Fotoshoot en visagie, hoe, wat, waar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

Fotoshoot en visagie, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 20:42

Ik zou het leuk vinden om samen met mijn zusje een keertje leuke foto's te laten maken van ons. Gewoon, een gezellig zussendagje. Nou zou ik het toch wel leuk vinden als er ook wel echt mooie foto's uitkomen, waar moet ik dan een beetje op letten? En wat zouden jullie me juist wel/niet aanraden?

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:51

Ga naar een echte professionele fotograaf. Niet naar die meiden die met een 1000d-tje voor 20 euro een shoot aanbieden. Dat is gewoon geld weggooien.

Zoek een gevestigd fotograaf op. Kijk naar wat voor apparatuur hij/zij gebruikt. Dan heb je al gauw door wat voor vlees je in de kuip hebt.

Dit is bijvoorbeeld ene hele fijne fotograve die echt mooi werk aflevert.
http://www.fluitekruidje.com/

CoronaLime

Re: Fotoshoot en visagie, hoe, wat, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:32

Het spijt me zeer hoor, maar ik vind dat hier op bokt meerdere fotografen zijn met een 1000dtje of en andere camera in zo'n prijsklasse die erg mooi werk afleveren! En daarnaast, iedereen moet het toch een keer leren?

Ik zou jullie aanraden om gewoon bij fotografen juist hun portfolio te bekijken ipv hun apparatuur, dan zie je wat ze kunnen en daarop zou ik een keuze maken. Al heb je nog zulke dure goede apparatuur zegt nog niet dat je geweldige foto's maakt, dus gewoon lekker portfolio's rondneuzen en kijken welke fotografen foto's maken naar jou smaak en in jullie prijsklasse :j

En als het je bevalt gewoon contact opnemen en wat afspreken :j Alvast heel veel plezier gewenst!

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 12:39

Met een 1000d kun je gewoon weg niet het werk leveren wat een professionele fotograaf levert met, bijvoorbeeld, een 1d of 5dMXX.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 14:30

Amarach schreef:
Met een 1000d kun je gewoon weg niet het werk leveren wat een professionele fotograaf levert met, bijvoorbeeld, een 1d of 5dMXX.

Het gaat nog altijd om de fotograaf, niet de camera :P Je kunt het duurste van het duurste materiaal hebben, maar dan hoef je nog helemaal niet de mooiste foto's te maken.

Kijk op mijn site. Foto's gemaakt met 2 verschillende camera's. Zien jullie het verschil? Ik niet hoor ;) Het is dat ik zelf weet met welke camera wat is gemaakt.

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:06

De fotograaf maakt inderdaad de camera. Maar van een 1000d kun je niet de kwaliteit verwachten als van een xD serie. Dat moet je toch met me eens zijn. Waarom anders honderden euro's meer uitgeven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:35

De fotograaf maakt de foto, de fotograaf maakt niet de camera :D :D Tenminste, ik ben lang niet technisch genoeg om een hele camera te maken, vrees ik hihi...

Natuurlijk hebben de duurdere camera's beter specificaties dan de goedkopere, het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Maar dat betekent niet dat je met een 1000D geen goede platen kan schieten. Ik denk dat voor de situatie van de TS het weinig zou uitmaken of de fotograaf nou een 1000D of een 1D mark blabla heeft... :) Kijk naar het portfolio en wat je daarvan vindt. Jij linkt nu een fotograaf die jou heel erg aanspreekt, maar mijzelf dus echt absoluut niet als ik door het portfolio blader. Ik ken fotografen die met een "1000-dtje" foto's maken die mij stukken meer aanspreken, dus is het niet een kwestie van smaak (en van kennis/oog voor dingen van de fotograaf zelf), en niet puur van apparatuur?

Voor de TS, tja, er zijn zo in zijn algemeenheid veel tips te geven, maar het meeste spreekt voor zich natuurlijk. Algemene dingen waar je natuurlijk sowieso al op let zijn het portfolio/prijs/visagie/locatie en afstand/etc. Portfolio- zijn het veel verschillende foto's, spreken de poses je aan, vind je de foto's mooi van kleur en licht, vind je dat de modellen er leuk opstaan of bijv. veelal gespannen, kortom: de hele stijl van de fotograaf moet jou aanspreken. Daarbij, wanneer de visagist en fotograaf samenwerken, is het natuurlijk ook belangrijk dat je wat weet over hoe de visagist te werk gaat en of je je daarin kan vinden.

