Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:52

Als ik zo weleens door bokt blader en topics tegenkom van fotoshoots etc, zie ik eigenlijk dat het onderhand allemaal eenheidsworst begint te worden, fototechnisch dan he. Half bokt heeft ook nog eens dezelfde camera en de foto's die eruitkomen zijn krek eender:

- scherpe voorgrond/onderwerp
- wazige achtergrond

De composities heb ik ook allemaal al een keer gezien, ruiter rijdend van achter fotograferen (Arnd Bronkhorst begon hier ooit mee). En het paard met een detail foto over de rug, of alleen het hoofd.

Ik vind het allemaal arndbronkhorst-wannebe-foto's

Meiden, moeten we niet eens een béétje creatiever zijn????????????????????????

Odysseus

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:54

Ik zou zeggen, gooi zelf wat ideeën in de groep dan :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:56

Ik zal eens kijken of ik wat tegenkom dat ik denk hé dat is wat anders dan anders.

Ik vond deze uit jouw profiel ook leuk en niet standaard

http://i33.tinypic.com/346n6fb.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:57

Ik vraag me dan af, als fotografe zijnde, wát moeten we dan fotograferen als we volgens jou geen hoofden, detailfoto's over de rug of een paard van achter mogen fotograferen.
De staart? De hoeven??
Dan verkoop ik niks meer denk ik.

Arnd fotografeert dat omdat je het paard er zo op zijn best op zet, en dat is het doel van bijna alle paardenfotografen. En ja natuurlijk lijken sommige fotografen qua stijl op elkaar, maar als je er een beetje in zou zitten kom je erachter dat er héél veel verschil in zit.
Ik kan van bijna alle fotografen hier hun werk aan de foto's herkennen :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:59

Focussed schreef:
Ik zou zeggen, gooi zelf wat ideeën in de groep dan :)

Net wat ik dacht inderdaad...

En daarbij: fotografeer jij zelf wel eens (voor anderen)? Of heeft iemand dat wel eens voor jou gedaan?
Want anders zie ik het probleem eigenlijk niet... Als de klanten tevreden zijn met de foto's is het toch goed? :)

Arabesk

Re: Luxe foto's van paarden/fotoshoot één pot nat aan het worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:00

Nee ik fotografeer niet, alleen HTK foto's

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:01

Arabesk: Ja haha dat is wel een beetje een 'aparte' foto. Met het probleem dat veel 'klanten' daar eigenlijk geen interesse in hebben. Niet iedereen wil een 'mijn-paard-lijkt-hier-op-een-lama' foto. Het is een beetje vraag-en-aanbod kwestie. De vraag is vaak een standaard sessie (hoofdfoto, blackfoto, een rijfoto en misschien wat detail om het iets aparter te maken), dus daar past de fotograaf zich aan.
Je verdient immers geen geld als je enkel hoef-foto's zou afleveren, aangezien men dat simpelweg niet wil.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 16-01-10 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:01

is dat zo niet met alles?
voor Arnd is er waarschijnlijk ook wel een of andere fotograaf mee begonnen. En natuurlijk doen al die meiden met dezelfde camera net hetzelfde als Arnd en Hypofocus, die foto's zijn in hun ogen perfect, en zij streven naar diezelfde perfectie.
Al is die net hetzelfde..
Ik denk ook dat je niet veel meer kan blijven doen, je kan niet
blijven uitvinden, iedereen doet al eens hetzelfde.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:02

De mensen die een fotoshoot boeken wíllen gewoon graag dat soort plaatjes. Dat soort fotoshoots worden echt zelden gedaan met de intentie 'kunst' te maken. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 16-01-10 12:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:02

Ezumii schreef:
Ik vraag me dan af, als fotografe zijnde, wát moeten we dan fotograferen als we volgens jou geen hoofden, detailfoto's over de rug of een paard van achter mogen fotograferen.
De staart? De hoeven??

Arnd fotografeert dat omdat je het paard er zo op zijn best op zet, en dat is het doel van bijna alle paardenfotografen. En ja natuurlijk lijken sommige fotografen qua stijl op elkaar, maar als je er een beetje in zou zitten kom je erachter dat er héél veel verschil in zit.

Helemaal mee eens :j

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:03

Hammeke schreef:
voor Arnd is er waarschijnlijk ook wel een of andere fotograaf mee begonnen. En natuurlijk doen al die meiden met dezelfde camera net hetzelfde als Arnd en Hypofocus, die foto's zijn in hun ogen perfect, en zij streven naar diezelfde perfectie.

Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt?
Ik ken hier heel wat van 'die meiden', waarvan 95 procent een compleet eigen stijl heeft en helemaal niet hóeft te kopieren van Arnd of Femke om een mooie foto af te leveren.

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:03

Om even jouw voorbeeld te gebruiken uit het profiel van Focussed (niks tegen die foto/bewerking, juist erg leuk hoor!): Als ik dat soort foto's zou krijgen wanneer ik bijvoorbeeld €50,- neerleg voor een fotoshoot, ben ík niet tevreden.. Dat soort foto's kan ik zelf op dit moment ook wel maken! :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:04

Ik snap ook wel dat de klanten graag bepaalde foto's willen hebben van hun paard.

Hoeven heb ik ook al bij A. B. voorbij zien komen, dus dat was ook al afgezaagd :+

Het gaat mij er meer om de foto's zelf; telkens weer die wazige achtergronden. En die blackfoto's zijn ook bijzonder afgezaagd aan het worden. :+

Een paard blijft toch een paard, maar 'wazige achtergrond' is wel een beetje mode nu voor mijn gevoel. Er zijn nl. ook camera's die niet zo fotograferen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:05

Ik vind vooral dat er ineens héél veel aanbieders van fotoshoots lijken te zijn, waarbij ik de kwaliteit nogal matigjes vind. En goed, de meningen mogen daarover verschillen; als iemand er zelf tevreden mee is, wie ben ik dan om te zeggen dat het geen mooie foto's zijn?

