[INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:00

heb is al geregeld, hij had van iemand anders dezelfde bod dus die komt hem zondag ophalen :)

monique1983

Berichten: 3689
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: heteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 12:18

ik ga mischien zo even kijken bij kameraexpres
even kijken bij de sigma 70-200 f2,8 of het wat voor me is
dan weet ik beetje waar voor ik moet sparen

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:02

kakanox schreef:
Pfff... aargh *SCHOP*. Tikje offtopic maar ik heb zojuist m'n Tokina 50-135 f/2.8 laten stuiteren (van een meter hoogte ook nog eens). Ze zijn best stevig en er is niks aan te zien, schiet zelfs nog scherpe plaatjes, maar de zoomring voelt wel "anders", loopt een stuk stroever lijkt het. Ik vertrouw het niet helemaal dus ga 'm opsturen... zal wel weer geld gaan kosten :(

Nou, één weekend, drie opdrachten. Niet zoveel podiumwerk maar toch... M'n 50-135 ging voor het weekend niet klaar zijn dus ik had een probleem - geen lichtsterke tele! Wat doe je dan? Een manual focus 135mm mee? Nee, laten we dat maar niet doen... Een 70-200L huren? Nee, kopen wil ik 'm niet dus huren al evenmin, ben er gewoon niet kapot van. Dusss.... Canon EF 200mm L :P

Heb vandaag ook wat paardenplaatjes geschoten in een binnenbak, ISO 3200 dus niet helemaal geschikt als voorbeeldtopic aangezien niet iedereen hier door ruis heen kan kijken.. zal zo nog eens even naar buiten wandelen om te kijken of er wat te beleven is, zo ja dan zien jullie het z.s.m. verschijnen. Ik had 'm eerder al eens vast gehad en toen was ie me niet bijzonder opgevallen, vooral niet naast z'n kleine broertje 135L. Heb nu echter het vermoeden dat dat misschien niet zo'n heel goed exemplaar is geweest, want ook al is zo'n vaste tele verre van ideaal voor iets dynamisch als paardenfotografie, ik weet één ding: Tenzij iemand er fors geld voor biedt gaat deze niet meer weg :)

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 10:32

Ik heb trouwens mijn sigma 55-200 te koop staan :)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:41

kakanox schreef:
kakanox schreef:
Pfff... aargh *SCHOP*. Tikje offtopic maar ik heb zojuist m'n Tokina 50-135 f/2.8 laten stuiteren (van een meter hoogte ook nog eens). Ze zijn best stevig en er is niks aan te zien, schiet zelfs nog scherpe plaatjes, maar de zoomring voelt wel "anders", loopt een stuk stroever lijkt het. Ik vertrouw het niet helemaal dus ga 'm opsturen... zal wel weer geld gaan kosten :(

Nou, één weekend, drie opdrachten. Niet zoveel podiumwerk maar toch... M'n 50-135 ging voor het weekend niet klaar zijn dus ik had een probleem - geen lichtsterke tele! Wat doe je dan? Een manual focus 135mm mee? Nee, laten we dat maar niet doen... Een 70-200L huren? Nee, kopen wil ik 'm niet dus huren al evenmin, ben er gewoon niet kapot van. Dusss.... Canon EF 200mm L :P

Heb vandaag ook wat paardenplaatjes geschoten in een binnenbak, ISO 3200 dus niet helemaal geschikt als voorbeeldtopic aangezien niet iedereen hier door ruis heen kan kijken.. zal zo nog eens even naar buiten wandelen om te kijken of er wat te beleven is, zo ja dan zien jullie het z.s.m. verschijnen. Ik had 'm eerder al eens vast gehad en toen was ie me niet bijzonder opgevallen, vooral niet naast z'n kleine broertje 135L. Heb nu echter het vermoeden dat dat misschien niet zo'n heel goed exemplaar is geweest, want ook al is zo'n vaste tele verre van ideaal voor iets dynamisch als paardenfotografie, ik weet één ding: Tenzij iemand er fors geld voor biedt gaat deze niet meer weg :)



:oo wat zonde!!! dat zou nou typisch een actie voor mij geweest zijn!

Ik heb van de week mn eerste foto's geschoten van mn nichtje van 3 gaaf ding man :D

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 15:40


Cisss

Berichten: 1014
Geregistreerd: 26-03-07

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:41

Ik ook maar weer eens een vraagje.

Op dit moment ben ik in bezit van Nikon D60, kitlens en Sigma 70-200 telelens. Telelens gebruik ik natuurlijk veel voor paarden. Maar voor portret (vooral paarden, misschien ook mensen of bloemen etc) foto's zou ik het ook wel leuk vinden om met een kleiner afstand te schieten. Ik heb de 50mm op het oog. Ik weet niet of deze daar geschikt voor is?