Let goed op de prijs/kwaliteit verhouding: er zijn veel beginnende fotografen die honderden foto's aanbieden voor 20 euro, dat klinkt heel leuk, maar je kan vaak al aan het portfolio zien dat de kwaliteit er ook naar is. Niet altijd, er zijn uitzonderingen. Daarbij moet je je afvragen of je zin hebt honderden foto's (er zijn nooit honderd goede, dus daar zitten natuurlijk een hoop minder goede momenten of gewoon fototechnisch slechte foto's bij), die je zelf nog moet selecteren en uitzoeken, of dat je liever hebt dat dat al voor je geregeld wordt en je dus genoegen neemt met minder foto's. Er zijn overigens ook genoeg fotografen die flink wat geld vragen en die ik persoonlijk echt prutswerk vind afleveren, zeker qua studio/portret-fotografie, dus kijk gewoon altijd goed naar of het portfolio je aanspreekt en vergelijk het ook zeker met werk van anderen. Ga niet meteen met de eerste de beste die je tegenkomt in zee omdat je de foto's 'wel goed' vindt, want als je straks andere portfolio's doorbladert die veel mooier zijn en niet eens meer kosten, sla je jezelf ook voor je kop := Zoek ook zeker eens naar ervaringen op internet, over de fotograaf die je op het oog hebt.

Ik raad zelf mensen die bij mij in de kleine amateurstudio komen altijd aan om meerdere outfits mee te nemen, ook je make-up mee te nemen voor als je iets wilt bijwerken etc (maar als je een gezellig shoot-dagje incl. visagie doet, dan hoeft dat waarschijnlijk niet :D ). Ik vraag mensen tegenwoordig soms ook om vooraf wat foto's op te sturen, mag ook van andere fotografen, die hun aanspreken qua sfeer, pose of belichting, en uit te leggen wat ze er mooi aan vinden. Aan de hand daarvan kan ik dan samen met degene die model komt staan alvast ideeën opdoen en een beeld krijgen van waar diegene naar op zoek is. Misschien kan je dat bij de door jou gekozen fotograaf sowieso ook doen? Ook stuur ik meestal een handig lijstje naar mensen die model willen staan op, waar wat poses op uitgebeeld staan zodat ze eventueel alvast wat ideeën voor poses kunnen opdoen en wat kunnen oefenen voor de spiegel, dan is het toch vaak wat minder eng en zijn ze wat zekerder van zichzelf.

Meer kan ik me zo gauw niet bedenken :D Ik vind persoonlijk http://marietmons.nl/ ontzettend mooie foto's maken, maar ik weet niet of zij ook het type shoots doet waar jij naar op zoek bent?a

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:53

Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Met een 1000d kun je best aardige plaatjes maken. Zeker als je er een knap stukje glas opschroeft. Maar qua kwaliteit kan het nooit tippen aan een kwalitatief betere camera.
Zoals ik wel aangeef is het de fotograaf die de plaatjes maakt. Aan de apparatuur zie je doorgaans wel wat voor vlees je in de kuip hebt.
Toch zal een top fotograaf met een 1000d nooit de plaatjes kunnen schieten die hij/zij met een 1d maakt. Een ieder die anders beweerd heeft de klepel horen luiden maar weet hem niet te hangen.

Ik zeg overigens niet dat ze alleen naar de aparatuur moet kijken, maar ook naar wat de fotograaf voor werk levert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 23:35

Dan zijn we het volgens mij in de grote lijnen dus wel met elkaar eens, want natuurlijk verschilt de kwaliteit uiteindelijk, ik beweer niets anders ;) Maar met een 1000D kan je prima foto's schieten. En ik denk ook zeker goed genoeg voor wat de TS zoekt.

Ik zou de TS aanraden zich vooral niet druk te maken over de apparatuur.. maar vooral naar wat voor werk de fotograaf levert. Dat is waarin we wel van mening verschillen- ik vind dat apparatuur weinig zegt als je voor zo'n shoot gaat. Je weet aan de apparatuur alleen maar wat de fotograaf eraan heeft uitgegeven, niets meer en niets minder. Ik ken mensen met dure apparatuur die verschrikkelijke foto's maken en ontzettend weinig kennis hebben, maar gewoon een hoop geld. Maar daarintegen zijn er zat meiden, ook hier op bokt, die met een "400D'tje" hele nette foto's neerzetten.

