[FOTO] Fotoshoot waardig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

[FOTO] Fotoshoot waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:16

Naar aanleiding van een ander topic op FK, begon ik mij een beetje hetzelfde af te vragen over mijn foto's.
Ik ben al een tijdje bezig met oefenen qua fotografie en ik doe het erg graag!
Vandaar dat ik graag fotoshoots tegen betaling zou willen gaan aanbieden.

Ik vind zelf dat ik door de tijd flink vooruit ben gegaan qua kwaliteit van foto's en aantal écht goede foto's die ik uit een shoot haal.
Maarja, wie ben ik! Ik hoor graag de meningen van anderen bokkers en natuurlijk veel tips!

Ik fotografeer met een Nikon D40 met nikkor kit lens en tamron zoomlens. Verder bewerk ik na met PSP X2, als er nog tips zijn qua bewerking zou ik dat ook graag horen.

De dingen waar ik zelf vooral tegenaan loop zijn van die slordige foutjes zoals perongelijk een stukje eraf geknipt, of nét iets te overbelicht. Gelukkig gaat dit de laatste tijd al een stuk beter!

Afbeelding
Drentse Kampioenschappen zomer 2010

Afbeelding
Wat 'creatievere' detail foto, Drentse Kampioenschappen zomer 2010

Afbeelding
Drentse Kampioenschappen zomer 2010

Afbeelding
Shoot met mijn pony, zomer 2010

Afbeelding
Veulenshoot voorjaar 2010

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ponyshoot najaar 2010

Afbeelding
Ponyshoot najaar 2010

Afbeelding
Ponyshoot najaar 2010

Afbeelding
Ponyshoot najaar 2010

Afbeelding
Ponyshoot zomer 2010

En, wat denken jullie ervan? Begin ik al de goede richting op te gaan, of moet ik nog veel meer oefenen?
Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, opbouwende kritiek is zéér welkom!

Op deze foto's berust copyright, ik hoop ze dan ook niet terug te zien op een of andere website!
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 05-12-10 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [TAG] toegevoegd.

Courses

Re: Fotoshoot waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:41

Sommige foto's denk ik 'Ja' maar sommige hebben hele rare soort van 'ruis' in de foto's, ik weet niet precies hoe ik het kan omschrijven. Ook vind ik een merendeel van de uitsnede's niet helemaal lekker kijken. [Foto 4,5,6,9 en de laatste] Foto 6 heeft overigens een paarse streep op de bles van het veulen lopen waar ik me mateloos aan irriteer ;)

Ik denk dat als je, aan je uitsnede's gaat werken je er wel komt :)

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 22:51

Hup geld gaan vragen jij!
zijn helemaal geen verkeerde foto's! :)
maar (quote uit een ander topic)
Citaat:
let er alleen wel op... dat er 100den mensen zijn die zich aanbieden als """paarden fotograaf""" en er dus niet heel veel kans is dat je regelmatig een fotoshoot krijgt.
ook omdat mensen de paarden fotografie wereld naar de maan helpen door het aanbieden van gratis fotoshoots, en er gewoon te veel aanbod is in paarden fotografie, je moet echt heel erg je best gaan doen wil je regelmatig een fotoshoot krijgen! maar.. verwacht er dus niet te veel van, van het paarden fotografie gebeuren!

CoronaLime

Re: [FOTO] Fotoshoot waardig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:11

Dankje!
Qua uitsnedes begrijp ik wel wat je bedoelt Courses, maar qua ruis niet echt en ik zie verder ook niks paars eigenlijk := Kan het niet aan je schermkalibratie liggen, want hoe goed ik ook kijk ik zie het écht niet!

LisaDijk; Daarvan ben ik mij bewust, haha. Ik vind het gewoon leuk om te doen, misschien dat ik er in de toekomst wel meer mee wil gaan doen, maar voor nu gewoon hobbymatig!
Sowiezo moet ik nog veel leren, en een eigen stijl ontwikkelen, maar ik ben blij dat jullie wel vertrouwen erin hebben :D

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:15

Ik vind je foto's erg netjes en ik denk dat je jezelf wel aan kunt bieden (en dan ook wel wat shoots zult krijgen). Je moet alleen zorgen dat je iets hebt wat jouw foto's bijzonder maakt, de meeste fotografen doen dat dmv bewerking, ik zou het stoer vinden als jij dat zonder kan, maar dat lukt de meesten niet dus bewerking kan ook. Want op dit moment zijn het niet echt bijzondere foto's, ze hebben niet echt een ''wauw'' erin zitten.

Daar zou ik dus nog aan werken, verder zijn je foto's prima. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:04

IloveMickey schreef:
Dankje!
Qua uitsnedes begrijp ik wel wat je bedoelt Courses, maar qua ruis niet echt en ik zie verder ook niks paars eigenlijk := Kan het niet aan je schermkalibratie liggen, want hoe goed ik ook kijk ik zie het écht niet!

