[FOTO] Schapendoes + landschap

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

[FOTO] Schapendoes + landschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:22

Hoi bokkers,

Ik ben gisteren het bos in gegaan met Jip, mijn hond.

Over deze 2 foto's ben ik zelf erg tevreden maar ik zou graag horen wat jullie er van vinden.

Afbeelding
Gefotografeerd in de A stand. Diafragma 6.3, ISO1600, 200mm.
Geen nabewerking.

Afbeelding
Gefotografeerd in de A stand. Diafragma 5.0, ISO1600, 60mm.
Nabewerking: Belichting en kleur heel klein beetje verhoogd.

Dan heb ik deze foto nog gemaakt:

Afbeelding
Gefotografeerd in de M stand. Sluitertijd: 1/500, Diafragma 11, ISO100, 200mm.
Nabewerking: foto uitgesneden vanwege donkere lucht.

Hij is niet zo als ik hem wilde hebben, heb een tijdje lopen prutsen maar niet het gewenste resultaat... Hij is tegen het licht in geschoten. De bomen waren in het echt ook donker, maar ik vind ze op de foto te donker. Het mooie effect van de zon komt niet echt naar voren.
De instellingen die ik gekozen heb zijn misschien niet helemaal logisch. Ik dacht dat een groot diafragmagetal en een langzame sluitertijd logisch zou zijn, maar toen werden ze erg overbelicht. Diafragmagetal uiteindelijk groot gehouden en gaan prutsen met de sluitertijd.

Ben benieuwd na het commentaar, graag opbouwend. :)

Groetjes Roosmarijn

xliisaa

Re: [FOTO] Schapendoes + landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 00:08

de eerste vind ik persoonlijk niet zo veel aan, sneeuw is bij mij iig overbelicht en vind de compositie ook niet zo geweldig.
de tweede vind ik een stuk beter, hond mooi scherp, niet overbelicht en de kleuren zijn ook mooi :)
en ja de derde foto, ik weet niet zo goed wat ik daar van moet vinden :=

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 01:43

Bij de eerst vind ik het zonde dat de sneeuw overbelicht is, en ik had de hele hond er graag op willen zien.

De 2e is al beter, jammer van de vele ruis en het ruimte boven de hond. Hond zit er prachtig op.

De 3e, vind het erg jammer van het hele zwarte ogen worden er naar toe getrokken. Misschien een beetje croppen zodat het zwarte niet zo'n groot vlak is. En misschien een lagere diafragma, maar een hogere sluitertijd :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:47

Fotografeer je vaak op de Automatische stand?

de laatste foto vind ik wel mooi, alleen het zwarte trekt erg veel aandacht.
en de lucht mag nog wel iets knallender bewerkt worden!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:15

Bedankt voor alle reacties en tips! :)

@Lisa: Wat bedoel je met de automatische stand? P en S stand of de gehele automatische stand? Het ligt er een beetje wat ik op de foto zet. Meestal de M stand maar als ik snel moet overschakelen van het één naar het ander, dan gebruik ik nog wel eens de P en S stand. Moet nog erg oefenen met (snel) instellen. Wat raad jij aan?

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:26

Oh nee omdat je bij de 1e 2 foto's zegt gefotografeerd met de A stand :P
ik zelf fotografeer altijd op de M stand, maar ik heb ISO etc. nu zo in mijn hoofd dat ik naar buiten kijk en ongeveer kan zeggen welke instellingen je nodig hebt voor een goede belichting :P
mocht je de M stand lastig vinden kan je altijd nog de ISO op automatisch zeggen, hoewel dat ook nadelen heeft want als het even donker is dan gooit je camera de ISO vaak heel hoog. of de witbalans op auto (hoewel als je hem op bewolkt hebt staan je toch altijd wel goed uit komt!)
maar de P stand is ook wel een goede stand! maar M is toch de beste! :)
de A stand heb ik nog nooit gebruikt op deze camera (op mijn vorige helaas wel :+ )
maar M of P is zo veel beter dan A, alleen qua kwaliteit vaak al! :D

Oh en fotografeer je in RAW? want dat is namelijk ook velen beter dan Jpeg!
het enigste nadeel is dat het grote bestanden zijn (Verschild per camera) maar de gemiddelde grote van foto's die ik maak is 25mb.
ik heb een 32GB kaartje en een 16GB en op de 32GB gaan slechts 1200 foto's en op de 16GB 600, (als je in jpeg fotografeerd is dat zo'n 4x1200 foto's op de 32GB en 4x600 op de 16GB)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:29

Oke, dan moet ik het maar snel gaan afleren en gewoon alleen de M stand gebruiken. :Y)

Ik heb even die laatste foto nog wat uitgesneden en bewerkt:

Afbeelding

Wat vinden jullie er nu van?

edit; Ja, de A stand gebruik ik soms om een wazige achtergrond te krijgen, maar ik zag al dat hij dan vaak de meest rare sluitertijden kiest. :+ En ik trouwens mijn ISO niet automatisch zetten in de M stand..

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 10:34

LisaDijk schreef:
Oh en fotografeer je in RAW? want dat is namelijk ook velen beter dan Jpeg!
het enigste nadeel is dat het grote bestanden zijn (Verschild per camera) maar de gemiddelde grote van foto's die ik maak is 25mb.
ik heb een 32GB kaartje en een 16GB en op de 32GB gaan slechts 1200 foto's en op de 16GB 600, (als je in jpeg fotografeerd is dat zo'n 4x1200 foto's op de 32GB en 4x600 op de 16GB)

Nee, nog in JPEG. Ik zal RAW eens gaan proberen. :j Maar zit je dan niet met dat je ze daarna om moet zetten in JPEG om er iets mee te kunnen?
Ik heb gekeken op me camera, die in RAW zijn 16mb. Mijn kaartje is 4GB, tijd voor een andere kaartje dus. :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 10:41

Op een 4 Gig kaartje kan je ruim voldoende 16 Meg foto's kwijt hoor. 250 om precies te zijn :P

A-stand is toch niet de A van automatisch maar de A van Aperture, maw vast diafragma?

Bij de M-stand heb je eigenlijk een losse belichtingsmeter nodig, omdat je alles zelf instelt (en in feite dus de belichtingsmeter van de camera buiten werking zet). Dus tenzij je heel veel ervaring hebt en weet bij welk licht je welke combinatie van ISO, diafragma en belichtingstijd nodig hebt, is het niet zo logisch op volledig manual te werken zonder losse belichtingsmeter.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 15:56

Ibbel, wat jij zegt is precies de reden dat ik vaak de A stand pak als ik een wazige achtergrond wil (A van Aperture inderdaad, niet van automatisch). M vind ik heel erg lastig omdat ik niet weet wat ik met de sluitertijd moet als ik het diafragma bijvoorbeeld vast zet op 4. Dan duurt het heel lang voordat ik de juiste combi heb gevonden. Maar dat is wel iets wat ik wil oefenen. :j