Maar ik denk dat er een behoorlijke groep is die toch een stukje ervaring en professionaliteit mist om echt uitdagende, nieuwe foto's te maken, en die dan inderdaad blijft hangen in de statische foto's van oortjes-naar-voren-en-lief-kijken, of kijk-wat-een-mooi-oog-van-heel-dichtbij. En dat kán ook mooi zijn, maar iets meer variatie kan soms geen kwaad, denk ik.

En dan kun je best foto's van een hoofd maken, maar misschien niet altijd recht van voren..maar vanuit een andere hoek, op een opstapje, of knielend, of met (indien mogelijk) andere belichting..

Want soms lijken foto's qua compositie heel erg op elkaar, maar vind ik de ene toch een heel stuk aansprekender dan de ander, door kleine verschillen..

Six

Er is een verschil tussen fotografie en hobby fun foto's..
Op bokt zie je voornamelijk hobby fotografen die het leuk vinden om hun paard
op die manier op de foto te zetten. Leuk topic hier dus een stipje om mee te lezen hoe hier op gereageerd wordt :)
Laatst bijgewerkt door Six op 16-01-10 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Lydia_ schreef:
Om even jouw voorbeeld te gebruiken uit het profiel van Focussed (niks tegen die foto/bewerking, juist erg leuk hoor!): Als ik dat soort foto's zou krijgen wanneer ik bijvoorbeeld €50,- neerleg voor een fotoshoot, ben ík niet tevreden.. Dat soort foto's kan ik zelf op dit moment ook wel maken! :)

Jup dat bedoelde ik ook :j Er is simpelweg geen vraag naar 'artistieke' foto's. Daarom doe ik eigenlijk ook alleen een beetje kunstelen op m'n eigen paard, omdat ik dan niet experimenteer bij een klant.

Dit soort foto's (trek er even een uit den ouden doosch) maak ik bijv. niet bij klanten:
http://i196.photobucket.com/albums/aa30 ... 146801.jpg
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:06

Ezumii schreef:
De staart? De hoeven??

:j Mee eens! Vind ook in een aantal bokkers erg veel verschil zitten in hun werk, maar het hoofd is nou eenmaal het mooiste.
Als je een paard fotografeerd wil je t paard in beeld, en niet de huizen of het bos op de achtergrond, daarom proberen vele de wazige achtergrond te krijgen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:06

Overigens heb ik ook foto's van hoeven/benen gezien die ik dusdanig mooi vond dat ik daar best voor zou willen betalen..:D

Six

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:08

Arabesk schreef:
Ik snap ook wel dat de klanten graag bepaalde foto's willen hebben van hun paard.

Hoeven heb ik ook al bij A. B. voorbij zien komen, dus dat was ook al afgezaagd :+

Het gaat mij er meer om de foto's zelf; telkens weer die wazige achtergronden. En die blackfoto's zijn ook bijzonder afgezaagd aan het worden. :+

Een paard blijft toch een paard, maar 'wazige achtergrond' is wel een beetje mode nu voor mijn gevoel. Er zijn nl. ook camera's die niet zo fotograferen.

Dat ligt er aan hoe je je camera instelt :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:08

Focussed schreef:
Jup dat bedoelde ik ook :j Er is simpelweg geen vraag naar 'artistieke' foto's.

Dat is ook wel weer zo. De klant vraagt eigenlijk om de 'een pot nat' foto's, dat snap ik ook wel.

Citaat:
Daarom doe ik eigenlijk ook alleen een beetje kunstelen op m'n eigen paard, omdat ik dan niet experimenteer bij een klant.

Dit soort foto's (trek er even een uit den ouden doosch) maak ik bijv. niet bij klanten:
http://i196.photobucket.com/albums/aa30 ... 146801.jpg

Kijk dát vind ik nou leuk om te zien. Zoiets springt er echt uit.

Maar ja de smaak van de massa is toch altijd en beetje doorsnee denk ik, waardoor mensen toch vaak niet dit soort foto's willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Leo op 21-01-10 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Geen foto's quoten!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:09

Sinds wanneer is Arnd Bronkhorst de norm voor iets om afgezaagd te zijn?

En Six geeft een heel goed punt, er zijn hier op bokt helemaal niet heel veel professionele fotografen. Wel héél veel hobby-fotografen (die daar misschien best ooit meer van zullen maken) die gewoon hun best doen een leuk, origineel, bijzonder plaatje te schieten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:09

Six schreef:
Arabesk schreef:

Dat ligt er aan hoe je je camera instelt :)

Jij bent ook wel gedurfd met je zwartwitfoto's

http://img697.imageshack.us/img697/1782/41807019.jpg

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:10

Hammeke schreef:

Natuurlijk heb je iemand die je echt goed vind en dan zal je stijl ook die kant op neigen, maar de meeste doen toch hun eigen ding hoor. Ik vind Femke bijvoorbeeld hele gave foto's maken, maar sommige foto's heb ik weer niks mee, en dat heb ik met elke fotograaf, ook bij 'die meiden' van bokt heb ik foto's die ik onwijs gaaf vind, en andere juist erg tegenvallen.

LINS

@ Arabesk, je weet het wel leuk te verkondigen, maar ik heb nou nog steeds geen suggesties van jouw kant gehoord voor wat jij dan "originele" foto's noemt.

astridelise

Focussed, dit soort foto's zou ik erg graag van mijn fjord willen.
Juist omdat het afwijkt van de meeste fotoshoots.