[FOTO] Erg oude kat (20 jaar)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XxStellaxX

[FOTO] Erg oude kat (20 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 23:42

Deze foto's heb ik vandaag genomen. Dit is een erg oude kat van rond de 20 jaar, zijn vacht is daarom ook niet meer zo mooi en zit wat warrig. Hij is ook aardig mager en dit valt ook op sommige foto's wel te zien. Gemaakt met een Sony DSC-H50

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden. Dit is voor mij de eerste keer binnen fotografie met een doek, inplaats van buiten achtergronden.

1) Poes
Afbeelding

2)
Afbeelding

3)
Afbeelding

4) Deze vind ik zelf erg mooi
Afbeelding

5)
Afbeelding

6) Van dicht bij
Afbeelding

7)
Afbeelding

8)
Afbeelding

9)
Afbeelding

10) Mijn kat en hij had zijn dag dus echt niet... Pff die kan grommen zeg, heb hem maar niet langer gepest en maar een paar foto's gemaakt.
Afbeelding

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:58

Het is duidelijk een oude kat en daar kan je natuurlijk niets aan doen, maar dat maken de foto's wat mij betreft wel iets minder aantrekkelijk. Wat me het meest irriteert is dat zijn (voor ons) rechter lip zo opgetrokken zit.

Verder:
1: jammer dat de linkerkant van zijn hoofd helemaal wegvalt in de schaduw.
2 t/m 5: leuke plaatjes
6: Hier had ik die rode doek weggelaten en misschien iets anders gecropt, ik mis zijn linkeroortje nu een beetje
7: lief snoetje, jammer dat je scherpgesteld hebt op zijn neus en niet op zijn ogen.
8 en 9 vind ik wel wat hebben :j
10: Leuk plaatje, het lijkt alleen alsof er een soort waas over heen zit, dat vind ik niet echt mooi.

XxStellaxX

Re: [FOTO] Erg oude kat (20 jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 19:38

Ja klopt ben ik met je eens wat betreft dat hij wat ouder is. Wij dachten ook al 2 keer dat hij het loodje zou leggen maar hij komt er steeds weer boven op ik dacht het is tijd voor een paar leuke foto's voor de herinnering. Dat opgetrokken lipje is echt iets eigens van hem, zijn lip blijft hangen op zijn tand. Dit heeft hij al een erg lange tijd. Valt voor mij dus ook niet veel aan te doen.

De laatste foto zit geen waas overheen, dit kan misschien zo lijken door de bewerking die ik heb gedaan. Voor de rest bedankt voor je commentaar dit neem ik weer mee voor de volgende foto's die ik ga maken! Ik wil nog even een wit achtergrond hebben, deze heb ik helaas nog niet :( :(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:19

wat de kat beteft, ben je al eens met hem naar de DA geweest voor een bloedtest? hij is wel erg mager en slecht in vacht misschien mankeert hij het nodige, mijn oude sok van 19 zag er niet zo slecht uit.

Wat de foto's beteft, afgezien van het wat mindere model, ben ik het met Steeffie eens.
Ik zou de zwarte kat niet op een zwarte achtergrond hebben genomen, die had beter op die rode doek gekund.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:25

Ja klopt dat ben ik met je eens een zwarte kat op een zwarte achtergrond was geen goed plan. maar goed hij wou ook echt niet dus had het ook geen zin om een ander doek er achter te doen.

Wat betreft de oude kat, hij heeft nierproblemen al erg lang en kreeg daarom andere voeding. aangezien hij dit echt niet wil eten en er gewoon niet vrolijk van werd zijn we daar mee gestopt en krijgt hij gewoon normale voeding, hij is niet ziek en voelt zich kiplekker nu. Tevens had het aparte voedsel ook geen zin meer omdat hij dan liever een paar muizen, volgels of kikkers ging vangen en dan zijn aparte eten gewoon niet op at.

Daarbij komt dat hij nu bijna geen voedsel meer opneemt, hij eet genoeg maar hij slaat het niet op. zolang hij geen pijn heeft en zich goed voelt blijven we gewoon zo door gaan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:29

Misschien dat de oude kat de foto's voor een buitenstaander minder aantrekkelijk maakt, maar als je deze foto's vooral wilt als herinnering als hij er dadelijk niet mee ris, dan zijn ze perfect. Juist door dat lipje en die warrige vacht staat hij er echt op zoals jullie je hem zullen herinneren. Mooi! +:)+

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:29

Trouwens een vraagje hoor: was het wel een goed plan om die rode kat op een zwart doek te zetten? hebben jullie nog tips? ik vond de kat zo wel mooi uit komen (nu heb ik dan ook alleen nog maar een zwart en een rood doek, toevallig omdat ik die had liggen thuis). Maar had ik bijvoorbeeld ook een ander kleur doek kunnen nemen waardoor de kat misschien mooier tot zijn recht kwam?

