[FOTO] Stal in de sneeuw

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Roosmarijn_

[FOTO] Stal in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 15:39

:wave:

Ik ben de laatste tijd veel aan het oefenen, nu heb ik vorige week onze stal op de foto gezet in de sneeuw. Ik heb een camera met een lens met een beperkt diafragma (3,5-5,6) en 18-200 mm.

De instellingen heb ik eronder gezet, deze foto's heb ik op de P stand gefotografeerd. Dus alleen ISO en belichting zelf ingesteld.

Weersomstandigheden: ontzettend zonnig.

Nabewerking: contrast iets omhoog gedaan, belichting iets na beneden en wat met de curves gespeeld.

Afbeelding
Instellingen: P 1/640 F6.3 ISO 200 125 mm belichting +0,7

Afbeelding
Instellingen: P 1/3200 F7.1 ISO 800 200 mm belichting -0,7

Wat vinden jullie van deze foto's? Het liefst fototechnisch commentaar. :)

Alvast bedankt!

Groetjes Roosmarijn
Laatst bijgewerkt door Mireille op 26-12-10 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vergeet je [TAG] niet!

Saskiaa_

Re: Stal in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:46

Ik vind ze niet zo interessant. Er staan storende elementen voor de stal (bomen) die de aandacht van het onderwerp afleiden. Ook hebben beide foto's een scheve horizon.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:10

Op welk moment van de dag zijn ze getrokken? Was het al aan het schemeren of was er voldoende licht? Ik gok het laatste, dan heb je bij die laatste foto niet echt een ISO van 800 nodig. Probeer het eens met 200 of 400, dat zou voldoende moeten (kunnen) zijn in deze omstandigheden.

_Roosmarijn_

Re: [FOTO] Stal in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 16:27

@Saskiaa_: Je hebt gelijk, helaas kan dit niet anders bij dit onderwerp. Van alle kanten staan er storrende elementen. Scheve horizon was me nog niet opgevallen, zal ik de volgende keer nog iets meer op letten.

@Yasmine:
's Middags, uur of half 3..
800 moet inderdaad niet nodig zijn, maar ik was een beetje aan het prutsen. Ik zal de volgende keer 400 of 200 eens proberen.
Bedankt voor je tip.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:03

Het zijn foto's die niet zo de aandacht trekken. Enerzijds omwille van het onderwerp dat niet bepaald interessant is, anderzijds omdat je kleuren niet optimaal zijn. De instellingen die je gebruikt hebt zou ik niet kiezen.... Waarom kies je voor een landschapsfoto geen groter diafragma (met eventueel een tragere sluitertijd.. voor een landschap heb je geen sluitertijd van 640 of meer nodig). De laatste instellingen zou ik ook zéker niet kiezen. Je hebt zo'n gigantisch snelle sluitertijd helemaal niet nodig (dat heb je zelfs niet nodig als je bewegende paarden op foto wil), maar doordat je je sluitertijd zo snel zet krijg je veel minder licht binnen en moet je iso omhoog, waardoor je extra ruis krijgt...

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:56

tantjeuh schreef:
Het zijn foto's die niet zo de aandacht trekken. Enerzijds omwille van het onderwerp dat niet bepaald interessant is, anderzijds omdat je kleuren niet optimaal zijn. De instellingen die je gebruikt hebt zou ik niet kiezen.... Waarom kies je voor een landschapsfoto geen groter diafragma (met eventueel een tragere sluitertijd.. voor een landschap heb je geen sluitertijd van 640 of meer nodig). De laatste instellingen zou ik ook zéker niet kiezen. Je hebt zo'n gigantisch snelle sluitertijd helemaal niet nodig (dat heb je zelfs niet nodig als je bewegende paarden op foto wil), maar doordat je je sluitertijd zo snel zet krijg je veel minder licht binnen en moet je iso omhoog, waardoor je extra ruis krijgt...

Als eerste, bedankt voor je commentaar! :) Dat de kleuren niet mooi werden, was ook mijn grootste probleem met het maken van de foto's.

Trage sluitertijd, dat dat het beste was, dat wist ik wil. Daarom eerst ook zitten prutsen in de M stand, maar ze werden steeds zo donker. Belichting hoger gezet, met de ISO gaan prutsen.. Wilde ook niet echt. Dus toen maar de P stand gepakt (= dus automatisch) om voor safe te gaan, maar de camera kiest dan inderdaad voor de meest rare sluitertijden.
Groter diafragma.. natuurlijk.. ik weet waar ik de fout in ging nu.

Toch handig dit forum! Soms is de oplossing best voor de hand liggend, maar je moet er maar op komen op dat moment als je net beginnend bent. :Y)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 08:18

_Roosmarijn_ schreef:
Als eerste, bedankt voor je commentaar! :) Dat de kleuren niet mooi werden, was ook mijn grootste probleem met het maken van de foto's.

Trage sluitertijd, dat dat het beste was, dat wist ik wil. Daarom eerst ook zitten prutsen in de M stand, maar ze werden steeds zo donker. Belichting hoger gezet, met de ISO gaan prutsen.. Wilde ook niet echt. Dus toen maar de P stand gepakt (= dus automatisch) om voor safe te gaan, maar de camera kiest dan inderdaad voor de meest rare sluitertijden.
Groter diafragma.. natuurlijk.. ik weet waar ik de fout in ging nu.

Toch handig dit forum! Soms is de oplossing best voor de hand liggend, maar je moet er maar op komen op dat moment als je net beginnend bent. :Y)

De meeste normale omstandigheden moet je proberen op te lossen met je diafragma en sluitertijd (dus als je gewoon licht hebt, geen extreem snelle bewegingen moet vatten onder iets mindere lichtomstandigheden,..), pas als het daarmee niet lukt die iso een fractie hoger zetten. Altijd in je achterhoofd houden: Hoe trager je sluitertijd, hoe meer licht je binnen krijgt. Hoe kleiner je diafragmagetal, hoe meer licht je binnen krijgt. Met sluitertijd vat je je beweging, met diafragma je scherpte-diepte. Voor een landschap heb je die scherptediepte niet nodig, én moet je geen beweging vatten op je foto, dus kan je perfect met die twee voldoende licht binnenkrijgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 09:01

Roos, ik heb de horizon even rechtgetrokken. ;)
Oh, en ik zie dat ik ook aan het contrast heb gezeten. Sorry. :=

Afbeelding

Afbeelding

Je kan je horizon zelf rechttrekken met je fotoprogramma. :j

Ik vind het op zich ook geen bijzondere foto's maar met sneeuw en zon is het moeilijk om de juiste instellingen te vinden.
Maar ik vind ze niet verkeerd. ;)

_Roosmarijn_

Re: [FOTO] Stal in de sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 13:23

Thanks Marlies!
Wist niet eens dat je dat ook met photoshop kon... handig!
Ik ga binnenkort voor de herkansing, maar dan moet eerst de zon wat meer gaan schijnen.

@tantjeuh: Bedankt voor de heldere uitleg! :)