Foto's in binnenbak Canon EOS 1000D

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xxhenrieke

Foto's in binnenbak Canon EOS 1000D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:33

Bokkers!

ik ben van plan om de Canon EOS 1000D te kopen.
veel mensen hebben heele donkere foto's in de binnenbak.
Hebben jullie voorbeelden met de camera?
xxxxxxxxxxxxx.
alvast bedankt!
:) :) :)

gabyfedde

Re: Foto's in binnenbak Canon EOS 1000D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:34

De camera is niet het belangrijkste, het gaat om het objectief. Met een goedkoop objectief kom je er niet.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:36

dit word mijn eerste spiegelreflex,
dus. vast een domme vraag,
maar wat is een objectief?

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:50

xxhenrieke schreef:
dit word mijn eerste spiegelreflex,
dus. vast een domme vraag,
maar wat is een objectief?

De lens die je op je body draait, om het zo eventjes simpel te stellen. Je hebt een gigantisch aanbod aan objectieven, waarbij alle objectieven voor een ander stukje van de fotografie "goed" zijn. Je hebt relatief goedkope lenzen, maar voor een goede lens mag je toch al snel een aantal honderden euro's neertellen.
Om in een donkere binnenbak te kunnen fotograferen, heb je een lens met een klein Fgetal (dus waarmee je een groot diafragma kan gebruiken, waardoor er meer licht 'binnen' kan) nodg. "Probleem" is dat lenzen met een klein Fgetal (1.8 bv) al niet meteen de goedkoopste uit de hoop zijn :+

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:55

okeee!
maar heeft er iemand ook foto's? :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:55

indd zoals al gezegt wordt ligt het helemaal aan het objectief wat je erop hebt zitten. En hoe jij bent als fotografe.
met de camera stel je dingen in, maar het objectief moet het aan kunnen.

ga je eerst is verdiepen in diafragma, sluitertijd en iso, ga dan verder op onderzoek uit wat voor jou een goeie camera + objectief zou zijn.
maar let op, wanneer je een objectief met een groot diafragma wilt zou je flink moeten betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 18:55

Deze vraag stelde je toch ook al in het "welke camera moet ik kopen" topic? Waarom daar niet wat doorvragen? :)

Iig, je vroeg naar binnenbakfoto's met een 1000D bij schemering. Bij schemering is er ongeacht welke spiegelreflexcamera en ongeacht welke lens eigenlijk altijd onvoldoende licht voor mooie heldere en scherpe foto's in een binnenbak.

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 18:59

okee!
ik zal het nog een keer vragen in het ander topic! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:03

...Ja hoeft nu niet meer toch, volgens mij heb je inmiddels je antwoord ;)
Ik voel me iig niet zo geroepen meerdere keren op dezelfde vraag te reageren als je ook gewoon de reacties hier kan lezen :D

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 19:08

oke,

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:11

pfff... hardleers? :+

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:29

tantjeuh schreef:
lenzen met een klein Fgetal (1.8 bv)

Dit vind ik trouwens ook een kleine misvatting. Het F-getal (oftewel diafragma) is hier niet klein, maar juist groot gezien het een breuk betreft (1/1.8). De diameter van je diafragma kan je namelijk heel makkelijk berekenen, bij een 50mm F/1.8 geldt:

f = 50mm
50 / 1.8 = 27,8 mm.

In absolute zin heeft een 85mm F/1.8 dus inderdaad een groter diafragma dan een 50mm F/1.8 (47,2mm tov 27,8), maar het laat evenveel licht door. Het rekenen met de diameter van het diafragma is dus puur een praktisch voordeel, F/1.8 levert onder dezelfde omstandigheden altijd dezelfde hoeveelheid licht op ongeacht de brandpuntsafstand.

Om het voor jezelf duidelijk te houden zou ik dus echt aanleren dat F/1.4 een groot diafragma is en F/11.0 klein.

