Foto's zonder copyright

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Foto's zonder copyright

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 17:01

Ik maak hobbymatig veel foto's van mijn eigen dieren en heb veel foto's gemaakt van paarden die ik heb gereden.
Nu valt het mij op dat ik sommige van deze foto's opeens bij andere mensen op hyves of op bokt profielen terug vind.
Deze mensen hebben dan wel een relatie met het dier op de foto, zij rijden nu bijvoorbeeld het paard die op de foto staat.
Er staat geen copyright op de foto's.
Ik ben nog aan het uitvinden hoe ik dat er op ga zetten.

Maar het kan toch niet zo zijn dat mensen te pas en te onpas andermans foto's mogen gebruiken?
Ook al staat er geen copyright op.

Die foto's zijn mijn momenten, mijn herinneringen en die wil ik best delen, maar ik geef ze niet weg..

ZZZZZ

Re: Foto's zonder copyright

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:04

tja dat kwam ik toch ook tegen op hyves.
foto van paard gemaakt, toestemming gegeven van iemand op hyves tezetten. zag ik hem later ook bij iemand anders beetje raar. vind dat vragen dan teminste kan. of gewoon zelf je fotos maken, die mischien wat mindere kwaliteit zijn.
dat die van mij goede kwaliteit zijn, is ook gewoon omdat ik een goede camera heb gekocht.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:06

Heb het ook wel eens gehad, kon ik echt niet tegen.
Bij haar op hyves allemaal reacties bij op mijn foto's. Van 'Is dat jou paard?' Grrr.. :(
Terwijl zij er niet eens bij op de foto stond! _-:(

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:38

Volgens mij is het zo, ongeacht of er een zichtbare copyright op de foto's staat, de foto's zonder toestemming NIET gebruikt mogen worden. Althans, dat lijkt mij het meest logisch. Verder is het feit wat TinekeHorses aangeeft 'Is dat jou paard' niet geheel te berekenen onder deze kwestie vind ik heel eerlijk gezegd. Tenzij deze persoon in kwestie helemaal niks met het paard te maken heeft. Als verzorgster vind ik dat het kan, tot in zekere maten natuurlijk.

Marlinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 17:46

Mag niet i.v.m. auteursrecht, dus je kan gewoon vragen of ze 't weg willen halen en dat je anders een factuur stuurt. ;) Maar ben 't eens met Courses, als 't een bijrijdster oid is (die jij kent) zou ik me d'r persoonlijk niet zo druk om maken. :) Als 't iemand is die je niet kent is het een ander verhaal natuurlijk. :P

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 18:03

Oke ik dacht dus ook al dat het niet toegestaan is andermans foto's te gebruiken.

Ik maak me er wel druk om, ik sta ook op foto's waarbij ik het paard rijd. Ik snap niet wat ze daarmee moeten. Misschien dat ze net doen of zij daar op het paard rijden omdat ze zelf niet kunnen rijden?

Zoals ik al zei, het zijn mijn momenten en herinneringen en die blijven van mij.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 06:51

tjah dat hou je. maar het mag niet je kunt deze mensen gewoon daar over aan spreken hoor!!
heb het 1 keer gehad. dat ze de pony die ik op de foto had gezet dat ik die foto terug vond op de site waar ze dat paardje hadden gekocht. was ik ook niet zo blij mee. vind het hartstikke leuk hoor. maar eerst vragen. en iemand heeft ooit mijn foto van hyves van mijn vriendin af gehaald uitgeprint en daar een cadeau voor gemaakt voor mijn vriendin dat vond ik nog sneuer. maar gewoon mailtje naar ze sturen.
en je kunt in een bewerkingsprogramma zo je naam zetten. dan kun je die aan ze geven.