[FOTO] Dummie maakt sneeuwfoto's by night

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

[FOTO] Dummie maakt sneeuwfoto's by night

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 02:22

Ok, ik ben een 'absolute beginner' waar het gaat om fotografie. Ik fotografeer - met vlagen - wel redelijk veel en heb - vind niet alleen ikzelf - best oog voor compositie, probeer wel altijd een creatief plaatje te schieten of een detail te pakken, maar qua 'techniek' ben ik echt een dummie. Ik heb 'maar' een Canon Powershot A710 IS, een compactcamera met enige mogelijkheid tot handmatig instellen, maar eestal staat hij op een van de voorgeprogrammeerde opties (buiten dus op 'scenery' bijv.).
Toch zou ik erg graag leren handmatig in te stellen (wil ooit wel een spiegelreflex maar dat mag pas van mezelf als ik eerst alles uit dit dingetje weet te halen).
Ik loop altijd nog laat met de honden een rondje en zie dan soms zulke mooie plaatjes waar het om maanlicht en bomen enzo gaat maar dat red mijn camera gewoon niet en al helemaal niet zonder statief natuurlijk (heb ik niet... ik zei al.. 'absolute beginner'). Vannacht was het weer zo mooi met alle sneeuw op de takken (die er morgen geheid overdag weer afgesmolten is), dat ik na m'n rondje met de honden besloot om toch es met de camera terug te lopen en es wat te spelen...

Nu lukte het me niet om het diafragma te verstellen (niet lachen!), kon 't juiste knopje niet vinden, maar heb wel met ISO en sluitertijd gerommeld. ISO ging op 800, diafragma stond al op 2.8 (en kreeg ik dus zo snel niet veranderd) en al proberend kwam ik uiteindelijk uit op een sluitertijd van 0"3.
Nogmaals, totale dummie die ik ben, geen idee of dit de goeie instellingen zijn voor dit soort foto's, maar ik ben gewoon gaan schieten met dit als resultaat...

1Afbeelding

2Afbeelding

3Afbeelding

4Afbeelding

5Afbeelding

6Afbeelding

7Afbeelding

OK, ik geloof gelijk dat er nu heel veel mensen hard gaan lachen maar ik was nog niet eens heel erg ontevreden met 't resultaat. :o Mind you, op de 'auto-stand' worden ze bijna helemaal zwart en vreselijk bewogen en 't kon nu ook alleen omdat er nu vanwege wegwerkzaamheden lantaarnpalen staan en ik dus veel kunstlicht had. Normaal lukt me dit echt niet (heb 't al eens geprobeerd bij heel heldere volle maan...)
De laatste twee hebben 1 sluitertijdstandje verschil.
Wat ik nou wel zou willen weten van de kenners is wat nu wél de juiste instellingen zijn voor dit soort foto's en of ik met mijn compact met andere instellingen dat korrelige beter zou kunnen krijgen.
Ik heb trouwens nu niet echt op compositie enzo gelet, 't ging me echt meer om het 'technische' resultaat zeg maar. Foto 4 is zo wit doordat die aan de overkant van de weg genomen is naast een lichtbak die de naam van een hotel verlicht. Dat is dus echt zo en komt niet omdat ik daar andere instellingen had ofzo.

(om een indruk te krijgen wat ik normaal doe met deze camera zou je hier kunnen kijken: http://share.shutterfly.com/action/welc ... mzZu1Yt2MK Dit is een (pas op! erg grote!) verzameling van m'n Gozo-foto's. Of deze van mijn huis en 'tuin' http://share.shutterfly.com/share/recei ... mzZu1Yt2Mb en rijpfoto's: http://share.shutterfly.com/share/recei ... mzZu1Yt2Jt
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 17-12-10 16:18, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: [TAG] in titel gezet.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 02:28

