[FOTO] Lensje keren, hulp nodig...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kaula

[FOTO] Lensje keren, hulp nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 23:36

Hallo,

Ik was vandaag een beetje aan het frutsen met lensje keren, maar oei wat vind ik dat moeilijk!
Wat ik voornamelijk moeilijk vind is om het juiste gedeelte scherp te krijgen, in plaats van te klikken en maar hopen dat het scherp is waar ik dat wil hebben.
Ook belichting vind ik moeilijk om te bepalen, heb het idee dat dat toch weer anders binnenkomt, klopt dit?
Zien andere wel goed wel gedeelte je scherpstelt? Ben ik toe aan een brilletje? Ik weet het niet, maar tips zijn dus van harte welkom haha.
Hieronder even wat voorbeeldjes van wat ik vandaag heb gefrutst en om even aan te geven wat ik precies bedoel.

Afbeelding

Afbeelding

Zet deze even in link, is nogal storen bij de rest, maar laat wel duidelijk mijn probleem zien.
http://www.flickr.com/photos/46495305@N00/5264737846/

Alvast bedankt voor het kijken!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:07

Ik heb nog nooit lensje gekeerd, dus ik kan je niet helpen, maar ik vind je foto's nogal somber en volgens mij heb je vlekjes op je lens :) (vooral op foto 2 te zien, aan de rechter kant)

Edit: Foto 3 vind ik een heel stuk frisser ogen!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 08:41

Vlekjes zie ik nu ook, was me gisteravond helemaal niet opgevallen, thanks! Dat word even mijn lens schoonmaken.

Verder snap ik je commentaar niet helemaal, want is vrolijk een criteria waar een foto aan moet voldoen dan? Misschien bedoel je meer smoezelig of zwaar, aangezien je de ander fris noemt.
Dus misschien zou je dan nog even willen verduidelijken? Ik vind het namelijk helemaal niet zo erg dat de foto een sombere uitstraling heeft, het leven is niet altijd vrolijk ...

Lensje keer tips zijn nog van harte welkom Y;(

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 08:58

Hou je zelf de lens vast?
Ik heb nu een omkeerring want ik kreeg het niet netjes scherp als ik de lens zelf vast hield.
Ik heb ook de iso aan de hoge kant staan zodat ik een snellere sluitertijd kan pakken waardoor het minder snel bewogen/onscherp wordt.
Maar je zou ook een statiefje erbij kunnen pakken.
Edit: Ik beweeg de camera dichterbij of verderweg voor het scherpstellen, dat vind ik makkelijker dan op de lens zelf.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 09:17

Ja ik houd nu de lens zelf vast, wat opzich wel werkt.
Het was gisteravond dusdanig donker dat ik heb moeten flitsen, inderdaad voor die bewegingsonscherpte.
Kun je je lens ook bewegen om scherp te stellen dan? Dat wist ik niet! Ik was bezig met mijn camera dichterbij en verderweg te halen, maar ik zie zo weinig door de zoeker.

Mag ik vragen wat jij betaald hebt voor jouw omkeerring?

__Nicky

Re: [FOTO] Lensje keren, hulp nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:41

Ik volg dit topic even, zit met precies hetzelfde probleem.
Waar kan je zo'n ring kopen en hoe heet dat precies?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:43

De omkeerring heb ik voor 14,95 gekocht.
Je kunt idd de lens ook bewegen om scherp te stellen, als je de camera dan op een statief hebt kun je een langere sluitertijd pakken als het erg donker is.
Ik heb zelf nog geen flitser gebruikt met het lensje keren.

Het heet een omkeerring, ik weet niet of ik hier websites mag noemen of niet, anders moet je me maar even pm-en.
Laatst bijgewerkt door jenne op 16-12-10 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:45

Edit; ik heb het al gevonden.
Maar hoe moet ik weten welke op mijn camera/lens past? :P
Bijv deze Nikon OMKEERRING 40,5 MM VOOR 40 T/M 105 MM, die zou op een 18-55 passen of niet?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 09:49

Heb je een pb gestuurd.
Heb je een Nikon?
Ik heb zelf namelijk een Canon, ik weet niet of daar verschil in zit.

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:25

Dat zou ik ook niet weten.
Er staat wel bij voor een Canon body.
Ik ga denk toch maar een keer bij Mediamarkt of de fotowinkel kijken als ik daar in de buurt ben voor de zekerheid :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:26

ik denk eerder dat die vlekjes op je sensor zitten? ik vind het al erg netjes voor een eerste keer :j

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:31

Zou ook goed kunnen hoor, heb me lens natuurlijk wel van me body afgehad, dus er kan wel wat stof ingekomen zijn. Ik ga zo eens even kijken en schoonmaken. Maar dankjewel!

Jenne, zou je mij ook even een pb kunnen sturen waar je jouw omkeerring vandaan hebt?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:33

ik zou nooit zelf de sensor schoon maken :) als je wil weten of je sensor vies is moet je met een klein diafragma fotograferen. denk aan F16 ofzo

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 10:40

Hang eens een scherpe lamp boven je camera. De omgekeerde lens werkt namelijk als loep. Doe je het goed, dan zie je het brandpunt. Dan heb je een goede focus. Als je het met dit hulpmiddel onder de knie hebt, is het een kwestie van oefenen en nog eens oefenen. paardrijden leer je ook niet op één dag ;)

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 10:52

Lifaya, ik maak bijna helemaal niks zelf van m'n camera schoon :o , mijn vriend weet hoe het allemaal zit en heeft er de juiste spullen voor, dus die mag het lekker doen. Ik doe wel een beetje alsof..
Wel bedankt voor de tip trouwens, dat is een handige!

Ponyfee, bedankt! Ga ik doen.
Natuurlijk moet ik flink oeffenen, maar ik werd helemaal scheel van het door de zoeker zoeken naar een goede scherpte, dat lijkt me ook niet de bedoeling :Y) .

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:01

Lensje keren is nou eenmaal niet zo heel ideaal, beter is een goede macrolens maar dan weet je ook wat het kost.
Je opmerking over het feit dat de belichting anders binnen komt, klopt trouwens ook. Vandaar dat je je nu kan focussen op het brandpunt. Ik hoop dat je ermee geholpen bent. Het blijft een beetje prutsen, hoor. Werkt je diafragma trouwens wel met de omgekeerde lens?

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:20

Kaula ik heb je een pb gestuurd.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 11:29

Nee mijn diafragma werkt niet, kan alleen mijn sluitertijd veranderen. Hoort dit te kunnen?
Helaas lag een mooie macrolens iets boven het budget van sinterklaas <:) .

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:30

nee normaal werkt je diafragma niet, maar ik zag hier ergens een opmerking over diafragma gebruiken dus ik vond het al vreemd :D

Nou mss is de kerstman wel zo lief voor je haha, enne veel succes nog. Ben benieuwd naar je resultaat.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 11:38

ik had het over diafragma gebruiken om te kijken of er meer stofjes etc op de sensor zitten :) heeft niks met lensje keren an zich te maken ;)

Photoyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 19:06

Even een vraagje dan, aangezien het hier nu toch overgaat. Passen die omkeerringen op elke lens? Welke zou passen op de 55-250 IS? (Handiger als iemand me daarover zou willen pb'n maar misschien zie ik dit topic nog ooit terug :Y))