[FOTO] 4 portretten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Flowerpull

[FOTO] 4 portretten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:55

Hee allemaal!

Lang geleden dat ik hier een topic opende, heb de laatste tijd ook niet zoveel meer gefotografeerd.
Gister weer een fotoshootje gedaan. Het moesten 4 portretten worden van het gezin, ze komen alle 4 boven de bank te hangen (waarschijnlijk in zwart-wit). Omdat ze in een woonkamer komen te hangen, zijn ze dus vrij 'saai' qua compositie, het moest wel een beetje neutraal blijven. Hebben jullie nog tips? Ik heb ze ook niet té extreem bewerkt, ik ben altijd heel erg bang dat dat dan bij het afdrukken mis gaat ofzo :+
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden, en of jullie nog tips hebben voor de volgende keer (of voor deze nabewerkingen).

Alvast bedankt!

1.
Afbeelding
kleur: http://i56.tinypic.com/10ruumc.jpg

2.
Afbeelding
kleur: http://i51.tinypic.com/10ht36s.jpg

3.
Afbeelding
kleur: http://i51.tinypic.com/nogfiq.jpg

4.
Afbeelding
kleur: http://i51.tinypic.com/f40e4l.jpg

:evaw:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [FOTO] 4 portretten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:58

Ik vind ze allemaal goed qua scherpte alleen de eerste is niet scherp. Ga je ze uitvergroten Roos?
Vind zwart/wit ook wel mooi. :j Zeker als je ze neutraal wilt houden.

Belichting is wel goed, vind ze ook niet overbelicht.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:54

ow wat jammer dat sommige niet scherp zijn!!! foto 1 en 4 echt zonde de andere 2 zijn erg mooi.
maar als je ze gaat afdrukken denk ik dus dat foto 1 en 4 je erg tegen gaan vallen!!!
dus of je moet even kijken of je nog een andere foto heb van die 2 foto`s of je moet ze even opnieuw op de foto zetten.
want als je die boven je bank heb hangen gaat het erg irriteren.
verder moet je ze af laten drukken. en dan even weg laten brengen om ze in passe-partout in te laten lijsten ;)

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 22:06

Hmmm die onscherpte zie ik niet zo enorm erg? Of ja niet dat ik me er aan irriteer, heb geprobeerd echt op de ogen scherp te stellen dus geen idee waar het dan mis is gegaan. Ik ga even checken of het misschien door het uploaden komt (dus even kijken of de originelen wel goed zijn), en anders inderdaad even in de serie kijken of er nog beteren tussen zitten. Thanks voor de feedback in ieder geval!

Ze worden inderdaad afgedrukt, op canvas wilden ze geloof ik.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 22:15

denk niet dat het door het uploaden komt want de andere 2 zijn wel goed hij is gewoon niet op de ogen scherp foto vier is op zijn haar scherp en foto 1 op zijn achter kruin als ik het goed zie

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 08:05

Ik vind de tweede en derde foto erg mooi! De belichting klopt ook.
De eerste en laatste zijn onscherp. Dat is enorm zonde!

Foto's worden overigens niet onscherp van uploaden ;-)

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 10:46

Ziet er inderdaad uit als bewegingsonscherpte, helaas.. ik zou kijken of er scherpe foto's zijn van de personen op 1 en 4 en die selecteren. :) En voor een volgende shoot: goed op je sluitertijd letten ;)

Verder zijn het prima portretjes, niet veel op aan te merken.
Wat me op de tweede een beetje stoort is het verschil in belichting van beide ogen (voor ons linkeroog is veel lichter), dat zou ik in PS wat meer gelijk proberen te trekken.

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 10:49

Volgende keer inderdaad mn sluitertijd wat korter zetten, dat zal wel al een hoop schelen. Heb ik halverwege ook gedaan dus vandaar (denk ik) dat die andere 2 wat beter zijn.

Ik ga nog even aan dat oog sleutelen, bedankt voor de tip! :j

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:13

Leuk Roos.
Helaas zijn ze allemaal qua scherpte niet helemaal correct. Wat waren je instellingen en de lichtsituatie?

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 17:31

Amarach schreef:
Foto's worden overigens niet onscherp van uploaden ;-)

Dat zou ik niet zo zeggen. Sites als mijnalbum.nl bv. maken de foto's echt vager...
(dan heb je natuurlijk ook uploadsites die ongevraagd de foto verschèrpen, dat vind ik helemaal vreselijk :\ )
Ik zie ze alle vier zwartwitten enigzins onscherp, en dat is geen onscherpte van verkeerd scherpstellen, maar meer van eerst verkleinen en dan iets vergroten, of van het uploaden... (van die vage blokjes :Y) )
Vind ze wel netjes :j alleen had er iets meer contrast in gemogen, of iets minder licht van voren, vind de eerste wel erg licht.

*edit: heb die in kleur ook even bekeken, mag ik vragen waarom je voor de zwartwitten gaat? Vind die in kleur veel leuker :o Vooral de eerste is veel sprekender in kleur, zit er net ff wat meer contrast in, maakt het veel levendiger!

Flowerpull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:51

Ik ga niet zelf voor de zwartwitten, de klant/familie zelf wilde die graag hebben omdat dat wat rustiger is voor boven de bank!

@Hilda:
lichtsituatie, t was gewoon buiten met een 50mm f1.8 lensje, reflectieschermpje erbij.
De sluitertijd bij de eerste 1/50, bij de anderen 1/80.
Volgende keer dus maar wat korter denk ik? Moet wat vaker gaan oefenen ook hoor, dit was echt weer voor het eerst sinds maaanden dat ik mn camera serieus vast had :=

Scherpstellen doe ik met die kiesvelden ofzo (hoe heet dat? :') ) die je handmatig kan kiezen, en dan zet ik m midden bovenin ergens, zodat ie bij de ogen zit. Ik weet niet of dat nog uitmaakt of dat het verkeerd is?

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:02

zeker je moet eigelijk niet lager gaan dan 125 met je sluitertijd. jah het kan wel maar dan is de kans dat je dus onscherpe foto`s krijgt

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:35

Normaal zou je met dit apparatuur rond de 1/100ste het scherp moeten kunnen houden maar niet iedereen heeft natuurlijk een even stille hand. Beter kun je het zekere voor het onzekere nemen en dan een snellere sluiter kiezen.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:59

zonde dat ze zo wazig zijn. en de jongen op de laatste foto had ook beter naar dezelfde kant als alle anderen kunnen poseren.