Ik ben zelf ook een behoorlijke dummie hoor :o
Maar ik vind het jammer dat je zoveel foto's hebt geplaatst.
De eerste 2 vind ik zeker wat hebben, vooral de tweede vind ik heel mooi, het heeft echt zo'n griezelig sfeertje.
Als ik jou was had ik het bij de eerste 2 en de laatste 2 gelaten ;)
De rest vind ik niet bijzonder..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 02:44

Klopt hoor Suzanne, zoals ik al zei, ik heb niet echt op de compositie gelet, 't ging me echt meer om het spelen met de handmatige instelling. Ik had er nog veel meer die ik gelijk al weggeknikkerd heb, dit zijn ook foto's die ik normaal gesproken niet zou bewaren vanwege de slechte kwaliteit, maar nu is't dus ook meer om de les er achter zeg maar...
De derde is rommelig idd maar heb ik er op vanwege de lantaarnpaal, zodat men kan zien wat de instellingen met direct licht gedaan hebben. Nummer 4 is vanwege dat andere licht en bij nummer 5 heb ik de lantaarnpalen achter me in plaats van tegenover me, ik wilde zien of dat nog zou uitmaken ;)

Goed, moet morgenochtend gewoon werken dus nu voor de tweede keer dit ding uit. Ik lees morgenmiddag wel wat jullie er van vonden :o :=

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 08:58

Citaat:
Toch zou ik erg graag leren handmatig in te stellen (wil ooit wel een spiegelreflex maar dat mag pas van mezelf als ik eerst alles uit dit dingetje weet te halen).

je wilt een spiegelreflex of niet, dan kan je wel proberen alles uit je compact camera te halen, maar je kan dan beter een spiegelreflex aanschaffen en daar alles uit proberen te halen want daar gaat ook een hoop tijd in zitten :j anders dan probeer je eerst alles uit je compact camera te halen (Waar niet veel uit te halen valt) en dan koop je een spiegelreflex en dan kan je weer opnieuw beginnen :+ beetje onzinnig vind ik :P

ik vind je foto's qua compositie niet slecht, maar de rest jaa, de kwaliteit is gewoon niets :=

Francis

Re: Dummie maakt sneeuwfoto's by night

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 09:08

't Gaat mij er om dat ik eerst meer weet over handmatig instellen (en daar dus idd mee oefen met m'n compact) voor ik een spiegelreflex koop. Ik hoef nl. geen spiegelreflex om daarna alleen maar op de autostand te gaan fotograferen, dan kan ik met deze camera net zulke mooie plaatjes schieten want ik ben van mening dat 'mooie foto's' niet per definitie iets met de grootte van de camera te maken hebben (ken zat mensen met een dikke spiegelreflex die baggerfoto's maken omdat ze totaal geen oog voor compositie hebben).

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:16

daar ben ik het helemaal mee eens :) maar een compact camera instellen heeft ook te maken met ISO en sluitertijd dacht ik? volgens mij kan je bij een compact geen diafragma instellen maar goed, ik heb niet zoveel verstand meer van compact camera's :+ maar bij een spiegelreflex werken de instellingen alweer heel anders, je hebt wel te maken met ISO en sluitertijd etc. maar daar blijft het niet alleen bij je hebt echt ontzettend veel instellingen op een spiegelreflex zitten, en het lijkt me toch dat als je een spiegelreflex aanschaft en hem meteen op de M stand zet en je daar mee gaat experimenteren dat je het dan een stuk sneller leert :j
het eerst op de compact camera leren, ik denk gewoon niet dat dat veel nut heeft :P

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:31

LisaDijk schreef:
daar ben ik het helemaal mee eens :) maar een compact camera instellen heeft ook te maken met ISO en sluitertijd dacht ik? volgens mij kan je bij een compact geen diafragma instellen maar goed, ik heb niet zoveel verstand meer van compact camera's :+ maar bij een spiegelreflex werken de instellingen alweer heel anders, je hebt wel te maken met ISO en sluitertijd etc. maar daar blijft het niet alleen bij je hebt echt ontzettend veel instellingen op een spiegelreflex zitten, en het lijkt me toch dat als je een spiegelreflex aanschaft en hem meteen op de M stand zet en je daar mee gaat experimenteren dat je het dan een stuk sneller leert :j
het eerst op de compact camera leren, ik denk gewoon niet dat dat veel nut heeft :P

