Het lukt niet .. en algemeen camera vraag *Help!*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Het lukt niet .. en algemeen camera vraag *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:16

Hallo,
Ten eerste:
Ik heb een Samsung PL50 en ik fotografeer (duh :+ )
Maar ik weet nu eigenlijk na een poosje oefenen neit of het wel mijn ''type'' is (zie ten tweede)
Maar omdat ik nu het geld niet heb om bijv. een Canon (Ik ben daar fan van) te kopen zit ik met een SamsungPL50 (Nou zitten..zitten ik ben er harstikke blij mee natuurlijk!)
Ik heb al een gebruiks aanwijzing maar toch vind ik bijv bij inzoomen bij Canon zo prachtig en het lukt me niet (kan natuurlijk ook aan mij liggen :+ )
Is dit nu wel me camera? (Of is de camera goed maar ben ik gwn slecht :+
PS: volgen jullie het nog ? :z ;)

Maar nu het 2probleem(PJE) :
Als ik bijv op zonnnige dag me hondje fotografeer (Staan poses etc) word het (vind ik) echt heel mooi!
Maar ga ik naar mijn verzorpony en laat ijk haar bijv. rennen.. Worden al mijn foto's flop..
Het is zowieso minder mooi belicht (zonnig is zowieso al beter :P) en op elke foto kijkt de pony of : raar, Stom , saggie etc etc
Dit ligt niet aan de pony maar op het moment.. dat ik klik.

Soms stel ik hem in dat ie per 5 sec. 30 fotos ofso maak ,, IS HET NOG FLOP!

ik wil zo graag dat het lukt! :(:) Ik begin mezelf nu al beneden te halen dat ik niet kan fotograferen...(I now heel stom maarja gaat vanzelf :+ )

Tips A u b ! Hoe kan ik het beter laten worden! (Behalve veel oefenen want dat probeer ik al!)

Ps: Als jullie bijv. foto vn me hondje willen zien hoe die dn zijn vind ik het wel leuk die te showen maar vraag a u b niet naar die actie foto's ( ;( ) die zijn (vind ik) gwn te stom om te laten zien.
Pss: Als jullie vb fotos vn SamsungPL50 hebben (niet de camera maar door mensen gemaakte met DIE camera) mag ik die dan zien ?
Psss :D Veel mensen kennen de SamsungPL50 niet dus bij deze een foto :
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 21-04-10 07:59, in het totaal 6 keer bewerkt
Reden: Onnodig cursief schrift verwijderd.

Air

Re: Is een SamsungPL50 goed voor mijn doel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:21

Als je heeel veel gevoel voor een mooie foto hebt, waarom niet?
Heb je dat niet en moet je dat nog leren kan je het proberen maar vaak gaan mensen dan toch eerder voor iemand met een spiegelreflex..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:25

x_Marr schreef:
Als je heeel veel gevoel voor een mooie foto hebt, waarom niet?

Ik snap het niet helemaal .. Sorry :o ...

Air

Re: Het lukt niet...(bewegende paarden,honden etc) *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:27

Waarom heb je heel je bericht veranderd :? Je had er eerst staan dat je fotoshoots wou gaan doen :?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:31

Ik ken jouw type camera niet, maar diverse (licht-)omstandigheden vragen om diverse camera instellingen.
In het kort:
veel zon-stilstaand: lage ISO, snelle sluitertijd, klein diafragma
veel zon-bewegend: lage ISO, snellere sluitertijd, iets groter diafragma
weinig zon-stilstaand: hogere ISO, langzamere sluitertijd, groter diafragma
weinig zon-bewegend: hoge ISO, snellere sluitertijd, groot diafragma

De vraag is of jij dat allemaal wel kunt instellen op je camera. Zo ja: dan zou ik me eens gaan verdiepen in de gebruiksaanwijzing van je camera, de diverse topics hier op Bokt en gewoon veel experimenteren ;)

edit
Ik zie nu wat voor een soort camera je hebt en daar valt -buiten de standaard automatische instellingen- niet veel aan te sleutelen inderdaad. Daarvoor heb je toch al gauw een spiegelreflex voor nodig.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 20-04-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 20:34

x_Marr schreef:
Waarom heb je heel je bericht veranderd :? Je had er eerst staan dat je fotoshoots wou gaan doen :?

Ja ik probeer de het in 1 te doen hier staat dat Ook hoor ;)
Maar ik had 2 probleempjes en ik wist niet of ik 2 toppics op dezelfde dag etc mag openen
SOrry :o

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:34

MamaMiesje:

Het is een gewone compactcamera, ik weet niet of deze zo geavanceerd is dat je dat allemaal zelf in kan stellen.

TS: Ik zou zeggen, gewoon oefenen.
Zorgen dat je netjes scherpstelt, zorgen dat je voor de eerste keren proberen hem nog op Automatisch hebt staan (voor zover je hem anders kan instellen, met ISO/Sluitertijden/DF). Als je het eenmaal onder de knie hebt zal het beter lukken.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:37

@Focussed: ik had het al gezien idd ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:37

Haha ja ik kende hem ook niet, dus maar even gegoogled _O-

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:38

Me too :D

Odysseus

Re: Het lukt niet .. en algemeen camera vraag *Help!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:41

Zie nu dat de OP is aangepast.

Ik denk, dat als jij "professioneel ogende" foto's wil (inzoverre de camera de fotograaf maakt ;) ) je toch moet kijken voor een D-SLR camera.

