[FOTO] Portret foto's, poging 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kayila

[FOTO] Portret foto's, poging 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:21

Hoi!

Weer even wat delen!!
Vanuit onze fotoclub kwam de opdracht: Portret schieten met de juiste huidtinten (dit instellen door witbalans zo in te stellen dat de huidtinten niet of te blauw of te geel overkomen) in kleur en deze dan omzetten naar zwart wit die dan wel mag worden bewerkt.

Mijn allereerste stap op het portret schieten.
Geen studio, geen flits alleen mijn canon 1000D en mijn allerliefste schoonzusje die voor haar site (ze is goud en zilversmid en maakt hele gave dingen!) ook een foto nodig had. Dus zij heeft voor mij geposeert en ik heb een 'std' foto geschoten voor haar site.

Wat is jullie opinie?

Iets te geel, maar vond de kleurstelling met achtergrond wel errug mooi.
Afbeelding

Afbeelding

zw versie
Afbeelding

Vorige maand was de oefening: statements, dingen die je graag anders zou willen zien.
Wat vinden jullie van de mijne?

Ik had gekozen voor pesten op school:
Afbeelding

en rugzak kids (kinderen die even wat extra begeleiding nodig hebben maar zo wel de basischool kunnen volgen), de regering wil deze subsidie inkrimpen of zelfs stoppen.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 06-06-11 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

silvester

Re: Portret foto's, poging 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:47

Kayila: Hele mooie foto's, vooral die tweede vind ik erg mooi.
Al zou ik zelf als ik die foto zou moeten gebruiken er iets geel en magenta bij doen (ik werk in cmyk), ik vind het net iets te flets.
Maar dat kan natuurlijk ook aan de instellingen van m'n beeldscherm liggen en per computer wat verschillen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:19

Leuk weer eens je opdrachten te zien Kayila!
Kan alleen niet echt wat nuttigs zeggen over de huidtinten geloof ik...Vind de onderste 2 wel erg gaaf gedaan. En die eerste van je schoonzus ook wel eigenlijk vooral als ik lees dat het ook om de sieraden gaat :j
Alleen stoor ik me wel enorm aan de scheve strepen op de achtergrond bij de eerste! :=

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 21:25

Silvester, meer magenta en yellow is niet wat hier de bedoeling was, de kleuren moeten niet 'warm' maar realistisch zijn. Ik heb hem ook met meer geel en meer magenta hoor, maar die waren te warm.
De opdracht was realistisch kleuren portret.
Had de opdracht geweest sfeervol portret had ik er meer warmte ingedraait denk ik, ik ben wel van de warme kleren, alhoewel ik bij Catharina juist ditietwat grauwe, fletse juist erg mooi vond.
Bedankt voor het bekijken en je ideeën!

MissPK AARGH nu zie ik de stoorzender ook....ik vond het zo een gave foto en nu zie ik pas echt hoe scheef de strepen zijn....dom dom dom echt zoooo stom want ik ben helemaal wappie van de fletse kleuren in welke ik hem geschoten heb...baal.

Thnx voor het opmerken ik ga hem nog eens maken want mijn schoonzus heeft de smaak ook te pakken haha.

Sanity

Re: [FOTO] Portret foto's, poging 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:25

Je kunt de foto's toch iets bijsnijden als je het kader wat draait? Dan kloppen de strepen denk ik wel :)

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 19:06

Sanity, dan zit Catharina niet meer zoals ik wil. En ik il gewoon ook nog eens de juiste foto uit de camera halen, niet uit photoshop ;)

Ik heb via collega's weer wat leuke locaties gevonden, nu hopen dat mijn schone zus mee wil (ik vind dat ze een hele mooie vrouw is en ik vind haar prettig te fotograveren) of dat ik iemand anders zo gek krijg (ik had de beschikking bij deze fotoserie over nog wat modellen) mee te gaan voor een wat andere sessie.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 17:46

ik vind het eigenlijk weinig sprekende portretten. Ik had bij de eerste 3 veel meer contrast toegevoegd.
Ook vind ikd e laatste 2 aan kracht missen, voor mij zijn dit meer kiekjes...

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 18:03

Coronal lime, thnx! Zelf ben ik juist weg van het matte, zachte ipv harde contrasten.
Oh en kiekjes zijn het niet hoor, resultaat van ong 1 uur stoeien met pose's, witbalans instellen en zo schieten dat er geen photoshop aan toegevoegd hoeft te worden.

Sorry dat ik erover val :o maar heb er veel werk van gemaakt om ze rechttreeks uit de camera te kunnen plaatsen.

Maar even weer op je kritiek, contrast, dat kan je ook in je camera al toevoegen toch? Hmmm eens even door de menu's karren om te kijken waar ik die kan vinden, verzadeging kan ook al direct uit camera.
Ik moet duidelijk nog wat menu'tjes door.

Ik ben vooral nog bezig met de juiste witbalans (dus de huidtinten niet te rood of blauw), en belichting zonder studio licht of flits.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 14:37

Ik vind je laatste twee fotos erg verhalend! Mooie sfeer zet je daarmee neer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:39

Kayila schreef:
Maar even weer op je kritiek, contrast, dat kan je ook in je camera al toevoegen toch? Hmmm eens even door de menu's karren om te kijken waar ik die kan vinden, verzadeging kan ook al direct uit camera.
Ik moet duidelijk nog wat menu'tjes door.

Fotografeer je in RAW of in JPG? In JPG is het zaak deze instellingen direct in de camera goed te hebben staan, in RAW maakt het niet uit, dan kun je ze na afloop nog zonder kwaliteitsverlies aanpassen.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 15:22

Nouks, JPG want ik wil het met de camera doen niet later in photoshop. dat vind ik niet 'leren fotograveren' dat is leren photoshoppen.
Ik wil alles wat ik doe zoveel mogelijk ook met de camera doen. Anders is het wel wat zonde van de spiegelrefelx met al zijn menu's om later nog te moeten bewerken.

Ook is het niet helemaal zo dat in RAW alles nog terug te halen is. Je witten en zwarten moeten er wel in zitten.

Ik heb tijdens mijn cursussen geleerd zoveel mogelijk met de camera te doen en dus JPG te fotograveren.