Dat kan wel hoor, niet bij elke maar wel bij de wat uitgebreidere compactcamera's. Zelf raad ik mensen juist altijd af om meteen aan een SLR te beginnen, en eerst even met een compactje te experimenteren om te kijken of ze het wel echt leuk vinden. :) Het is namelijk zo zonde als je een SLR koopt en vervolgens altijd op auto schiet...

Of je neemt een semispiegelreflex, dat is een mooie tussenweg en een stuk minder duur (en toch heel veel zoombereik). :)

Wat betreft de foto's vind ik het vooral erg jammer van de kleur en ruis. ;) Misschien kan photoshop je daarbij helpen? En misschien nog een beetje meer nadenken over de compositie?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 14:38

Foto 2 vind ik sterk; kan zo op de kaft van een horrorboek :P

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 15:01

Mijn compact heeft inderdaad wél de mogelijkheid om zowel diafragma als sluitertijd in te stellen.
En wat kopen van een dure camera betreft... tja, ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik heb die centen niet zomaar even liggen en zal stevig en lang moeten sparen om zoiets te kunnen kopen. Dan 'rotzooi' ik inderdaad liever eerst even met deze camera, voor 't zelfde geld geloof ik het wel na een poosje en houd ik het bij m'n leuke snapshots voor de leut.

Photoshop heb ik op 't moment even niet op m'n huidige laptop dus daar kan ik nu niks mee maar zou qua kleur een optie zijn. Maar daar ging het me nu ook niet om, 't gaat me om de techniek van dit soort foto's maken en daar heb ik nog niet echt antwoord op gehad.
Ik zie ook dat er ruis op zit, de kleur niet natuurlijk is en de compositie niet perfect. Maar ik had ook al gezegd dat ik dus niet heel erg op de compositie gelet heb in dit geval omdat het me puur om de techniek van het maken van dit soort foto's ging en de kleur is puur door de oranje lantaarnpalen en is gewoon zoals het werkelijk was. En die ruis, dát was dus juist m'n vraag... daarvan wil ik weten of dat op een of andere manier met déze camera beter zou kunnen.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:54

Francis schreef:
Mijn compact heeft inderdaad wél de mogelijkheid om zowel diafragma als sluitertijd in te stellen.
En wat kopen van een dure camera betreft... tja, ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik heb die centen niet zomaar even liggen en zal stevig en lang moeten sparen om zoiets te kunnen kopen. Dan 'rotzooi' ik inderdaad liever eerst even met deze camera, voor 't zelfde geld geloof ik het wel na een poosje en houd ik het bij m'n leuke snapshots voor de leut.

Photoshop heb ik op 't moment even niet op m'n huidige laptop dus daar kan ik nu niks mee maar zou qua kleur een optie zijn. Maar daar ging het me nu ook niet om, 't gaat me om de techniek van dit soort foto's maken en daar heb ik nog niet echt antwoord op gehad.
Ik zie ook dat er ruis op zit, de kleur niet natuurlijk is en de compositie niet perfect. Maar ik had ook al gezegd dat ik dus niet heel erg op de compositie gelet heb in dit geval omdat het me puur om de techniek van het maken van dit soort foto's ging en de kleur is puur door de oranje lantaarnpalen en is gewoon zoals het werkelijk was. En die ruis, dát was dus juist m'n vraag... daarvan wil ik weten of dat op een of andere manier met déze camera beter zou kunnen.