LisaDijk; Daarvan ben ik mij bewust, haha. Ik vind het gewoon leuk om te doen, misschien dat ik er in de toekomst wel meer mee wil gaan doen, maar voor nu gewoon hobbymatig!
Sowiezo moet ik nog veel leren, en een eigen stijl ontwikkelen, maar ik ben blij dat jullie wel vertrouwen erin hebben :D

Ik zit hier op een 21.5 inch iMac, dus ik kan je met 99% zekerheid vertellen dat het niet aan m'n beeldscherm ligt ;)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:07

Het zijn geen verkeerde foto's, maar denk eraan dat de horizon recht is of dat je hem even recht maakt voor je een foto aan het publiek lat zien. Van 1 van die veulen foto's is het heel jammer dat de benen er niet helemaal bij op staan. Ik denk inderdaad ook dat je met uitsnedes moet gaan werken voor een nog mooier en eigener resultaat. :) Succes verder!

LaukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:38

Courses schreef:
IloveMickey schreef:

Ik zit hier op een 21.5 inch iMac, dus ik kan je met 99% zekerheid vertellen dat het niet aan m'n beeldscherm ligt ;)

hier is het ook te zien :j en stort indd behoorlijk, maar verder goeie foto's en mag je zeker wel wat geld voor vragen! :j

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 17:37

Paars en ruis is hier niet te zien. Althans, het mag geen naam hebben. Wel is er kwaliteitsverlies te zien door uploaden en/of verkleinen van de foto's. En ja, ik bekijk de foto's hier op een 24" scherm die gekalibreerd is.

Vind dat je al leuk bezig bent met foto's. Lekker doorgaan! Probeer wel te werken aan je gebruik van licht. Vind soms je schaduwen erg hard en diep op de foto's waar je licht vanuit de rug gebruikt. En foto's waar je tegenlicht gebruikt, komen ook niet zo mooi uit de verf. Het gras krijgt er een erg onnatuurlijke kleur van en het geheel oog m.i. zo "rommelig". Probeer zodanige posities te kiezen dat je optimaal gebruik maakt van het aanwezige licht. Maar je bent al goed op weg. :)

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:29

Als je voor jezelf fotografeert en de overstap maakt naar fotograferen voor anderen, tegen betaling, dan komt er meer bij kijken dan alleen mooie foto's maken. Dan oefen je het vak van fotograaf uit, ongeacht de kwaliteit van je werk, je tarieven en ongeacht of je dat als particulier, eenmanszaak of ZZP-er doet.
Klanten hebben ineens andere verwachtingen op het moment dat ze moeten betalen, ook al zou je maar 10 of 20 euro vragen. Verder moet je zelf goed op de hoogte zijn van o.a. zaken als auteursrecht en portretrecht. Je moet weten wat jij met de foto's mag doen en wat de klant met de foto's mag doen en eventueel aanvullende afspraken schriftelijk vastleggen.
Diverse fotografen die de overstap maakten, raakten het plezier in de fotografie kwijt omdat ze bij betaalde opdrachten de druk te hoog vonden.
Ik raad het je zeker niet af, want het is een prachtig vak, maar denk er over na of je al het "gedoe" erbij wilt hebben. :)

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:31

Ik weet niet bij sommige foto's denk ik ja maar bij andere denk ik nee.
Als ik zo'n foto's zou maken zou ik er nog geen geld voor vragen maar je moet het zelf weten.
Je kan het altijd proberen maar ik denk niet dat je regelmatig een shoot zult krijgen omdat er al heel veel fotografen zijn.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:33

De laatste paar foto`s vind ik wel mooi, maar de eersten zijn niet mooi scherp...
Je kan het altijd proberen of mensen er geld voor willen geven toch?

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:43

smeetjoew schreef:
Paars en ruis is hier niet te zien. Althans, het mag geen naam hebben. Wel is er kwaliteitsverlies te zien door uploaden en/of verkleinen van de foto's. En ja, ik bekijk de foto's hier op een 24" scherm die gekalibreerd is.