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:05

Ik heb er zelf geen ervaring mee, al is hij mij wel aangeraden door iemand :) omdat hij best wel lichtsterk is...
Dit staat op de site van Nikon zelf:
•Snel standaardobjectief
•Optimaal objectief voor onderweg en voor het fotograferen van personen bij bestaand licht
•Vertekeningsvrije beelden met een superieur oplossend vermogen en optimale kleurweergave
•Geeft zeer contrastrijke beelden, zelfs bij het grootste diafragma

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:09

Cisss schreef:
Op dit moment ben ik in bezit van Nikon D60, kitlens en Sigma 70-200 telelens. Telelens gebruik ik natuurlijk veel voor paarden. Maar voor portret (vooral paarden, misschien ook mensen of bloemen etc) foto's zou ik het ook wel leuk vinden om met een kleiner afstand te schieten. Ik heb de 50mm op het oog. Ik weet niet of deze daar geschikt voor is?


Ik denk dat het je tegen gaat vallen hoeveel korter 50mm is.
Ik zou je aanraden om eens te zoeken naar een 24-70 of iets dergelijks, of een 16/17/18-50-achtig iets.

Portretten van mensen kan je het beste met je 70-200 doen.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:48

ik ga morgen misschien een Canon f1.8 50mm te kopen, hier wil ik in de binnenbak wat foto's mee kunnen schieten en van hindernissen, kan hij dit gewoon aan of niet? heeft iemand wat voorbeeld foto's er van?

Ik weet 50mm is niet ver.. maar heb gewoon op moment een lichtsterke lens nodig en ga niet al weer honderden euro's aan uit geven.

Ik zou graag voorbeeld foto's willen zien

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 23:51

De autofocus is vrij traag, zeker als het qua licht niet te best is stelt hij bij mij niet goed scherp. Ik zou hem niet aanraden voor beweging iig, maar misschien dat anderen er andere ervaringen mee hebben..

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 11:42

Weet iemand wat de verschillen zijn tussen een
Nikon 50mm 1.4 of een 1.8 ?? :)
De prijzen verschillen in iedergeval, haha :)

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:05

Nicoletje92 schreef:
ik ga morgen misschien een Canon f1.8 50mm te kopen, hier wil ik in de binnenbak wat foto's mee kunnen schieten en van hindernissen, kan hij dit gewoon aan of niet? heeft iemand wat voorbeeld foto's er van?

Ik weet 50mm is niet ver.. maar heb gewoon op moment een lichtsterke lens nodig en ga niet al weer honderden euro's aan uit geven.

Ik zou graag voorbeeld foto's willen zien

Met scherpstellen is hij idd af en toe wat traag, maar verder gebruik ik eigenlijk geen andere lens meer dan deze. Zal je een pbtje met voorbeeldfoto's sturen van beweging/springen. :)

Fantabulouss schreef:
Weet iemand wat de verschillen zijn tussen een
Nikon 50mm 1.4 of een 1.8 ?? :)
De prijzen verschillen in iedergeval, haha :)

Het diafragma? :+

Fantabulouss

Berichten: 3355
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: Wieringerwerf

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:08

Ja zover was ik ook :) maar in kwaliteit bijvoorbeeld dan :) ?
Ik dacht misschien is er echt een wereld van verschil en moet ik toch doorsparen voor een 1.4 :)

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:15

Oke op die fiets. :)
Sorry, daar kan ik je verder niet mee helpen. Ik heb zelf Canon, en heb de balle verstand van Nikon.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:07

Bedankt voor de foto's..

Nou ik vind hem op zich niet traag scherp stellen, weet niet of dat ligt aan je camera? Maar ik fotografeer met een 40D ;)

Heb men nieuwe lens en nieuwe statief binnen :D

absque_dubio

Berichten: 7850
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:15

Ik heb er ook niet altijd last van, maar een enkele keer. Maar er waren hier meer in het topic (oa. Nouks) die ervaringen met de f1.8 én de f1.4 hadden, en dan kon je het verschil wel merken. Nou, en Nouks geloof ik eigenlijk wel gelijk. :+

Anoniem

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:25

:)

Klopt, verschil merk je wel. De F1.4 heeft bij zowel Canon als Nikon een snellere en meer nauwkeurige autofocus. En 2/3 stop groter diafragma dus.

