een lange tijd aan het twijfelen tussen 2 camera's.
Ik heb veel revieuws gelezen op internet maar ik weet het echt niet!

De camera's zijn:
Canon Powershot G12
Sony HX100V


De Canon schijnt betere fotokwaliteit te hebben, de Sony heeft veel meer zoom wat ik ook belangrijk vind.

Heeft iemand ervaring met 1 van de 2? Ik ben ontzettend benieuwd!

Alvast bedankt!

Groetjes!!


Misschien dat je ook de Canon S100 en de G1X in overweging kunt nemen. Die laatste is de opvolger van de G12.

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:20

Bagheera_206 schreef:
Wobbus schreef:
Hoi!

Ik ben al een lange tijd aan het twijfelen tussen 2 camera's.
Ik heb veel revieuws gelezen op internet maar ik weet het echt niet!

De camera's zijn:
Canon Powershot G12
Sony HX100V


De Canon schijnt betere fotokwaliteit te hebben, de Sony heeft veel meer zoom wat ik ook belangrijk vind.

Heeft iemand ervaring met 1 van de 2? Ik ben ontzettend benieuwd!

Alvast bedankt!

Groetjes!!


Misschien dat je ook de Canon S100 en de G1X in overweging kunt nemen. Die laatste is de opvolger van de G12.


Thnx! Even gekeken maar deze hebben beide minder dan 5x zoom. En ik twijfel of ik die 5x niet al te weinig vind?
Ik heb een budget van ongv. 400euro. En zoek een leuke camera voor op vakantie (backpack reizen) en waar ik meer mee kan o.a. portret etc. meer foto effecten zeg maar..?
Ik dacht dat de G12 dan wel een goede keuze was? Of nog een ander idee? :-)

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13156
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:48

Wobbus schreef:
Hoi!

Ik ben al een lange tijd aan het twijfelen tussen 2 camera's.
Ik heb veel revieuws gelezen op internet maar ik weet het echt niet!

De camera's zijn:
Canon Powershot G12
Sony HX100V


De Canon schijnt betere fotokwaliteit te hebben, de Sony heeft veel meer zoom wat ik ook belangrijk vind.

Heeft iemand ervaring met 1 van de 2? Ik ben ontzettend benieuwd!

Alvast bedankt!

Groetjes!!


Ik heb de Sony HX100v ook een tijdje gehad en vond het echt een hele fijne camera. Ik heb uiteindelijk toch voor een spiegelreflex gekozen, omdat ik fotografie toch wel steeds leuker vind. Mijn zusje heeft de Sony nu en is er ook heel erg blij mee.
Je kon er inderdaad heel ver mee inzoomen. Verder goede kwaliteit voor een compact camera.
De Sony kan alleen niet in RAW fotograferen. Volgens mij kan de Canon dat weer wel.

Wobbus
Berichten: 481
Geregistreerd: 21-05-06

Re: [INFO] Welke compactcamera moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:19

De keuze wordt waarschijnlijk een Canon SX40HS ik lees er erg veel goede revieuws over en kan mooie sample pictures vinden! ;-)