[FOTO] Zwart/Wit heeft ook wel wat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berendje

[FOTO] Zwart/Wit heeft ook wel wat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 21:45

Vandaag naar de zoo in Amersfoort geweest en deze foto's gemaakt. Ik vind het wel wat hebben zo in het Zwart/Wit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [FOTO] Zwart/Wit heeft ook wel wat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:57

Wow, die eerste... wat een prachtige plaat!!! Qua scherpte, contrast en compositie, om nog maar te zwijgen van het verhaal dat je er achter kunt lezen, door de tralies die je erbij gezet hebt en die blik van dat kleintje. Super!

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:05

Dank je wel. Ik heb er nog eentje van de chimpansees
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:10

Als je die twee plaaten kon 'kruisen' dan had je echt DE perfecte plaat. Ik vind deze ook heel erg mooi, maar ik vind de tralies van de eerste zo sterk erbij...

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:27

Ja daar ben ik het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:38

Een kruising tussen die twee foto's lijkt me in dit geval heel gemakkelijk. Wil best wat knutselen als Berendje daarvoor toestemming geeft? :D

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 22:42

Van mij mag het Nouks. Ben benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:55

Heb je zelf toevallig ook Photoshop? In dat geval kan ik er direct een kleine tutorial van maken?

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:57

prachtige foto's ook die foto's van de chimpansees spreken mij het meest aan, uit foto 2 kom ik niet helemaal uit snap dat het poten zijn maar verder vind ik hem wat missen de rest heel mooi ;)

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 23:00

Nouks schreef:
Heb je zelf toevallig ook Photoshop? In dat geval kan ik er direct een kleine tutorial van maken?

Ik gebruik Coral Piant shop Pro 2. Uhm volgens mij heb ik photoshop wel ergens op de pc staan.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 07:19

Mooie foto nr 1! maar 2? ik kom er niet uit.. en spreekt me totaal niet aan!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 16:33

Die 1ste <3

Stuur hem op naar het WNF, miss. komt hij wel als poster in de tamtam :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:00

Eindelijk tijd om er even naar te kijken :D

Allereerst viel het me, toen ik je foto's wilde openen in Photoshop, op dat je foto's grayscale zijn zonder ingesloten profiel. Als je zeker wil weten dat je foto's goed geprint worden en redelijk betrouwbaar worden getoond op internet, is er maar één oplossing: gewoon RGB gebruiken, met specifiek het kleurprofiel sRGB.

Dus dat even ten eerste... :+

Dan, Photoshop.

- Open beide bestanden.
- Ga naar het lagenpalet van de ene foto (in dit geval: de close-up) en sleep de laag naar de andere foto. Laat 'm daar los. Foto 1737 (de close-up) kun je daarna sluiten, 1733zw heeft nu twee lagen.

Afbeelding

Afbeelding

- Dubbelklik op de onderste laag (het woord Achtergrond/background). Klik in het venstertje op "ok". De laag is nu niet meer vergrendeld:

Afbeelding

- Zet ze netjes over elkaar. Maak daarbij gebruik van de overvloeimodus "verschil" ("difference") om te kijken of bepaalde delen (bijvoorbeeld de arm van de moederaap) goed overlappen.

Afbeelding

- Ga terug naar de overvloeimodus "normaal". Je zult nu nog wel wat rare randen zien. Zet een masker over de bovenste foto en teken in het masker met zwart de delen weg waar je de originele (onderste) foto terug wil laten komen:

Afbeelding

Afbeelding

- Gebruik daarvoor een mooie zachte brush (qua hardheid en qua dekking), dan kun je de overgangen het meest onzichtbaar wegwerken.

Afbeelding

Afbeelding

Resultaat:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:00

Nouks voor mij is het Hokuspokus wat je hier flikt maar het eindresultaat is prachtig!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 12:39

:)

Ben trouwens vergeten te melden dat ik wel ergens tussen de 3e en 4e screenshot nog even het kader heb weggegumd. Bij de onderste foto had dat niet gehoeven, bij de bovenste laag is 't wel zo handig.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 13:09

bedankt nouks. Het ziet er inderdaad erg moeilijk uit. Ga er vanavond maar even voor zitten.
En over dat sgb en srgb. SGB stel je toch in op je camera? En moet je dan ook nog wat in het bewerkingsprogramma veranderen?
Moet denk ik toch maar eens een cursus fotobewerken gaan volgen.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:12

Wauw! Die eerste inderdaad! En de bewerkte versie van Nouks is nog beter :D De eerste blijf ik naar kijken.. De rest doet me niet zo heel veel..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:14

RGB = kleurruimte. Je foto wordt dan opgebouwd uit rood, groen en blauw.

sRGB = een kleurprofiel. Je hebt verschillende profielen die samen allemaal RGB zijn, sRGB is er daar één van. In je camera kun je kiezen tussen twee van die profielen, namelijk sRGB en Adobe RGB. In Adobe RGB passen iets meer kleuren, maar sRGB is in de praktijk meer dan genoeg en is bovendien het enige profiel waarmee je zeker weet dat je foto's er op internet goed uit zien. Dat wil zeggen, op iedereen met een gekalibreerde monitor ziet de foto er, ongeacht welke monitor, besturingssysteem of browser er wordt gebruikt, hetzelfde uit.

Bij andere kleurprofielen (Adobe RGB of ProPhoto RGB bijvoorbeeld, maar ook) en kleurruimten (CMYK, grayscale bijvoorbeld) kun je dat niet garanderen. Dan ziet 't er bij ieder besturingssysteem en iedere browser anders uit.

Hoe ingewikkeld 't is valt trouwens wel mee hoor, ik doe dit in een paar minuten tijd. Het moet even in je hoofd zitten wat je nu eigenlijk aan het doen bent, dan is het niet meer moeilijk :D

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 21:15

@ Nouks. Ik had mijn camera al op sRGB staan. Maar ik zag dat ik de histogram van de camera op helderheid had staan ipv RGB. Moet die dan op RGB?

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:23

Ik weet dat het topic niets met deze reactie te maken heeft maar Nouks, wat mij stoort aan deze bewerking is dat het oor en een stuk hoofd van de ene foto aan de andere foto zit. (ik weet het niet anders te zeggen) Dat stoort me aangezien het hoofd van de aan nu heel breed lijkt, en het ene oor lager dan het andere oor zit. Ze lijkt ook een dubbel hoofd te hebben.
Verder erg mooie bewerking, mij zou het niet lukken ;)

edit: wat toegevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:27

Klopt Manou, het was me in eerste instantie niet opgevallen maar het standpunt van de foto's verschilt toch iets. Dit was de netste oplossing, maar inderdaad een compromis.

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:55

Nouks schreef:
Klopt Manou, het was me in eerste instantie niet opgevallen maar het standpunt van de foto's verschilt toch iets. Dit was de netste oplossing, maar inderdaad een compromis.

Eerst viel het mij ook niet op, maar iets zei me dat iets niet klopte en toen ik verder keek zag ik dat van het oor enzo ;)
Maar toch is het een leuk plaatje geworden op deze manier :D