[FOTO] Hallelujah.. en een stukje Dublin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

[FOTO] Hallelujah.. en een stukje Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 10:45

Afbeelding

Kleine twee weken terug op vakantie geweest in Dublin, Ierland. Daar hebben we lekker toeristisch van alles bezocht. Zo ook de St. Patricks Cathedral. Prachtig gebouw en gelukkig mochten we er foto's maken. Toch was het vrij lastig om in zo'n donkere ruimte de foto's te maken die ik wilde hebben.
Tips zijn meer dan welkom, ook als de foto's je smaak niet zijn. Ik hoop in elk geval een goed beeld te kunnen geven van deze prachtige Kathedraal en nog een klein stukje Dublin te laten zien :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Genomen in kerkje wat onderdeel was van Dublin Castle.

Afbeelding

Afbeelding

Dublin Centrum 's avonds
Afbeelding

En de 'sky over Holland' in de trein terug naar huis

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:11

Waaauw foto 1 werkelijk waar prachtig!

1, 2 en 3 lijken zijn in HDR of niet?
Fijne omzetting :j

Fijne kleuren en compositie top!

Jodieee

Re: [FOTO] Hallelujah.. en een stukje Dublin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:15

De laatste twee doen me niets eerste drie heel knap :)
Echt goed gedaan ook dat je er geen ruis in heb,

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 13:31

Dank jullie :) De eerste drie zijn ook wel een beetje mn trots van de vakantie :P

Ik weet niet wat HDR is, maar ik heb vrijwel niets bewerkt aan de foto's (computerkneus). Enkel een randje eromheen en een tikje verscherpt. Kwa contrast oid niet bijgewerkt, want ik was wel heel tevreden over de foto nu.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 17:52

De eerste drie zijn mooi, maar in 2 en 3 ligt in de compositie net teveel de nadruk op de rij vlaggen; die had imo wat meer naar de zijkant van de foto gemogen....

Jammer dat de andere foto's zo erg donker zijn; daar kan je best nog wat aan verbeteren: bv met shadow/higlights en een ruisfiltertje eroverheen kan je zoiets als dit uit nr 4 halen (slechts even vluchtig bewerkt om je een indruk te geven!):

Afbeelding

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 17:21

Persoonlijk ben ik wel erg blij met de kleuren en de lichtsterkte in alle foto's. Jouw bewerking is best netjes, maar ik vind het orgineel mooier, omdat daar voor mij net iets meer sfeer in zit. Maar misschien is dat ook wel omdat ik zelf in de Cathendraal was en weet dat het gereseveerd was voor privé-gebed en niet openbaar zoals de rest... Of nouja, ik vind het donkere wat extra's hebben.

De vlaggen zijn idd wel erg het onderwerp geworden, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik verrast was dat ze er zo mooi uit zijn gekomen. Ik heb ze daar meer op de foto gezet om een beeld te hebben van de kerk, dan uit creatief oogpunt :P Maar een volgende kerkbezoek zal ik er zeker op letten, dankje :)

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:39

Ik vind ze prachtig! Foto 4 en 5 spreken me minder aan, sowieso qua kleur en compositie. Het is wel een knappe reeks geworden! Ook ik vind de onbewerkte versie mooier :j

odolphie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:16

Die foto met de wolken is echt Ierland. Die vind ik juist heel erg spreken. Is denk ik ook een persoonlijke smaak. Cathedralen doen mij niet zoveel. Foto 2 en 3 trekken je echt in het beeld. De vlaggen en de lijnen in het plafond laten je naar een bepaald kijken. Ookal is het een statig beeld, het leeft wel. Leuk om te zien dat je er zo mee bezig bent.

highwaykind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:25

Dit soort gebouwen lenen zich vaak wel erg goed voor HDR!
Dan maak je 3 dezelfde foto's. (of meer, en dan allemaal verschillende belichtingsinstellingen)

2 stappen onderbelicht
normaal
2 stappen overbelicht

En dan haal je die door wat software en dan krijg je een foto waarin alle donker en licht evenveel detail hebben als 'middentoon' (als ik dit versimpeld goed zeg zo).

Als je op google images "HDR cathedral" in typt krijg je wel erg veel vorobeelden waarbij het effect enorm overdreven is (imo)..
Deze op DeviantArt is wel een mooie die ik zo snel kon vinden http://iciatko.deviantart.com/art/Insid ... dral&qo=20

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:27

Laatste foto: O'Connel!

Leuke foto's k vind ze heel erg mooit, hoewel ik de uitstraling van Dublin by night heel erg mis op je laatste foto.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 21:19

@Vjestagirl, het is vrijwel de enigste foto die ik 's avonds gemaakt heb. Eigenlijk ook de enigste avond dat we rond die tijd nog buiten waren :) Kan me wel heel goed voorstellen dat je op sommige plekjes hele gave foto's kan maken, maar wij bleven rond die tijd liever binnen :P

@Margo, die wolken zijn gaaf hea :) Heb ook erg veel met mn hoofd in de wolken gelopen :D

@HWK gaaf die foto uit die link! Dat is zeker iets waar ik me in wil verdiepen, bedankt :)