Staar je niet blind op apparatuur als je op zoek bent naar een fotoshoot. Zolang jij je kan vinden in de stijl van de fotograaf en de kwaliteit van de foto's goed vindt, wat maakt het dan uit of je fotograaf met bij wijs van spreke een wegwerptoestel of een dure Hasselblad fotografeert?

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:02

Dat zeg je goed met een 1000d kun je prima foto's maken. Maar het heeft niet de kwaliteit voor een shoot, maar goed dat is mijn mening.
Ik zou nooit zoveel geld betalen voor foto's van die kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 09:08

Haha nou en dat vind ik dan weer hele grote onzin, zoals ik al zeg, als de foto's je aanspreken, waarom niet. Staar je niet zo blind op apparatuur- vind ik persoonlijk wat kortzichtig. Het gaat niet om het prijskaartje wat eraan hing toen je het kocht, maar om hoe je het gebruikt.

Ik vind het echt geen praktische tip voor de TS om te zeggen "alleen fotografen met een camera van minstens [ditofdat] bedrag kunnen de kwaliteit leveren die je bij een fotoshoot verwacht". Als je daarop selecteert weet je zeker dat je een hoop goede fotografen gaat missen- daarbij zie je het prijskaartje wat aan de camera/lens hing meestal ook weer terug in de prijs van de fotoshoot zelf. Je jaagt jezelf dus onnodig op kosten, want je sluit mensen die misschien prima werk kunnen leveren voor een lagere prijs al per definitie uit, alleen omdat ze geen dure camera hebben. Zonde, toch?

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:05

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik voor de foto's van een 1000d nooit zou betalen. Ik zie dat verschil in kwaliteit wel. Fotografen die geïnvesteerd hebben in goed materiaal zijn, vaak, geen prutsers. Dit zie je weer terug in de kwaliteit.

Ik geef bij TS ook aan dat ze zeker ook naar de kwaliteit van het werk moet kijken. En het spijt me maar een meisje met een 1000d-tje kan nog altijd niet op tegen, bijvoorbeeld, de dame die ik eerder gelinkt heb.
Kwaliteit heeft een prijs.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 10:11

Ik heb dit topic niet echt geopend om deze discussie te voeren. Ik ben opzoek naar 'leuke/mooie' foto's, dus net iets mooier/beter dan de foto's die gewoon op bijv. de familieverjaardag worden gemaakt. Het is een 'opkikkerkado' voor m'n zusje, en voor dat doel is de site die jij mij gaf Amarach veel te ver boven mijn budget. Daar ben ik inderdaad niet helemaal duidelijk in geweest, sorry. Maar voor een gezellig zussendagje is dat gewoon veel te duur.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 10:15

Wat wil je er voor uitgeven en hoe ver wil je er voor reizen?
Ik heb zelf hele positieve ervaringen met:
- Nicky Boeren http://www.sweettoday.nl (limburg)
- Susan van der Veen http://www.susannoelle.nl (overijssel)
- Willemijn Roeland http://www.willemijn-fotografie.nl/wie.php (overijssel)
Alledrie hele leuke meiden die je goed helpen met poseren en niet al te duur zijn

Verder op bokt heb je:
- Xeen: http://www.xeniafotografie.nl/
- Frozenstar: http://www.butterphly.nl/
- http://www.marietmons.nl/ (boktnaam weet ik zo niet)

Succes en veel plezier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:52

Aah oke, dat verandert het wel :D Het is misschien wel lastig binnen budget te blijven als je een hele fotoshoot inclusief visagie wilt regelen, hoewel het wel te vinden moet zijn. Misschien kan je proberen zelf de visagie los van de fotoshoot te regelen, bijv. bij iemand die nog in opleiding is of voor een project nog modellen zoekt? Qua fotograaf moet je dan op bokt wel iemand kunnen vinden die mooie platen schiet voor niet al te veel geld. (Ik wil natuurlijk ook graag fotograferen voor jullie, Wageningen-Bennekom is makkelijk te doen, maar dan worden het geen studiofoto's, en ik weet ook niet echt of dat is wat je zoekt :) )

Qua tips kan je trouwens ook gewoon via google verschillende fotografen opzoeken die portretten maken (al dan niet in de studio), veel hebben namelijk ook tips op hun website staan voor mensen die model willen staan qua voorbereiding etc. Daar kan je ook altijd nog wat bruikbare tips bij vinden denk ik :)

Amarach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:15

Wat is je budget? Anders kan ik je wellicht helpen. Ik maak studio foto's incl. eventuele bewerkingen.