Foto's weggeven aan shoot medewerker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

Foto's weggeven aan shoot medewerker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:19

Hoi,

Naar aanleiding van een sitiuatie waar ik mij afgelopen weekeind in bevond, wil ik toch even jullie mening/informatie weten.

Een oud klasgenoot van mij moest voor een opdracht voor school een team aansturen, dus model/fotograaf/eventuele andere vrijwilligers.
Hier zat ook een opdracht aan vast en uiteindelijk heeft zij besloten om het model te laten bodypainten.
Toevalligerwijs was de (amateur) bodypainter ook een hobby fotograaf die volgens eigen zeggen al ruim 30 jaar in het vak zit.
De foto's zouden dan ook meteen in zijn studio aan huis gemaakt kunnen worden.
Nu ben ik dus de 'fotograaf' in dit geval, hiervoor heb ik nog nooit opdrachten van andere ontvangen en heb hier dus ook geen ervaring mee.

Uiteindelijk werd mij 2 dagen voor de fotoshoot een contract toegestuurd, waarvan ik in eerste instantie dacht dat het voor het model zou zijn.
Er stond inderdaad een hoop in over het model, maar ook een deel over de fotograaf, ik dus.
In het contract stond dat ik de foto's op hoge resolutie naar de bodypainter toe zou moeten sturen(digitaal), wat ik eigenlijk toch een beetje een vreemde gang van zaken vind. Eigenlijk wilde ik er niet mee akkoord gaan, maar de oudklasgenoot kon op zo'n kort termijn natuurlijk geen andere fotograaf meer vinden, dus ben ik er
voor haar maar mee ingestemd. De bodypainter/fotograaf heeft uiteindelijk zelf ook nog foto's gemaakt.
Ik heb nog geprobeerd om te overleggen met de bodypainter, maar dit was wel een pre anders zou de shoot niet doorgaan.

Is dit inderdaad de normale gang van zaken? Geven jullie ook gratis foto's weg in zulk soort gevallen?
Ik ben geen steengoede fotograaf, dus ik hoef niet bang te zijn dat hij er met mijn foto's vandoor gaat, maar ik vind het toch een beetje onplezierig.

alvast bedankt voor het lezen.

Mireille

Re: Foto's weggeven aan shoot medewerker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:24

'Normale gang van zaken' is natuurlijk sterk afhankelijk van de situatie en hoe je het afgesproken hebt. In het geval van een schoolopdracht vind ik het wel meerwaarde hebben als de fotograaf de foto's kan geven aan de bodypainter. Zo heb je beide weer een aanvulling op je portfolio. Je hebt er immers beide aan gewerkt, als fotograaf fotografeer je het werk van de bodypainter.

Maar het is je goed recht om er niet mee in te stemmen. En in dat geval vind ik de reactie van de bodypainter ook erg logisch. In een situatie als deze kun je je ook afvragen met welk doel je de foto's maakt: voor je eigen portfolio en om je oud klasgenoot uit de brand te helpen, of om er aan te verdienen? Als die laatste optie niet aan de orde is, dan zou ik er zelf niet zo'n punt van maken en de foto's gewoon delen. :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:28

Indien hij gewoon de foto wil voor zijn portfolio met bp werken zou ik het niet zo'n probleem vinden
en ook wel begrijpelijk, hij wil een afbeelding van zijn kunstwerk.
Je kan er eventueel aan verbinden dat hij niet jouw echt commercieel mag gebruiken en actief verkopen.
Maar als voorbeeld van zijn bp werk op zijn site, zou ik het wel snappen.

Was natuurlijk kort dag voor jou, om nog iets uitgebreider over te onderhandelen, anders had dat nog
gekund, dat hij wel een foto mocht maar met voorwaarden.

Denk eigenlijk dat hij gewoon een foto wou van zijn bp werk...
(zou ik ook willen als ik een kunstwerk op iemand had gemaakt.)

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 11:15

Is voor mij een bekende gang van zaken: als ik op 'tfp (Time for print/pictures) basis met bijvoorbeeld een visagiste of stylist werk, krijgen die ook gewoon de foto's.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 12:03

Maar in dit geval heeft de betreffende persoon zelf ook foto's gemaakt, was dit al van te voren van plan.
Nou was het ook wel een beetje een vreemd persoon, misschien dat dat mijn gevoel versterkt...

Nouja, mocht het nog een keer voorkomen weet ik in iedergeval dat ik dat kan verwachten.