Je hebt denk ik (sorry als ik het mis heb) niet zo heel veel verstand van camera's. Je hebt het over "een Canon" terwijl Canon zowel compact als D-SLR camera's op de markt heeft. Wat bedoel je precies met "een Canon"?

En wat bedoel je met "inzoomen zoals een Canon"? Als je een D-SLR hebt kun je niet inzoomen met een knopje, maar heb je aparte lenzen, waarbij de een een groter bereik (mm) heeft dan de ander.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:49

Ik zou toch gewoon lekker eerst wat verder oefenen met deze camera. Ik vond fotograferen ook al op m'n 13e superleuk, maar kocht/kreeg toch 'pas' op m'n 18e mijn spiegelreflex. :) De meeste compactcamera's zijn volgens mij tegenwoordig echt van prima kwaliteit, hoewel ik geen ervaring heb met dit model. Laat het inzoomen/hyperveel megapixels even achter je, en ga vooral eens oefenen met kijken. Wat zijn leuke hoeken, wat zijn goede poses. Ik kon echt een hele middag op pad zijn met het compactje (eentje uit de steentijd der digitale compactcamera's) - op m'n knieen bloemen proberen te fotograferen terwijl dat ding maar niet goed wilde scherpstellen. :+ Maar dat maakt niet zo veel uit, tussen al die mislukte foto's zien je wel wanneer die bloem nou mooi in beeld staat.

Als je daar wat verder mee bent, is het misschien inderdaad de moeite om eens te kijken wat voor een spiegelreflex bij je past. :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:01

elanor schreef:
Ik zou toch gewoon lekker eerst wat verder oefenen met deze camera. Ik vond fotograferen ook al op m'n 13e superleuk, maar kocht/kreeg toch 'pas' op m'n 18e mijn spiegelreflex. :) De meeste compactcamera's zijn volgens mij tegenwoordig echt van prima kwaliteit, hoewel ik geen ervaring heb met dit model. Laat het inzoomen/hyperveel megapixels even achter je, en ga vooral eens oefenen met kijken. Wat zijn leuke hoeken, wat zijn goede poses. Ik kon echt een hele middag op pad zijn met het compactje (eentje uit de steentijd der digitale compactcamera's) - op m'n knieen bloemen proberen te fotograferen terwijl dat ding maar niet goed wilde scherpstellen. :+ Maar dat maakt niet zo veel uit, tussen al die mislukte foto's zien je wel wanneer die bloem nou mooi in beeld staat.

Als je daar wat verder mee bent, is het misschien inderdaad de moeite om eens te kijken wat voor een spiegelreflex bij je past. :)

Precies! Of misschien zelf nog als tussenstapo een semi spiegelreflex, waarmee je eerst makkelijker kunt oefenen met ISO, diafragma, sluitertijd en handmatig scherpstellen. Fotograveren, echt fotograveren is een heel stuk moeilijker dan veel mensen denken, veel oefening is dus zeker nodig! Ik ben zelf ook begonnen met een compactje, daar kun je best veel van leren. Ik zou even kijken in hoeverre je camera handmatig in te stellen is en gewoon lekker verder gaan met oefenen, dan lukt het op een gegeven moment vanzelf!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-10 15:25

Oké Bedankt!
Ja ik vind het zo prachtig dat inzoomen en dan het ''object'' heel scherp en de rest (bijv als ze bij een haag staan) heel wazig (Dat de haag aleen nog groen heeft en verder geen detail te zien is)

@Focussed:
Dat mag je prima zeggen : Nee ik ken nog weinig van Camera's met Canon bedoel ik dat ik veel mensen DIE cannon hebben prahcitge foto's hebben (vooral dus bij inzoomen)
maar kan zijn dat het over de camera waar u/jij het over hebt mischien net zo goed of beter is :D

Bedankt iedereen! Ik ga gauw weer is fotos maken alleen het probleem is dan dus : Ik open toppic vor tips maar dan reageert niemand :P (Heb namelijk al een toppic Hier En door reacties als : Niet bijzonder etc heb ik het idee dat ik gwn slecht ben..)
Ps: Degene die in dat toppic had geschreven heeft wel gezegt wat ik moet verbeteren maar ik bedoel wat mensen in real zeggen.. (Soms ook op sites bijv. bokt ofso :P )

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:28

Kijk je hebt twee verschillende types camera
Compact (goedkoop, makkelijk mee te nemen, maar weinig opties en minder mogelijkheden om goede foto's te maken)
D-SLR (Digitale Spiegelreflex) : duur, veel opties, veel mogelijkheden om goede foto's mee te maken.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je met een compactcamera geen mooie foto's kan maken, maar dat je veel meer mogelijkheden hebt met een D-SLR, en de foto's zijn nou eenmaal ook kwalitatief vaak beter dan compact (mag ook wel voor vaak een groot prijsverschil).

Bij een D-SLR moet je zelf lenzen kopen, kun je extra flitser-kits erop kopen, en eindeloos uitbreiden, bij een compact kan je verder niks er bij kopen (ja misschien een leuk hoesje voor je camera _O- ) .

Wat bedoel je met "inzoomen"? Macro-foto's? (Dus foto's van bijv. kleine beestjes)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:45

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:55

Inzoomen haalt je onderwerp dichtbij. Het scherpte-diepte effect wat jij bedoelt heeft niet zoveel te maken met inzoomen, maar met bijvoorbeeld je diafragma. :)

Wat betreft het weinig feedback krijgen is dit misschien wel interessant om even te lezen: [FZ] FK: wordt er zo weinig gereageerd op elkaars topics? :)

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 20:21