[FOTO] Libel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zigranta

[FOTO] Libel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:55

Ik zag vanmiddag in de tuin een libel met gave metallic kleuren.
Heb er een paar foto's van gemaakt en ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Foto's zijn gemaakt met een canon 350d met 55 200mm lens.
sluitertijd 1/400 diafragma 5.6
nr 1
Afbeelding

sluitertijd 1/800 diafragma
nr 2
Afbeelding

nr3
Afbeelding

nr4
Afbeelding

Er is verder niets aan bewerkt.
Tips zijn welkom.

Alwiene

Re: [Foto]Libel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:15

Je libel is op niet één foto helemaal scherp helaas. Mag ik vragen hóe en waarop je hebt scherpgesteld? Je bent bij de tweede beschrijving vergeten het diafragma te vermelden. Op welke stand heb je gewerkt? Oftewel, wíe heeft diafragma/sluitertijd bepaald, jij of je camera? :) Ben trouwens ook benieuwd naar je brandpuntafstanden, zat je meer op het 55 of meer op het 200 van je lens? ;)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:16

De derde vind ik het beste!
Helaas zijn ze niet zo scherp, ik denk dat ik ze ook niet scherp zou kunnen krijgen. Wel leuk model heb je!

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 21:24

@Alwiene ik had de camera op m stand staan dus volgens mij diafragma zelf vastgesteld en sluitertijd bepaald door de camera.
Dus alles is op 5.6 gemaakt foto 3 en 4 is sluitertijd 1/400 en 1/500
Brandpuntafstand is allemaal 200.Scherpgesteld heb ik zoveel mogelijk op het koppie.Had volgens mij wel een hele hoge isowaarde ingesteld staan maar weet niet hoe ik dit terug kan zien!(volgens mij 1600)
@Daphna ik vond zelf nr 2 erg mooi door de rodere achtergrond en dan het blauwgroene van de libel.
Wel een mooi model maar wel lastig en het waaide ook nog behoorlijk waardoor mijn model niet echt stilzat!(sprieten bewogen heel erg dus libel bewoog lekker mee.)Maar we oefenen gewoon verder.
Heb er nog 2 die zijn iets later gemaakt want was hem even kwijt en ben wat anders gaan doen,toen ik terug kwam was hij er weer.
nr 5
Afbeelding

nr6
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door zigranta op 10-08-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:34

zigranta schreef:
@Alwiene ik had de camera op m stand staan dus volgens mij diafragma zelf vastgesteld en sluitertijd bepaald door de camera.
Dus alles is op 5.6 gemaakt foto 3 en 4 is sluitertijd 1/400 en 1/500
Brandpuntafstand is allemaal 200.Scherpgesteld heb ik zoveel mogelijk op het koppie.Had volgens mij wel een hele hoge isowaarde ingesteld staan maar weet niet hoe ik dit terug kan zien!(volgens mij 1600)

M stand is compleet manueel. Av is jij het diafragma en je camera de tijd en Tv is jij de tijd en je camera het diafragma. Als je dus werkelijk op de M stand gewerkt hebt, zou je overal dezelfde sluitertijd moeten hebben óf die heb je per ongeluk toch veranderd. Ik vind je sluitertijd aan de lange kant en zéér zeker als je op 1600 ISO gefotografeerd zou hebben zou die volgens mij korter moeten kunnen? Waarom zo'n vreselijk hoge ISO? Ik vind de ruis dan nog meevallen, eigenlijk, maar waaróm? Het levert je namelijk vreselijk veel ruis op en je hebt het blijkbaar ook niet gedaan om een kortere sluitertijd te kunnen realiseren? Heb je scherpgesteld met 1 AF punt of met allemaal?

Met 200mm zit je aan het eind van mogelijkheden van je lens en dat levert altijd íets kwaliteitsverlies op, maar ik dénk dat dit beter had kunnen zijn als je een snellere sluitertijd had gebruikt. Lees net dat het ook waaide, je hebt dus waarschijnlijk te maken met bewegingsonscherpte en dan is het inderdaad zaak om een zo kórt mogelijke sluitertijd te hebben. :) Misschien anders wat oefenen met de Av stand, want die doet wat jij bedoeld ;)
Puur voor mijn nieuwsgierigheid, heb je een lens met of zonder IS?

Overigens, ik werk dus met dezelfde camera, maar ben ook nog niet zo lang bezig, dus als kenners mij willen verbeteren waar ik mis zit, gráág ;)

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 22:01

O dan heb ik av gebruikt en hoge iso had ik ingesteld staan en niet op gelet later wel aangepast.Het was ook bewolkt dus daarom denk ik dan ook geen snellere sluitertijden?Heb het nog op de sportstand geprobeerd maar dat ging helemaal niet.En het scherpstellen is met 1 AFpunt gebeurd.Oefenen blijf ik zeker doen want ik vind het gewoon leuk om te doen ben alleen nog wel eens te ongeduldig.
Lens is zonder IS.(dat is toch de beeldstabilitatie in de lens?)

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:05

Wat jammer dat je de foto's niet scherp hebt gekregen! Ik denk dat de onscherpte ontstaat doordat je in het uiterste bereik van je lens zit....maar misschien zou je met statief er nog n iets beter resultaat uit kunnen halen! (je sluitertijd ziet er snel genoeg uit)

Het is trouwens geen 'echte libel' maar een bosbeekjuffer!

*edit* volgens de exif van je laatste twee foto's zit je op iso 200-f/7.1 en 1/125 sec dus dat zou niet veel ruis-onscherpte moeten opleveren
Laatst bijgewerkt door fabienne op 10-08-10 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 22:09

@fabienne dit is gemaakt met een kitlens dus overstappen op een andere,betere lens zou dan ook nog een optie zijn?Statief had denk ik ook niet gelukt omdat het best wel stevig waaide.
Gaaf trouwens dat je de naam weet van het beestje was er al nieuwsgierig naar!

Dat is dan van de laatse 2 foto's denk ik die 200 iso en 7.1 diafragma want ik heb hem tussendoor wel aangepast.(diafragma 7.1 in de hoop op meer scherptediepte)
(waar zie je dat trouwens terug?Ja ik moet nog een hoop leren! :o )

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:56

Als ik de foto opsla kan ik met rechtermuisknop de eigenschappen van de foto bekijken en daarmee de exif info.

Een dure lens geeft niet altijd goed resultaat; je eigen spullen door en door leren beheersen geeft vaak ook prima resultaten!!!

Voor heel veel leerzame info: http://www.eosdigitaal.nl !

zigranta

Re: [Foto]Libel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 23:07

Dank voor de link ga ik eens op rond kijken!
En je andere info vind ik ook handig dank je!