Volgens mij heb ik niet gezegd dat je een andere camera moest kopen (eigenlijk juist niet), want inderdaad die zijn erg duur (maar wel een stuk minder duur dan vroeger). ;) [maar weet niet of je dat tegen mij zei]

De ruis wordt meer doordat je een hoge ISO gebruikt, als je die omlaag haalt heb je minder ruis. Echter is dat lastig in het donker aangezien je dan een hele lange (nog langere) sluitertijd nodig hebt. ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 16:08

Ok thanks. Ik zal es proberen in hoeverre dat nog lukt met de hand, ik heb geen statief, daar gaat het natuurlijk ook eigenlijk 'mis' met deze foto's, als je die hebt kun je je sluitertijd veel langer maken.
Ik heb geen idee of die diafragmastand 'groot' of 'klein' is en wat handig is in dit geval (ik weet dat je bij een groot diafragma 'meer licht' binnen krijgt en je daarmee de sluitertijd weer naar beneden kunt halen, maar ik weet dus niet wat 'groot' en 'klein' is en welke sluitertijd je bij welk diafragma 'combineert'). Ik zal es zien dat ik het voor elkaar krijg dat ik die ook kan aanpassen. Nog meer sneeuw vannacht dus ik kan't nog es opnieuw proberen, dat scheelt.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:36

Francis schreef:
Ok thanks. Ik zal es proberen in hoeverre dat nog lukt met de hand, ik heb geen statief, daar gaat het natuurlijk ook eigenlijk 'mis' met deze foto's, als je die hebt kun je je sluitertijd veel langer maken.
Ik heb geen idee of die diafragmastand 'groot' of 'klein' is en wat handig is in dit geval (ik weet dat je bij een groot diafragma 'meer licht' binnen krijgt en je daarmee de sluitertijd weer naar beneden kunt halen, maar ik weet dus niet wat 'groot' en 'klein' is en welke sluitertijd je bij welk diafragma 'combineert'). Ik zal es zien dat ik het voor elkaar krijg dat ik die ook kan aanpassen. Nog meer sneeuw vannacht dus ik kan't nog es opnieuw proberen, dat scheelt.

Een klein diafragmagetal is een grote diafragmaopening. :) Bij een grote opening komt er meer licht binnen en kan je dus een korte sluitertijd nemen. Maar ik kan me zo voorstellen dat 't in het donker niet handig is om met een heel klein diafragma te werken omdat scherpstellen erg lastig is. Dat weet ik alleen niet zeker want ik maak 's avonds nooit foto's.

In plaats van een statief kan je je camera ook op een tafeltje oid zetten misschien? (of de bekende pittenzak, die zijn ook erg handig! :D)

Francis

Re: [FOTO] Dummie maakt sneeuwfoto's by night

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 18:14

Pittenzak heb ik wel ja maar gaat toch lastig als je midden op de weg staat om een foto te nemen :P Maar ik ga wel es wat prutsen en kijken of ik em op zo'n afzet-paal-geval kwijt kan...
Ja, dat een klein getal een grote opening is wist ik ook, maar ik wist dus niet (meer.. ooit heb ik die theorie wel es gehad) of bijv. die 2.8 nu een hoog of laag getal was. Maar inmiddels even wat gegoogelt en een fijne uitleg gevonden, ik weet nu dat 't een klein getal is ;)

Volgend jaar ga ik zelf bij Apenheul een aantal workshops organiseren, een paar van Jan Vermeer zoals elk jaar maar komend jaar voor't eerst ook van een fotograferende collega die ook workshops verzorgt. Zij doet echt workshops 'de camera van de auto stand af' dus ik ben van plan zelf maar een keer mee te doen, des noods met de camera van Apenheul. Ik wil gewoon weten wat de effecten zijn van verschillende instellingen zodat ik daar wat meer mee kan spelen. Scherp onderwerp met vage achtergrond bijvoorbeeld.. 't is me met deze camera nog steeds niet gelukt (maar heb al van iemand begrepen dat daar de instelmogelijkheden op mijn camera net wat te beperkt voor zijn).