[FOTO] Luizenleventje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tivara

[FOTO] Luizenleventje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:43

Gisteren lag het poezenbeest zo lief op de krabpaal te slapen (kopje hing naast de krabpaal te bungelen) dat ik snel wat foto's wilde maken. Helaas werd ze al wakker voordat ik mijn camera had gepakt, maar bleef ze wel heerlijk in het zonnetje liggen.

Ik weet dat de foto's verre van 'perfect' zijn, en daarom wil ik graag wat tips hebben. Er zit (zeker bij de eerste 2 foto's) een soort 'waasje' overheen, hoe kan ik dit oplossen? Ik heb verder niks aan de foto's bewerkt, omdat ik dat nog niet kan, en omdat ik echt graag tips wil hebben op mijn foto's zelf. En dat gaat denk ik toch het beste zonder bewerking.

Afbeelding
1/20 - f5.6 - ISO200 - 60mm

Afbeelding
1/20 - f5.6 - ISO200 - 55mm

Afbeelding
1/10 - f5.6 - ISO100 - 60mm

Afbeelding
1/5 - f5.6 - ISO200 - 45mm

Andere poes had niet zo'n zin, was een beetje ondeugend ;)
Afbeelding
1/10 - f5.6 - ISO400 - 70mm

Liselot

Re: [FOTO] Luizenleventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:46

waarom gebruik je zulke lange sluitertijden? daardoor krijg je onscherpte in je foto's. Als vuistregel: nooit een langere sluitertijd dan je brandpuntafstand, het liefst nog iets korter zodat je je onderwerp goed "bevriest"

die waas kom waarschijnlijk van de zon. Er zit ook flink wat overbelichting in je foto's (dat zijn de extreem lichte stukken waarin geen pixels meer zichtbaar zijn)

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 11:48

Ik heb de foto's in de A-stand gemaakt. Omdat ik mijn lens zo ver mogelijk moest inzoomen (anders zou Muppet weg gaan), kon ik mijn diafragma niet kleiner maken.

Edit; maar dan zou mijn ISO dus omlaag moeten?

*zit nog in de volledige 'probeer-fase' ;) *

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 11:56

diagfragma hoeft niet groter (je diafragma opening wordt groter bij een kleiner getal), je iso hoeft volgens mij ook niet veel aan te veranderen (misschien als je sluitertijden korter worden moet je iso iets omhoog)

je sluitertijden zou ik persoonlijk op minimaal 1/100 zetten, diafragma hou je gelijk en met je iso ga je dan iets spelen zodat je foto niet te donker wordt.
als je foto op iso100 nog te licht uitvalt kan je je sluitertijd nog wat korter maken (bijvoorbeeld 1/160 of nog korter) of je diafragma kleiner (dus een hoger getal bijvoorbeeld 8)

_Lenie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:06

Gooi je ISO omhoog!! Binnen trekt jou lens het niet om op ISO 200/400 te fotograferen en dan een snelle sluiter te hebben daar je geen lichtsterke lens voor..

Zet je iso op 800 a 1000, dan gaat je is je sluiter sneller, is hij nog te langzaam doe dan 2 stops onderbelichten en later op de computer licht je ze wat op..

Ik zou zelf helemaal binnen en met katten die op elke geluidje reageren minimaal 1/250 a 1/400 te hebben.. Anders heb je altijd last van beweging onscherpte..

Ik zelf fotografeer altijd minimaal rond de 1/400 om een goede scherpe foto te hebben vooral met dieren..

Doe dus nooit je ISO zo laag als je al ziet dat je sluiter zo langzaam is als dat niet de bedoel in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:21

Ik sluit me aan bij mijn vioorgangers, maar wil bovendien nog wat anders zeggen...

Je kat is zwart, en dat brengt je lichtmeter een beetje in verwarring. Je camera wil alles een beetje "gemiddeld" maken, en dus wordt een zwart onderwerp grijs/te licht. Dus inderdaad: kortere sluitertijden (en om onscherpte te voorkomen kan een iets hogere ISO ook geen kwaad), maar vooral: niet puur op je camera af gaan! Houd rekening met het feit dat je onderwerp zo donker is! Vertel je camera dat het onderwerp donkerder moet zijn dan je camera zelf denkt (door te "onderbelichten" om op die manier tot een goede belichting te komen, dus).

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:33

Maar dan kan ik dus niet op de A-stand blijven fotograferen? Ik dacht juist dat dat werd aangeraden om te oefenen Lissy?

Bedankt voor de tips! Helaas is er nu niet zo'n mooi zonnetje, en liggen de katten ergens onder een bed verstopt denk ik, maar ik ga er zeker mee aan de slag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:39

A-stand als in diafragmavoorkeur?
Jawel hoor, dat kan best, dan draai je gewoon je belichtingscompensatie wat in de min :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 12:44

Ja, A-stand dat ik het diafragma aangeef, en de camera zelf de juist sluitertijd erbij zoekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 12:51

Jep. Dan moet je met een zwart onderwerp dus op de belichtingsbalk aangeven dat je wat wil onderbelichten (en bij een wit onderwerp vice versa).

Zie ook:
http://web.canon.jp/imaging/enjoydslr/part2/2Ba.html
(Canon website maar werkt voor andere cameramerken hetzelfde)