Hoe zijn jullie zo ver gekomen, als jullie nu zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Hoe zijn jullie zo ver gekomen, als jullie nu zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 16:34

Hallo,
Sinds kort ben ik begonnen met fotograferen met een spiegelreflex camera.
Nu zie ik zo veel foto's op bokt voorbij komen dat ik denk WAUW :wow: wat een gave foto's.
Zo ver ben ik dus nog lang niet.
Dan vraag ik me af hoe zijn jullie zo ver gekomen als jullie nu zijn?
Cursus, veel oefenen? Dieren of dingen van vrienden/familie en kennisen fotograveren om zo verder te komen?

Ben erg benieuwd.
Hoe komt je verder?

nathalieeee_

Re: Hoe zijn jullie zo ver gekomen, als jullie nu zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:38

Oefenen, oefenen, oefenen. Verdiepen in de camera zelf, zodat je ervan bewust bent wat je doet. Veel naar werk van anderen kijken :).

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:40

nathalieeee_ schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen. Verdiepen in de camera zelf, zodat je ervan bewust bent wat je doet. Veel naar werk van anderen kijken :).

Maar ook vooral je eigen stijl ontwikkelen. :j
Verder met jou eens :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 17:43

Kijken kijken en nog eens kijken. Evenals oefenen.
Tegenwoordig kun je zo goed oefenen. Je kunt een SD kaart volschieten, bekijken, bekritiseren en weer deleten. Ideaal tov vroeger. Dan moest je een heel rolletje afdrukken.
Enne Fotografie leer je niet in 1 week...Dat kost veel tijd en inzicht. :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:07

Veel oefenen! Sowiezo eerst de handleiding goed doorlezen, scheelt een hoop gedoe als je een foto wil maken, maar iets niet kan vinden.

Ik zie ook vaak gave foto's staan op internet, en dan ga ik gewoon zelf verzinnen hoe ik dat zo zou kunnen maken.
Ook van nadoen kan je veel leren, alleen voor het leerproces, ik zou nage-aapte foto's nooit in mn pf stoppen.

En verder oefenen oefenen oefenen, concepten bedenken en uitvoeren. Ik heb nu een héle lijst voor de zomer, en daar ga ik hopelijk wat leuks van maken!

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 19:08

ben nu anderhalf jaar bezig met fotograferen en nog zie ik andere foto's waarvan ik denk wauw, hoe krijgen ze het voor elkaar .. verder wat elk ander zegt : oefenen ! :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 19:48

Ik heb ook indd een uitgebreid boek over mijn camera. Ik oefen erg veel op eigen dieren maar ook natuur, voorwerpen dat soort dingen.
Veel mensen hoor ik in mijn omgeving over die cursusen enzo. Maar daar hoor ik jullie helemaal niet over. Tog een teken dat je met oefenen net zo ver kan komen.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:43

tja foto`s maken en nog eens foto`s maken. boeken lezen. en uitproberen

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 04:02

Ik merk aan mezelf ook heel erg dat ik de lat steeds een beetje hoger leg,
zonder dat ik het door heb.
Foto's die ik een maand geleden (jaa, zo snel gaat het :+ ) nog mooi vond, vind
ik nu niet meer de moeite waard.
Op sommige na.

Maar komt misschien ook doordat ik een fotografie opleiding doe,
waardoor er steeds weer verbeterpuntjes naar boven komen
die ik eerst amper opmerkte.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:47

Ash_ schreef:
Veel mensen hoor ik in mijn omgeving over die cursusen enzo. Maar daar hoor ik jullie helemaal niet over. Tog een teken dat je met oefenen net zo ver kan komen.

ik doe een cursus :Y)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:53

Kijken, oefenen, theorie leren, kijken, oefenen :)
En een goede, lichtsterke lens kan ook veel verschil maken, maar een goede fotograaf kan zelfs met een wegwerpcamera een perfecte foto schieten :)

Fotografie is niet alleen goed inzicht hebben, maar ook voor een deel wiskunde. Je moet uitrekenen welke sluitertijd en welk diafragma en welke zoom met welke ISO waarde je kan gebruiken voor een bepaalde setting, en dan ga je kijken hoe ver het object van jou en van de achtergrond af moet staan, en vanuit welke hoek je het beste kan schieten.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:20

Oefenen was al wel genoemd toch? ;) En toch, het ís gewoon belangrijk. Je kunt geen camera kopen en ineens een goede fotograaf zijn, om er een quote van een goeroe in te gooien: Talent is de vaardigheid om te oefenen. Verdiep je in fotografie, kijk naar foto's van anderen. Wat vind je mooi en wat niet, en waarom? En vooral heel, heel veel doen. Ik heb ook veel tijd gestoken in het leren kennen van m'n materiaal (rtfm ;) ) en het stuk techniek van de fotografie. Wat is diafragma, sluitertijd etc, en wat gebeurt er op verschillende diafragma's. Je hoeft echt een foto niet op de manual stand van je cam te schieten voordat ie goed is, maar weten wat je camera doet en kan was voor mij wel een vereiste.

En daarnaast: kritisch op jezelf blijven en mensen opzoeken die kritisch op jou kunnen blijven. Als je een foto op hyves plaatst en er tig 'respects' op krijgt en je er daarom vanuit gaat dat je goed bezig bent, ben je niet alitijd even goed bezig: blijf fouten zien, een foto is nooit perfect, blijf kijken naar wat er beter kan, waar je nog op kan verbeteren. Ik heb zelf heel veel geleerd van mijn vriend, die zelf ook fotografeert en als de beste kan aangeven wat er nog mist in een foto. (Kan ook erg frustrerend zijn trouwens, vergeet tussendoor niet te genieten van wat je maakt ;) ) Ook van kritiek en tips op fora kan je veel leren.

Als laatste heb ik veel geleerd van andere fotografen aan het werk zien, tijdens shoots, maar ook workshops. Soms is het ook heel leerzaam om te kijken hoe het niet moet ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 20:26

niet dat ik ver ben ofzo :') maar heb er wel redelijk wat tijd, energie en geld ingestoken :P

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:21

Tja , uhh, veel oefenen! :P
Een basiscursus is misschien wel handig om de dingen als sluitertijd, diafragma, belichting e.d te begrijpen, maar met oefenen en veel naar je resultaten kijken en analyseren kom je er ook vanzelf, alleen duurt het wat langer! ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:24

nee ik heb nooit echt een cursus gevolgt, wel minors op school gehad 2 x :P

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 20:31

tja oefenen is natuurlijk al tig keer gezegd....
en fealing hebben is ook niet geheel verkeerd

maar ook lezen op internet, rondkijken op diverse fotosite's
en ik heb destijds gewoon een hyves opgezet waar tfp modellen zich bij mij konden aanmelden
en dat loopt behoorlijk goed! :j
ik hou 1 hele fotoweek per maand, en die staat dan ook helemaal volgepland elke dag :j