[FOTO] tinnen soldaatjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

[FOTO] tinnen soldaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:41

Tja het onderwerp.... er was niets anders op de fotoclub dan die tinnen soldaatjes.
verzin er maar eens iets mee.
dus wilde ze er wel uitlaten komen maar wel donker...
dit is het geworden.

1. dit weet ik niet helemaal wilde de ruiter onscherp hebben. en ja dat is goed gelukt.
maar vind hem van de ene kant mooi. van de andere kant helemaaaal niet!!!
mijn gedachten was oorlog gaat gepaard met kanonnen
Afbeelding

2. tja dit is alleen het kanon
Afbeelding

ik hoor wel wat jullie er van vinden :P

Ann_Pam

Re: [FOTO] tinnen soldaatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:42

ik vind het bij die 1e wel jammer dat het soldaatje zo wazig is.. maar de 2e vind ik wel erg mooi en scherp!

riz95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:43

Wauw, heel erg mooi.
Persoonlijk vind ik dat 'rand' er alleen niet bij passen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:47

haha dankje
ja dat idee had ik ook anne_pam dat de soldaat te wazig is.
en die rand heb ik er expres eigenlijk om gedaan.

heel er bedankt!!!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:51

je kan mooie foto;s maken!
ik vind de rand bij foto 2 wel passen, maar bij 1 staat die weer niet zo heel mooi. maar ik vind het wel kunnen!

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 16:59

haha dankje :)
en dan zeg ik toch altijd dat ik niet echt zo goed ben (A)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:18

Volgens mij is het punt met de eerste foto niet zozeer dat de ruiter onscherp is, maar dat kanon en ruiter niet met elkaar verbonden zijn. Het zijn nu eigenlijk 2 totaal verschillende afbeeldingen in 1 kader, die niet veel met elkaar te maken hebben. Niet qua positie, niet qua kleur, en niet qua scherpte.

Wat al zou kunnen helpen is dat je ze zo plaatst dat de voorste schuin voor de andere staat zodat ze overlappen, daarmee wordt het al iets meer een geheel.
Verder zou je eens kunnen experimenteren als je een heel leger op de achtergrond plaatst en dan 1 kanon op de voorgrond heel scherp.

Daarnaast worden foto's over het algemeen interessanter als er ook echt weet wat je duidelijk wilt maken. Wat wil je benadrukken in je foto? Waarom een foto hiervan en niet van iets anders?

Ik vind zowel het kanon als de schimmige cavalerist erg mooi, als je ze op een zinvolle manier samen kunt brengen denk ik dat je een hele goede foto kunt maken!

De tweede vind ik ook erg mooi, goed gedetailleerd en mooi gewerkt met de scherptediepte.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 19:37

dankje. jah dat is wel een idee.. over meerdere ruiters te paard...
mmm alleen ken dat niet meer:P maar zal de andere keer goed over denken. neem het mee.
vind het fijn om zulk commentaar te krijgen :D

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:53

Ik vind dit best een erg fijn onderwerp, daar kun je inderdaad wel wat mee.
Wat me wel meteen opvalt is dat het lowlight iets overkill is. Wat mij betreft dus iets te donker, het onderwerp zelf (zoals het kanon) bevat daardoor wat teveel weggevallen plekken.

Wat de sfeer denk ik ten goede zou komen is om juist wel een omgeving te gebruiken die je bij het onderwerp betrekt. En bij (mijn) voorkeur dan een zwart-witte plaat schieten, zodat je een sfeervolle foto kunt creëren.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:00

nee ik heb hem juist niet in zwart wit gedaan. omdat ik wilde dat het goude kleurtje te zien was

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:07

Ik vind de kleuren ook zeker wat toevoegen. Bij het kanon omdat het twee tinten zijn, en bij de ruiter is het eigenlijk al monochroom, maar dan niet zo kil als 'normaal' zwartwit.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 20:10

jah inderdaad.. ik heb hem nog wel omgezet naar zwart/wit maar dat voegte echt helemaal niets toe

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:03

In de huidige vorm zou ik zwart-wit ook niet mooi vinden :n
Ik bedoel vooral in een nieuwe foto, met flink wat ruis zodat het een authentieke sfeer krijgt, dan zou de foto de kracht uitstralen die bij zo'n oorlogssfeer van toepassing is, een kanon straalt IMO niet bepaald "gezellig goud" uit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:22

Ik weet het niet, wat je voorstelt komt op mij juist over als een erg goedkoop effect. En zwartwit wordt toch al zo vaak misbruikt om een semi-authentiek sfeertje te creeren.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:42

Gelukkig verschillen de meningen nog altijd over wat goedkoop is en wat niet, zodat het mogelijk is dat de één ergens van houdt en de ander niet.

Ik ben zelf in ieder geval liefhebber van doelgericht ruisgebruik in foto's wanneer dat bijdraagt aan de sfeer. Uiteraard doel ik niet op lelijke ruisfilters, misschien dat dit jouw associatie met 'goedkoop' veroorzaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:18

Sander_ schreef:
Uiteraard doel ik niet op lelijke ruisfilters, misschien dat dit jouw associatie met 'goedkoop' veroorzaakt? Daar ben ik wel benieuwd naar. :j

Nee, het soort ruisfilter maakt niet echt uit. Ik bedoel: je kunt het effect natuurlijk wel verpesten als je echt de verkeerde dingen gebruikt, maar dat is niet mijn probleem daarmee.
Ik vind het gewoon in veel gevallen een vals gevoel van sentiment. Het neigt te veel naar 'vroeger was alles beter' - ruis was gewoon een technische onvolkomenheid en nu gebruiken we het om net te doen alsof we de oude technieken nog gebruiken. En inderdaad: om die 'sfeer' op te roepen. Het is die sfeer die me tegenstaat.

Er zijn ongetwijfeld wel enkele foto's te vinden waarbij het meerwaarde heeft. Maar bij het overgrote deel naar mijn mening niet. Het is typisch zo'n techniek waarbij je volgens mij eerst heeeel duidelijk moet hebben waarom je het in dat specifieke geval nou juist zo'n toevoeging vind. Als je dat niet behoorlijk duidelijk weet kun je het over het algemeen beter weglaten.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:14

heb even voor jullie hem omgezet naar zwart wit
eentje vind hem wel minder mooi

Afbeelding