[FOTO] Vlinder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Channiiiej

[FOTO] Vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 11:52

Al een hele tijd geleden heb ik een foto gemaakt. Eerst wilde ik hem niet hier plaatsen, omdat ik er niet tevreden over was.
Nu, een paar maanden later, twijfel ik nog steeds over de foto en wil ik graag jullie mening horen!
Bedenk wel dat ik pas sinds een paar maandjes echt bezig ben met serieus fotograveren en dat ik ook geen geweldige camera heb!

Tips zijn zeer welkom, maar hou het wel een beetje aardig, ik moet nog veel leren :o

Afbeelding

Sabszz

Re: [FOTO] Vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 11:54

Het is een mooie foto!

maar hij oogt voor mij niet helemaal scherp, het scherpstelpunt ligt op de 'bloem' ipv. op de vlinder terwijl dat het onderwerp hoort te zijn. verder vind ik het wel een hele mooie 'standaard' compositie :)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 18:03

Dankjewel!
Nee, ik had inderdaad ook al het idee dat het scherptepunt niet op de vlinder lag! Ik moet wel zeggen dat ik deze foto gemaakt had, toen ik nog niet echt een idee had van scherpstellen enzo (waar je op moet letten), dat begin ik nu steeds iets meer te leren :j

Verder heb ik de foto gecropt. Zat nog te twijfelen of ik de vlinder wel/niet in het midden wilde hebben. Heb uiteindelijk toch voor de vlinder in het midden gekozen, omdat de bloem waar hij opzit dan links staat en het toch niet helemaal centraal is!

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 20:00

Niemand verder tips ofzo? :o Wil heel graag meer leren! :D

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:33

Leuk shot! Je scherpstelpunt klopt inderdaad niet helemaal: dat valt erg op. Ook heb je volgens mij digitale zoom gebruikt bovenop de optische zoom? Daardoor wordt hij wat ruisig (=onrustig). De kleuren zijn mooi, maar door de overbelichting die in de foto zit wordt het wat rommelig. De compositie vind ik mooi, de bloem die links in een boogje omhoog kruipt. Ik denk dat een vierkante uitsnede hier misschien ook zou kunnen werken, sowieso zou ik een klein reepje van de rechterkant afhalen. Dan is het links-rechts wat meer in balans, de linkerkant is wat krap namelijk.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:41

Ik vind het ook een beste foto, zeker als je nog niet zo lang actief bent. :)

Zelf heb ik het idee dat de foto sowieso aan scherpte mist, ik vind de lavendel namelijk ook niet scherp (genoeg). Wellicht had er een verscherpingsfilter overheen gekund om het gebrek daaraan te compenseren.
De kleur paars is hier en daar overbelicht, dat is jammer maar gelukkig zijn het geen grote elementen.

Je compositie is niet heel spannend, de verhouding van het fotoformaat vind ik een beetje apart (bijna vierkant, maar net niet). Ik had deze foto liever in landschapsformaat gezien, waarbij de vlinder rechts in beeld was zodat de lavendeltak als het ware "het beeld in" leek te hangen.
Al met al zeker geen slechte foto hoor, keep up the good work. +:)+

PS: ik denk trouwens dat je fotografeert en niet fotograveert ;)

Channiiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 14:46

Bedankt voor alle tips, hier kan ik echt wat mee! :D

@SanderD; Ik fotografeer inderdaad :=