Overigens zie je het verschil in beeldkwaliteit minder, als de F1.8 eenmaal netjes scherp heeft gesteld zeg maar :D In geval van Canon zijn ze in ieder geval beide wat soft.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:37

Nicoletje92 schreef:
Nou ik vind hem op zich niet traag scherp stellen, weet niet of dat ligt aan je camera? Maar ik fotografeer met een 40D ;)

Heeft niet héél veel invloed wat voor camera eraan zit. Wat wél invloed heeft is je referentiekader.. probeer eens een 1.4 en ga dan terug naar je 1.8 ;)
De scherpstelmotor (USM) van de 1.4 is overigens nogal een teer puntje, gaat iets sneller stuk dan de conventionele scherpstelmotor van de 1.8. Als je een objectief hebt met USM, mijd dan druk in de lengterichting (dus stop 'm niet onder een andere lens in je tas - of hooguit overdwars, zodat de druk op de ronde kant komt.

Heb hier al menig reparatiegevalletje van gezien en vooral bij de wat langere teles (135L bijvoorbeeld) is het geen goedkope hobby.

Cisss

Berichten: 1014
Geregistreerd: 26-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:08

kakanox schreef:
Cisss schreef:
Op dit moment ben ik in bezit van Nikon D60, kitlens en Sigma 70-200 telelens. Telelens gebruik ik natuurlijk veel voor paarden. Maar voor portret (vooral paarden, misschien ook mensen of bloemen etc) foto's zou ik het ook wel leuk vinden om met een kleiner afstand te schieten. Ik heb de 50mm op het oog. Ik weet niet of deze daar geschikt voor is?


Ik denk dat het je tegen gaat vallen hoeveel korter 50mm is.
Ik zou je aanraden om eens te zoeken naar een 24-70 of iets dergelijks, of een 16/17/18-50-achtig iets.

Portretten van mensen kan je het beste met je 70-200 doen.

Oké, bedankt. Dus wel gewoon een zoomlens (niet met een vast brandpunt). Inderdaad, daar is de 70-200 ook wel mooi voor te gebruiken, maar ik zou het ook wel leuk vinden om een macro-lens erbij te hebben..

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:39

Cisss schreef:
Oké, bedankt. Dus wel gewoon een zoomlens (niet met een vast brandpunt). Inderdaad, daar is de 70-200 ook wel mooi voor te gebruiken, maar ik zou het ook wel leuk vinden om een macro-lens erbij te hebben..

Macrolenzen hebben één groot voordeel: Vaak zijn ze op alle mogelijke standen uitzonderlijk scherp. Nadeel is dat ze vaak traag zijn met scherpstellen (door het extreem lange bereik).
Canon maakt zelf een 50mm en een 60mm macro, beide f/2.8 en beide goed scherp. Tokina maakt een 35mm f/2.8, maar daar weet ik eigenlijk alleen van dat ze heel stevig zijn (alleen nog maar in m'n handen gehad, niet getest). Ze hebben ook nog een 100mm f/2.8 die best wel wat goedkoper is dan z'n Canon-broertje en - ook daar - trage AF maar retescherp. Trage AF geldt ook voor de Canon 100mm f/2.8 macro, maar als je die wil hebben moet je rap zijn want hij is uit productie.

Verder is er nog een Canon 100mm f/2.8 macro L IS USM, prachtding maar kost ook prachtig geld. En Tamron en Sigma enzo hebben macrolenzen rond de 100mm.. Langer is er ook wel wat te vinden maar ga er vanuit dat je dat niet echt zoekt.

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 01:38

Ja ik vergelijk dan qua scherpstellen mijn 55-250 en kitlens met de 50mm 1.8, dus dat zijn wel even verschillende lenzen. Fotografeer met een 400D en heb regelmatig problemen met scherpstellen, maar dat zou heel goed aan mijn onkundigheid liggen.

Apostrof

Berichten: 3957
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 03:03

imd schreef:
De autofocus is vrij traag, zeker als het qua licht niet te best is stelt hij bij mij niet goed scherp. Ik zou hem niet aanraden voor beweging iig, maar misschien dat anderen er andere ervaringen mee hebben..

Ik heb overigens geen problemen gehad met dit objectiefje met slecht licht. Hij is idd niet snel, maar accuraat scherpstellen bij ~ISO 5000 / 1/30 sec. sluitertijd (dus DONKER) op een xxD body was geen probleem.

Horsea_nl

Berichten: 8812
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:41

voor wie wil heb ik nog een sigma 55-200 te koop :)

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Welk objectief moet ik kopen? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:30

Heb ook een sigma 55-200 te koop!

Ik heb een vraag, ik moet een keuze maken uit 4 telelenzen.
dit zijn mijn eisen
- geschikt voor wild fotografie
- geschikt voor bewegende dieren (bijv rennend hert)
- moet dus goed kunnen inzoomen
- ook duidelijke en scherpe foto's kunnen maken in de hand

De lenzen die ik in mijn hoofd had:
- Sigma 50-500mm F4-6.3 EX APO RF HSM
- Sigma 150-500 F5-6.3 APO DG OS
- Canon EF 75-300mm F4.0-5.6 IS USM
- Canon 100-300 F4.5-5.6 USM