Wat betreft de laatste foto, hier had zeker een ander doek achter gemoeten. zwart op zwart is niet echt mooi. maar is was wat aan het expirimenteren. :)

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:32

@blue-eyes daar ben ik het wel helemaal met je eens hij staat er wel zo op zoals hij is. Misschien voor buitenstaanders niet de mooiste foto's aangezien het gewoon geen mooie kat meer is om een foto van te maken maar voor mij zijn de foto's wel perfect!

Waar het me nu vooral om gaat is de belichting en houding van de kat, zoals die foto's van dicht bij wat spreekt mensen aan en wat weer niet.

Mijn vader is fotograaf geweest en die weet er veel vanaf maar die vind ook erg veel foto's gewoon niet mooi omdat het zijn smaak niet is. Daarintegen vind ik ze dan weer heel erg mooi omdat het mij wel aanspreekt :)

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:32

Hele mooie foto's
vind de oude kat er nog redelijk uit zien voor ze leeftijd.
echt een heel leuk beestje. :+:
die zwart witte is ook een leuk beest!
mooie foto's :D

groetjes

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:33

XxStellaxX schreef:
@blue-eyes daar ben ik het wel helemaal met je eens hij staat er wel zo op zoals hij is. Misschien voor buitenstaanders niet de mooiste foto's aangezien het gewoon geen mooie kat meer is om een foto van te maken maar voor mij zijn de foto's wel perfect!

Waar het me nu vooral om gaat is de belichting en houding van de kat, zoals die foto's van dicht bij wat spreekt mensen aan en wat weer niet.

Mijn vader is fotograaf geweest en die weet er veel vanaf maar die vind ook erg veel foto's gewoon niet mooi omdat het zijn smaak niet is. Daarintegen vind ik ze dan weer heel erg mooi omdat het mij wel aanspreekt :)

In dat geval vind ik qua compositie juist nummer 6 en 7 heel mooi :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:35

Ik vind het juist erg kararakteristiek zo'n oud beestje. :j

Op de eerste foto valt een deel van zijn koppie wat weg, dat vind ik een beetje zonde

De houding van de kat is niet ideaal maar hij beweegt op zijn leeftijd waarschijnlijk ook niet zo sierlijk meer. ;) Foto 3 en 4 zijn wat dat betreft mijn favoriet: die heb je uit een heel fijn punt genomen. De detailfoto's vind ik wat krapjes uitgesneden, had liever iets meer ruimte gezien.

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 13:46

He lekker commentaar zo! Hier kan ik wat mee @ angelita ben her met jou voorkeur eens dit vind ik ook erg mooie foto's al zeg ik het zelf (waar de kat dan helemaal op staat).
Bij die detailfoto's had je dus iets meer van de kat nog willen zien?

Ik weet even niet meer wie dat opmerkte dat het wel wat heeft zo'n oude kat. Daar ben ik het ook weer mee eens. Het lijkt me ook wel eens leuk om oudere dieren te fotograveren en er dan een soort van serie van te maken. Proberen om dan de dieren toch nog zo mooi mogelijk op foto te krijgen, aangezien de sierlijkheid er wat af is. Ik moet zeggen hij was wel makkelijk te doen aangezien hij zo iets had van zitten en liggen vind ik goed, ben toch niet zo snel in weglopen :P

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:39

Niet zozeer meer kat, maar wat meer ruimte aan de zijkant/bovenkant/wat van toepassing is bij de foto.
Bij een bepaalde vlakverdeling benadruk je een bepaald deel van je onderwerp. Bijvoorbeeld foto 8: de foto is bijna helemaal gevuld, door bvb 1/3 vrij te laten en 2/3 kat trek je de aandacht meer naar de kat toe. Er zijn dan twee dingen om uit te kiezen: een onscherp vlak, en een scherpe close-up van de kat. Door de saaie/onscherpe achtergrond wordt de kat meer benadrukt. Als je het hele vlak vult met de kat, zoals bij foto 8, dan heb je dat niet. Het beste kun je gewoon dingen gaan uitproberen. Dat kan heel simpel door 1 foto te nemen en die op verschillende manieren/afmetingen in een kader te zetten in bvb photoshop.

Hm is nog best lastig uitleggen. :P

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:41

Ik heb verder geen verstand van dat fototechnische gedoe.. :)) Maar ik vind het erg mooie foto's! :D en mooie herinneringen voor later! :j :+:

XxStellaxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 19:11

Thnx xliezel!

@Angelita, bedankt voor de info.. ik begrijp je hoor helemaal duidelijk :P prima uitleg.. Ik heb me nu ook een wit doek aangeschaft dus nu kan ik mijn zwarte kat ook lekker gaan stalken met foto's maken. ik zal het allemaal eens uit proberen is echt een goede tip! dank je wel!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:14

Gelukkig hihi. :D