[FOTO] Dierenfotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moonfight

[FOTO] Dierenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 19:21

Ik ben al een tijdje bezig met dierenfotografie.
Ik heb een canon EOS D500.
Ik ben 15 jaar, en dus nog bij lange na niet profesioneel.
Maar hier wat foto's.
Ik zet er zelf al wat kritiek bij ;)

001.
Afbeelding
Hij is meer scherp op de grassprietjes dan op het konijn zelf.
002.
Doet het niet, ben er mee bezig!
003.
Afbeelding
004.
Afbeelding
Was leuker als hij er helemaal op had gestaan
005.
Afbeelding
Mist wat kleur
006.
Afbeelding
007.
Doet het niet, ik ben er mee bezig!
008.
Afbeelding
009.
Afbeelding
010.
Afbeelding
011.
Afbeelding
012.
Afbeelding
013.
Afbeelding
014.
Afbeelding
Staat er ook niet geheel op, wat ik heel jammer vindt.
015.
Afbeelding
016.
Afbeelding

Dus wat vinden jullie?

vroli1

Re: [FOTO] Dierenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:55

ik vind dat je lkkr bezig bent!
sommige fotos hebben hier en daar een gebrek, onscherpte overbelichting, en sommige fotos hadden er iid beter uitgezien als ze er helemaal hadden opgestaan.. maar dat had je zelf al in de gaten ;)

ga zo door je bent lkkr bezig.. :D:D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-10 20:13

@vroli1 : Dankje, als ik een foto gemaakt heb, zie ik wel vaak wat er fout aan is, maar vaak weet ik niet goed hoe ik deze fout moet voorkomen. Of heb ik moeite om het ook echt in praktijk te verbeteren :S

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:02

Leuk dat je zoveel verschillende dieren hebt gefotografeerd! En de beste tip om te verbeteren is toch veel oefenen en veel foto's van anderen bekijken (vooral fotoboeken of andere publicaties van bijv. professionals) :j

Wat me vooral opvalt is dat je veel storende achtergronden hebt op de foto's, probeer een zo'n egaal mogelijke achtergond te vinden, of in elk geval eentje met zo min mogelijk verschillende kleuren. Als je een diafragma voorkeur instelling gebruikt, kun je de scherpte in je foto's goed regelen. Neem je bijv. een laag getal (dat is een groot diafragma), bijv. F3.5 en je stelt scherp op het dier, dan zal de achtergond heel wazig worden. Let er dan wel op dat je goed op het oog van het dier scherpstelt. Dat is bij dieren altijd het punt waar je heen getrokken wordt, dus die moet gewoon scherp zijn!

Bij foto 1 ligt de scherpte net voor het konijntje, dat is jammer. Je kunt aan het gras voor het konijn zien dat daar de scherpte ligt.

Bij foto 3 had je ietsje meer ruimte onder het konijn kunnen houden, dat staat wat mooier. Vaak is het mooi als je links, rechts en onder (bij een foto als deze) ongeveer evenveel ruimte houdt.

Ik zie aan de formaten van de foto's dat je bekent bent met het bijsnijden van foto's. Dat is mooi, want zo kun je jezelf aanwennen om de foto's wat ruimer te nemen en ze achteraf wat bij te snijden en eventueel de compositie wat aan te passen. Vooral omdat je aangeeft dat je wat moeite hebt met het ter plaatse gelijk zien hoe en wat. Achteraf dan wel, maar als je dan al te krap gekaderd hebt, kun je er niet veel meer aan veranderen ;)

Foto 10 is een 'goed' voorbeeld van een gekke achtergrond! Op het moment dat je de foto nam is het je misschien niet opgevallen, maar nu de foto hier staat lijkt het wel of de boom uit zijn rug groeit :D
Dat zijn van die dingetjes die je echt gaat leren zien. Maar dat vergt gewoon veel tijd, geduld en oefening ;)

Ook iets waar je op kunt letten is dat je goed ruimte houdt in de kijkrichting van het dier. Dus bijv. bij foto 12 (die overigens prima kan zo hoor) kijkt de pony naar rechts. Zorg dan dat je rechts altijd wat meer ruimte hebt dan aan de andere zijdes van de foto. Dat kijkt heel prettig, omdat je het gevoel hebt te kunnen zien wat het dier ziet! Ook al is dit niet echt zo, maar zo werkt ons brein nu eenmaal. Zou je een foto bot, of in elk geval te dichtbij, afknippen dan heb je het gevoel dat het dier niets ziet en dat is voor de kijker van de foto ook niet prettig ;)

Foto 15 is prachtig, maar hij was nóg mooier geweest als je de spiegeling van de zwaan in het water ook op de foto had gezet! De spiegeling die je een beetje ziet is erg krachtig van kleur en helderheid. Daar had je mooi gebruik van kunnen maken! Probeer dat volgende keer ook te zien en vast te leggen! Dat zijn de bijzondere momenten die je een topfoto op kunnen leveren!!

Tot slot je foto 16, wat een super afsluiting is van je reportage! Knap gedaan. Mooi in beeld en mooie rustige achtergrond!

Ik heb natuurlijk niet al je foto's beschreven, omdat een hoop dingen op de andere foto's ook wel van toepassing zijn ;) Hopelijk heb je wat aan mijn opmerkingen en zien we snel weer nieuwe foto's van je!

Veel succes! :j

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:54

ga mee met het bovenstaande commentaar! Daarbij is het de Canon EOS 500D, niet D500 :P

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 17:51

Dankje wel voor deze tips:)
Ik heb er echt veel aan :D