Wat maakt het verschil tussen foto's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Wat maakt het verschil tussen foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 09:06

Hoi :)

om meteen met de vraag in huis te vallen:
Wat maakt het verschil tussen: mooie foto's / echt mooie foto's?
Ik zie vele fotograven op bokt, proff's en amateur.

Maar ook verschillende foto's. De een mooier dan de ander.
Natuurlijk heb ik veel te leren, maar foto's die ik maak vind ik al erg goed, erg mooi.
(Misschien emotioneel gedacht?) Maar sommige mensen, kunnen me ook verbeteren hier in.

Maar hoe maken jullie nou het verschil?
Wat vinden jullie nou echt mooie foto's, en wanneer denk je: prut?

Dus: wat maakt een foto, echt een hele mooie foto?
(jouw mening)

Anoniem

Re: Wat maakt het verschil tussen foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:10

Vaak is het de zorgvuldigheid in afwerking denk ik, die het verschil maakt. De perfecte uitsnede voor dát plaatje. Niet nog net dat storende hoekje erop, wel voldoende ruimte voor het onderwerp. Uiteraard perfect scherp tenzij onscherpte nuttig is voor die foto (en geen bijverzonnen excuus), en met mooie, intense kleuren.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:29

Het technische aspect is natuurlijk heel belangrijk, en dan vooral de keuzes daarin. Dat fotograaf een weloverwogen keuze maakt in compositie, licht, scherpte, kleur, etc. Daarnaast het 'emotionele' aspect, een technisch 'perfecte' foto van een bloem kan nog altijd een hele saaie foto zijn, terwijl je ook foto's van bloemen hebt die express half onscherp, bewogen oid zijn en die wel heel gaaf zijn. En zo zegt een mens of een prachtig landschap vaak meer dan een foto van een steen of een bloem.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:19

Je ziet vaak de hoek waaruit de foto genomen is. Bijvoorbeeld bij paarden, bij de 'amateurfoto's' is het vaak een verkeerde hoek waardoor het paard rare vormen krijgt, en bij professionals is de hoek beter gekozen, zodat het paard er haast nog mooier op staat dan hij echt is.

Er wordt vaak van origenelere standpunten geschoten en de composities zijn niet standaard.

De kwaliteit kun je er natuurlijk op het eerste gezicht aan afzien. Slechte kwaliteit van een compact camera kan een hele mooie foto natuurlijk ook een stuk amateuristischer doen lijken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:59

Nabewerking zegt voor mij ook wel iets. Soms vind ik de compositie heel mooi, maar zijn de kleuren bijvoorbeeld heel flets waardoor ik de foto toch niet leuk vind. Met een beetje nabewerken was het dan wél een mooie foto geworden.

Ideaal gezien heeft een fotograaf denk ik een visie bij elke foto. Wat hij/zij wil overbrengen: vorm, kleur, harmonie, licht, beweging, contrast (niet per sé tussen kleuren, maar juist ook tussen onderwerpen), etc.