[FOTO] genieten & klompen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

[FOTO] genieten & klompen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 18:56

-lees: beginner

ik ben nog in het begin stadium van foto's maken!!
altijd al vind ik het leuk om "voor de lol" foto's te schieten van mooie momenten.
deze x was ik de nieuwe camera van mijn ouders aan het uit proberen.
dit is een NikonD90 van 12.0 megapixel. geen idee hoe goed deze camera is, zal wel weer achter lopen haha.

mijn doel was: foto's met hetgeen dat ik centraal fotografeer scherp, en de achtergrond vaag/wazig.
voor mijn gevoel is dit voor mijn 1e foto's gelukt :D

ik weet NIKS van alle knopjes en bewerkingen, dus het lijkt vast nergens op!!
maar toch vind ik het leuk met jullie te delen.

foto 1: GENIETEN. (een lekkere koude cola na een lange dag werken)
Afbeelding

foto 2: KLOMPEN (kleur)
Afbeelding

foto 3: KLOMPEN (zwartwit)
Afbeelding

ik vind de foto's van de klompen voor mij iets heel persoonlijks.
dit is echt gewoon hoe mijn vriend is, en dat hoort echt bij hem. (hij is boer+loonwerker) dus vandaar de klompen haha!

graag een opbouwend maar niet te streng antwoord want ben echt on-ervaren hihi.

(edit: mijn vriend zat model onder het mom van: "ik verwijder ze meteen hoor schat!")

Elma_

Re: [FOTO] genieten & klompen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:58

Ik vind ze leuk! Vind het knap hoe je van iets een beetje ''viezigs'' (no offence tegen je vriend hoor :') ) een sfeervol plaatje heb gemaakt :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:02

haha dat no offence hoef je niet te zeggen. want hij IS ook vies na zon werkdag van 10 uur hahaha!

heel erg bedankt :D ben zelf ook "trots" met mijn eerste foto's hihi.
geen tips/tricks of dingen die ik fout doe?!

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:04

Dat bedoelde ik ook :j
Ik zou het je niet kunnen vertellen, reageer hier ook normaal nooit, maar vond dit wel een complimentje waard ;) Succes verder!

Saskiaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:07

Ik had de eerste van de andere kant genomen. Zo zie je niet wat er in het glas zit (terwijl ik dat toch graag zelf ook wil zien, ook al staat het er boven). Ook had ik rechts liever wat meer ruimte gezien.
De foto van de klompen vind ik wel sfeervol, helemaal de zwart wit versie. De kleuren versie is te veel verzadigd (is overigens bij de eerste ook zo, niet helemaal zo erg). Zijn benen zijn gewoon rood!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-11 19:10

oke nou thanks dan! hopen op meer reacties.................... :j :j

saskiaaa_ ja die zwartwitte vond ik ook echt sfeer en soort "oud/werk" tonen!
en dat verzadigd op de 1e foto vond ik zelf mooi omdat het er dan meer uitspat.
maar bij de laatste is het inderdaad te veel! (de klompen)
en ik zat nou eenmaal aan die kant op de schommelbank haha. ik vind het ook zo zonde.. had ie maar een groter glas, of kleinere handen :P

ik zal is kijken of ik er nog 1 heb waar je het glas wel ziet :D

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 06:58

zijn ze zo slecht?! :p

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 07:49

De titel Genieten past niet bij de foto. Je ziet niet wat er in het glas zit, en of het daadwerkelijk ook heerlijk koud is. Ik had hem het glas in de andere hand laten nemen, en gezorgd dat je de condens nog aan de buitenkant van het glas zag. Een genietend mens heeft vaak de ogen dicht.
Dit is wat mij betreft een man die even snel iets drinkt.
De achtergrond vind ik nog te prominent aanwezig. Een groter diafragma had hier geholpen. Of je had moeten zorgen dat de afstand tussen de jongen en de achtergrond groter was.

De foto van de klompen vind ik niets vertellen. Het zijn een paar vieze klompen met wollen sokken erboven. De foto verteld mij niets.
Ook bij deze foto had ik gezorgd voor minder scherptediepte.
Hoe heb je de foto omgezet naar monochroom? Gewoon plompverloren omzetten naar monochroom is niet de manier. Je moet expirimenteren met kleurfilters.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:09

Mooie foto's Laura,
Allebei mijn schoonzusjes doen fotografie, waarvan eentje er op de vakschool zit in Amsterdam.
Maar verder weet ik er zelf niets van.

Ik vind de klompen in het zwart en wit niet echt mooi,
De eerste 2 foto's vind ik de kleuren erg mooi, en warm.

Gewoon veel foto's nemen met verschillende ISO's en dan kom je er gauw genoeg achter wat voor jou de topinstellingen en foto posities zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 08:15

Je doel is netjes gelukt maar ik vind de foto's saai. Het zijn gewone kiekjes. Probeer het spannender te maken door vanuit verschillende posities de foto te maken. De kleuren vindt ik ook mislukt, maar dat leer je wel. :)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 08:19

Amarach schreef:
De titel Genieten past niet bij de foto. Je ziet niet wat er in het glas zit, en of het daadwerkelijk ook heerlijk koud is. Ik had hem het glas in de andere hand laten nemen, en gezorgd dat je de condens nog aan de buitenkant van het glas zag. Een genietend mens heeft vaak de ogen dicht.
Dit is wat mij betreft een man die even snel iets drinkt.
De achtergrond vind ik nog te prominent aanwezig. Een groter diafragma had hier geholpen. Of je had moeten zorgen dat de afstand tussen de jongen en de achtergrond groter was.

De foto van de klompen vind ik niets vertellen. Het zijn een paar vieze klompen met wollen sokken erboven. De foto verteld mij niets.
Ook bij deze foto had ik gezorgd voor minder scherptediepte.
Hoe heb je de foto omgezet naar monochroom? Gewoon plompverloren omzetten naar monochroom is niet de manier. Je moet expirimenteren met kleurfilters.

zoals je misschien gelezen hebt, ben ik een beginner.
dus heb geen idee wat je met monochroom bedoeld hoor...
en ik wilde een spontane foto, dus ik kon moeilijk zeggen, schat wil je je glas even met je andere hand pakken?
dat is mijn idee niet van een foto maken, "iets neerzetten/inrichten" en dan een foto maken.. snapje?
dit is ook mijn eerste foto....... dus daar dacht ik niet over na, en zoals ik in de OP heb gezegd, was enkel mijn doel, de achtergrond onscherp. en dat is gelukt :j

oke, nou die foto van de klompen zoals ik zei is dus JUIST voor mij wel iets met een betekenis haha..
maar bedankt voor je commentaar, zou graag weten wat dat monochroom inhoud! :)

H_Nalanta : klopt de kleuren zijn TE kleurig, maar ik zelf vond die 1e foto zo wel mooi warm en eruit springen. maar dat is mijn persoonlijke mening haha!
het zijn inderdaad doodnormale foto's!

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 10:52

Monochroom is zwart-wit ;-)

Ik had inderdaad gelezen dat je een beginner bent. Maar zeker dan kun je goede tips gebruiken lijkt me ;-)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 12:01

ja natuurlijk! die tips wilde ik juist ook graag (:
en ik heb hem niet zo met 1 klik op de muis naar zwartwit gezet..
dat vroeg je nog! :)