Verder: Nu wordt meteen duidelijk waarom grote lichtsterke teles als bijv. een 300 f/2.0 zo ENORM groot en zwaar zijn - bij die laatste is de diameter van het diafragma letterlijk 15cm. Die moet er natuurlijk in passen en glas is daarnaast ook nog eens niet het lichtste stofje dat er is....

Afbeelding

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:11

HLPhoto schreef:
tantjeuh schreef:
lenzen met een klein Fgetal (1.8 bv)

Dit vind ik trouwens ook een kleine misvatting. Het F-getal (oftewel diafragma) is hier niet klein, maar juist groot gezien het een breuk betreft (1/1.8). De diameter van je diafragma kan je namelijk heel makkelijk berekenen, bij een 50mm F/1.8 geldt:

f = 50mm
50 / 1.8 = 27,8 mm.

In absolute zin heeft een 85mm F/1.8 dus inderdaad een groter diafragma dan een 50mm F/1.8 (47,2mm tov 27,8), maar het laat evenveel licht door. Het rekenen met de diameter van het diafragma is dus puur een praktisch voordeel, F/1.8 levert onder dezelfde omstandigheden altijd dezelfde hoeveelheid licht op ongeacht de brandpuntsafstand.

Ga je het je daarmee niet gigantisch onnodig moeilijk maken? Het is serieus de eerste keer dat ik dit hoor en naar mijn idee heeft het totaal geen toegevoegde waarde.
Ik denk dat het veel belangrijker is om te leren wat groothoek, normaal en tele is en hoe dit in verhouding staat tot je diafragma en scherpte-diepte!
Het gaat hier om iemand die nog nooit een spiegelreflex heeft gehad en dan denk jij dat dit duidelijker is??

Het diafragma is heel eenvoudig, hoe lager het F getal, hoe groter de opening en hoe meer licht er binnen komt en hoe korter je je sluitertijd kunt houden om bewegingsonscherpte te voorkomen.
Maar in een binnenbak foto's maken lukt echt niet! Veel te donker! Zelfs op een zonnige dag met alle lampen aan (niet dat die lampen veel toevoegen, maar toch...).
Zelf met een 2,8 telelens gaat het dat niet worden, hoe goed je image stabilizer of vibration reduction ook is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:18

Nou ja, tis wel degelijk nuttige informatie om te snappen WAAROM F2.8 GROTER is dan F32.... Tot je dat begrijpt is de kans nogal aannemelijk dat je niet echt snapt wat je aan het doen bent en groter en kleiner nogal door elkaar haalt...

11AFotograaf schreef:
Maar in een binnenbak foto's maken lukt echt niet! Veel te donker! Zelfs op een zonnige dag met alle lampen aan (niet dat die lampen veel toevoegen, maar toch...).
Zelf met een 2,8 telelens gaat het dat niet worden, hoe goed je image stabilizer of vibration reduction ook is!

Das natuurlijk onzin, maar dat snap je zelf ook wel. Op een heldere dag in een lichte bak kun je best foto's maken, als het écht een heldere dag+bak is zelfs met het setje dat de TS hier omschrijft. Met een F2.8 objectief lukt dat dan al helemáál probleemloos.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:26

Nouks schreef:
Nou ja, tis wel degelijk nuttige informatie om te snappen WAAROM F2.8 GROTER is dan F32.... Tot je dat begrijpt is de kans nogal aannemelijk dat je niet echt snapt wat je aan het doen bent en groter en kleiner nogal door elkaar haalt...

11AFotograaf schreef:

Das natuurlijk onzin, maar dat snap je zelf ook wel. Op een heldere dag in een lichte bak kun je best foto's maken, als het écht een heldere dag+bak is zelfs met het setje dat de TS hier omschrijft. Met een F2.8 objectief lukt dat dan al helemáál probleemloos.

En een kwestie van je instellingen goed kennen :)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:33

Afbeelding
Canon Eos 1000D 18-55mm 3.5-5.6 IS
in een héééle goede binnenbak, in die waar ik rij worden het strondfoto's..