Vind dat je al leuk bezig bent met foto's. Lekker doorgaan! Probeer wel te werken aan je gebruik van licht. Vind soms je schaduwen erg hard en diep op de foto's waar je licht vanuit de rug gebruikt. En foto's waar je tegenlicht gebruikt, komen ook niet zo mooi uit de verf. Het gras krijgt er een erg onnatuurlijke kleur van en het geheel oog m.i. zo "rommelig". Probeer zodanige posities te kiezen dat je optimaal gebruik maakt van het aanwezige licht. Maar je bent al goed op weg. :)

Nou, wat ik hier op mijn scherm zie mag echt wel een naam hebben >;) Dus ik weet niet wat voor soort beeldscherm je dan hebt :z

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:33

Moderatoropmerking:
Dames, laten we hier reageren op de foto's in plaats van elkaars beeldscherm te bekritiseren. Daar is de ts niet bij geholpen en voegt geen waarde toe aan de insteek van dit topic. Alvast bedankt :)

LaukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:49

Courses schreef:
smeetjoew schreef:

Nou, wat ik hier op mijn scherm zie mag echt wel een naam hebben >;) Dus ik weet niet wat voor soort beeldscherm je dan hebt :z

Zelf heb ik dit ook gehad dat paarse, het heeft een naam maar ben het vergeten.
Dit had ik met een geleende lens (tamron voor canon 70-300) later toen ik mijn eigen lens ging kopen heb ik het nagevraagd.
Het ligt totaal aan de lens die je gebruikt en het glas wat hierin zit zei deze man. Later met m'n eigen lens hier verder geen last meer van gehad.
dus dat paarse randje is niet te voorkomen..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:15

LBfotografie schreef:
Courses schreef:

Zelf heb ik dit ook gehad dat paarse, het heeft een naam maar ben het vergeten.
Dit had ik met een geleende lens (tamron voor canon 70-300) later toen ik mijn eigen lens ging kopen heb ik het nagevraagd.
Het ligt totaal aan de lens die je gebruikt en het glas wat hierin zit zei deze man. Later met m'n eigen lens hier verder geen last meer van gehad.
dus dat paarse randje is niet te voorkomen..

Jawel :)) Tijd voor een andere lens!

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 09:53

Courses schreef:
smeetjoew schreef:

ik zie het ook niet :n en ik heb een Imac 24" dus zoveel verschil zou daar ook niet inzitten lijkt me :P misschien ook wel hoor! maar wel vreemd! het enigste paarse randje die ik zie is van de veulen bij de bles! maar voor de rest zie ik niets!

LaukeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 14:16

Daar hebben we het toch ook over? :') dat randje bij de bles van het veulen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 14:44

Haha, hele discussies hierzo!
Dankje voor alle tips enzo, maar ik heb nu wel een paar vragen :)

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat er geen ruis in de foto's zit?
De foto's waar volgens jullie ruis in zit zijn hooguit genomen met iso 800, volgens mij is dat niet echt normaal dat er dan al ruis ontstaat?

- Wat kan ik doen tegen die harde schaduwen?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:28

Met welke objectieven fotografeer je?
Ik heb een gedeelde mening.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:35

IloveMickey schreef:
Haha, hele discussies hierzo!
Dankje voor alle tips enzo, maar ik heb nu wel een paar vragen :)

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat er geen ruis in de foto's zit?
De foto's waar volgens jullie ruis in zit zijn hooguit genomen met iso 800, volgens mij is dat niet echt normaal dat er dan al ruis ontstaat?

- Wat kan ik doen tegen die harde schaduwen?

Je camera is een model van 4 jaar geleden, dat is oud gezien de ontwikkelingen in de digitale fotografie. Juist de ISO is enorm verbeterd de laatste jaren.
Je kunt in o.a. Photoshop de ruis wat verminderen.
Harde schaduwen kun je oplichten met een reflectiescherm.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:42

Tuurlijk zal er een hoop veranderd zijn in de afgelopen 4 jaar.
Maar is een objectief niet veel belangrijker dan de camera?
Uiteindelijk is het toch degene achter de camera die de foto's maakt.
Zelf schiet ik nooit op een ISO vanaf 400, vanaf de 400 vind ik de ruis al zichtbaar dat ik het zelf niet meer mooi vind en het voor mij dus enorm stoort.
Maar bij mij scheelt het wel aanzienlijk welk objectief ik gebruik.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 15:57

De kwaliteit van een objectief heeft zeker veel invloed op de foto, maar de hoeveelheid ruis hangt toch echt af van de ISO van je camera.

Jillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:12

Je kan ook de functie ruisreductie aanzetten of nabewerken ;)

Sassiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:50

De foto waar het meisje naast haar pony staat; meisje staat in de schaduw van haar pony. In deze foto vind ik het niet storend, maar ik heb zelf ooit een fotoshoot laten doen, waarbij ik steeds in de schaduw van m'n paard sta. Dat geeft een heel raar effect, wordt het absoluut niet leuker van. Let dus ook op de juiste compositie, juiste houding etc.
En bij de eerste rijfoto's van de kampioenschappen, zou ik meer paard en minder eromheen doen. Dan zie je de ruiter ook, niet dat die altijd blij zijn met hun eigen gezichtsuitdrukking :P maar dat is wel waar het uiteindelijk omgaat: ruiter en paard.