Afbeelding
Canon Eos 1000D 55-250mm enz..
In onze strondbak met een telelens, hoe het weer was weet ik niet meer..
Heb ergens een voorbeeld van een 450D liggen bij slecht weer,
maar dan moet je weeral een goede fotograaf zijn en je camera echt kunnen (en de piste) om er nog een beetje degelijke foto uit te krijgen.

Oh en de lens doet het em beter :)
Alleen het licht moet meevallen..

hopelijk heb je iets aan de voorbeelden,
ikzelf ben erg blij met mij 1000D en raad je hem aan als je wilt starten ;)
Laatst bijgewerkt door SheeNegro op 05-12-10 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:35

Courses schreef:

Vanzelfsprekend :j
Maar dat 11A roept "dat kan per definitie niet zelfs niet met F2.8 lens" geeft mij de indruk dat 11A dus nogal rare opvattingen heeft betr. fotograferen in een binnenbak :D

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:37

11AFotograaf schreef:
Ga je het je daarmee niet gigantisch onnodig moeilijk maken?
Om het antwoord van Nouks nog eens op mijn manier te geven:

Nee. Je kan het natuurlijk "makkelijker" maken door mensen uit te leggen dat een spiegelreflex alles vanzelf doet als je het knopje rechtsboven omlaag drukt, maar die mensen zullen het ding al gauw aan de kant gooien met de opmerking "veel te duur en het maakt alsnog poedersuiker foto's".
Je moet je niet afvragen of een spiegelreflex de investering waard is, je moet je afvragen of je dat zelf bent. Als je bereid bent om wat te leren over foto's maken ben je dat ;)

Dat leerproces, daar hoort soms een stukje saaie en ingewikkelde techniek bij. Ik ben nog nooit te beroerd geweest om een technische vraag te beantwoorden, zolang degene die 'm stelt ook maar bereid is z'n eigen grijze massa wat werk te laten doen ;)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:42

Nouks schreef:
Courses schreef:

Vanzelfsprekend :j
Maar dat 11A roept "dat kan per definitie niet zelfs niet met F2.8 lens" geeft mij de indruk dat 11A dus nogal rare opvattingen heeft betr. fotograferen in een binnenbak :D

Nogal. Dan wil ik wel eens die uitdaging aannemen haha :Y) Als 11A even een F2.8 objectief te leen heeft? ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:44

Ik heb wel eens in een binnenbak gestaan waar zelfs een 50mm 1.4 een uitdaging was.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:45

SheeNegro schreef:
http://i53.tinypic.com/28iuo81.jpg
Canon Eos 1000D 18-55mm 3.5-5.6 IS
in een héééle goede binnenbak, in die waar ik rij worden het strondfoto's..

Oh en de lens doet het em beter :)
Alleen het licht moet meevallen..

Tja, en hier zie je dus de beperkingen van een lens met een diafragma dat niet ver genoeg open kan. ISO is opgeschroefd, en een bewegingsfoto gaat 't hem desondanks niet worden, denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 20:53

Ibbel schreef:
Ik heb wel eens in een binnenbak gestaan waar zelfs een 50mm 1.4 een uitdaging was.

Oh ik ook wel, sterker nog ben maar gestopt met fotograferen toen... Springwedstrijd in schemering tijdens sneeuwbui, werd 'm niet :D
Maar 't is gewoon nogal afhankelijk van de omstandigheden/hoeveelheid licht en het is niet een kwestie van "kan gewoon niet, punt".

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:00

Ibbel schreef:
Tja, en hier zie je dus de beperkingen van een lens met een diafragma dat niet ver genoeg open kan. ISO is opgeschroefd, en een bewegingsfoto gaat 't hem desondanks niet worden, denk ik zo.

ISO 640 @ 1/125 met een standfoto? Dan ligt 't écht niet aan de camera, sorry hoor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:04

Ibbel schreef:

Die opmerking vat ik niet geheel... Ik zie geen beweging hoor :D

xxhenrieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 21:09

bedankt allemaal!
;)
soms snap ik echt niet waar jullie het over hebben, maar dat leer ik denkik vanzelf wel! :P