[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mireille

[INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 19:38

Om er voor te zorgen dat het allemaal goed verloopt, en dingen die hier niet horen toch geplaatst worden, even het volgende bekijken alsjeblieft :) :

In dit topic is wel ruimte voor het volgende:
1. Vragen zoals, hoe moet ik met mijn camera overweg?
2. Handige links/ tips voor fotografie.
3. Delen van kennis etc.
4. Plaatsen van een foto (in een link!) ter illustratie van wat er fout gaat/je niet lukt.

Dit topic is niet bedoeld voor:
1. Welke camera moet ik kopen. Klik hier!
2. Welk objectief moet ik kopen. Klik hier!
3. Foto´s plaatsen om commentaar te vragen.
4. Het plaatsen van een link naar een ander topic, met de vraag of mensen commentaar willen geven.

Bronvermelding:
Als laatste: wanneer je informatie of tekst kopieerd van een of andere internetsite, vergeet dan niet bronvermelding erbij te zetten. ;)

Archief:

DmNqUe

Re: [INFO] Fotografie: Tips & Trics #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:29

nou de 1e vraag dan maar :P
ik fotografeer met een canon eos 500 D hoe kan ik hier een blackfoto mee maken ? :D

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 14:41

DmNqUe schreef:
nou de 1e vraag dan maar :P
ik fotografeer met een canon eos 500 D hoe kan ik hier een blackfoto mee maken ? :D

Staat uitgebreid in de Wiki. ;)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:21

Hoi :D
Ik vind het moeilijk om mensen in zijn geheel op de foto te zetten, heeft iemand tips waar ik op zou kunnen letten?

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:36

@ Navanja dat is wel een hele algemene vraag.
Heb je moeite met de scherpte, compositie etc etc etc. Graag iets specifieker uitleggen wat je probleem is.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:55

Prima :D Ik vind de compositie moeilijk, scherpte worstel ik ook nog mee, waar moet ik op scherpstellen. Waar wil ik de focus hebben. Ik vind het lastig om het model in goede proporties vast te leggen. van welke hoogte ik bijvoorbeeld moet fotograveren. Om een nette stand foto te krijgen. Of hoe hou ik de focus in het gezicht, zonder dat de rest onscherp word.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik wil weten !

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:02

Laat eens voorbeelden als links zien wat je al gemaakt hebt en schrijf er bij welke instellingen je hebt gebruikt en wat je zelf vind dat er niet goed aan is/wat je verbeteren wilt.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 15:15

ik ben bezig met een topic te openen. Daar zit er in ieder geval eentje bij. En ik zal even zoeken in me archief of ik nog meer heb. Ik krijg het meestal niet goed voor elkaar.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:52

[FK] [FOTO] Newly Wessel,

Dit is het topic, en het is de eerste foto. verder heb ik eigenlijk niet zoveel stand foto's nog. Omdat ik het vaak te moeilijk vond, en voor me gevoel er nog niet aan toe was. Nou hoopte ik hier misschien een tip te kunnen vinden waardoor ik iets meer het gevoel heb dat ik weet wat ik moet doen.

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 16:05

Navanja schreef:
Prima :D Ik vind de compositie moeilijk, scherpte worstel ik ook nog mee, waar moet ik op scherpstellen. Waar wil ik de focus hebben. Ik vind het lastig om het model in goede proporties vast te leggen. van welke hoogte ik bijvoorbeeld moet fotograveren. Om een nette stand foto te krijgen. Of hoe hou ik de focus in het gezicht, zonder dat de rest onscherp word.
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is wat ik wil weten !

de meeste dingen die je zegt zijn vrij persoonlijk van wat jij mooi vindt, ik kan een foto maken met een rare uitsnijding, de 1 kan het kunst noemen de ander prutswerk
de 1 vind dat mooi de ander wat anders,

een compositiee moet je eigenlijk uitproberen, het moet bij de sfeer passen maar ook bij het plaatje dit is dus per foto verschillend, en hoe vaker je fotografeert hoe beter je er in wordt, dus eigenlijk leer je het meeste door heeeel veel te oefenen en door commentaar van anderen aan te nemen en er wat mee doen :).. het scherpstellen kan je natuurlijk leren van internet of uit boeken of via andere mensen maar persoonlijk denk ik dat de meeste mensen dit leren door veel te oefenen!
en natuurlijk kun je een fotografie cursus doen? daar leer je eigenlijk alles wat je hier vraagt!

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:27

Bedankt :D ik probeer heel erg veel te oefenen. Ik heb een cursus gehad voor beginners. Dat is me goed af gegaan. Ik ben nu aan het oefenen met allerlei verschillende combinaties van sluitertijd/diafragma enzovoorts. Ik probeer zo makkelijk mogelijke onderwerpen te kiezen. En probeer waar ik scherp moet stellen. Want volgens mij doet mijn camera dat vrijwel uit zichzelf. Kan dat?
Heb jij ook een cursus gedaan? En waar dan? want de meeste cursussen die ik zie zijn zo ontzettend duur, die kan ik op dit moment niet betalen. lees wel veel. en probeer nu langzaam mijn eigen ding te gaan doen. Maar ik vind eerst dat je knappe foto's moet kunnen maken voordat ik ga experimenteren. Bedankt voor je commentaar ! :D

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:53

nee maar heb een opleiding fotografie gedaan (niet afgemaakt en heb er nauwlijks wat geleerd) en werk in het weekend bij een footgraaf dus zo leer ik wat bij,
ik vind niet dat je knappe fotos moet maken en dan pas experimenteren! je moet toch leren, een eigen stijl ontdekken, en dat kun je volgems mij het beste doen door heeeel veel te experimenteren, met verschillende mensen, locaties ideeen, maar ook bijv andere instellingen zodat je weet wat je wat krijgt bij welke instelling enz

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:13

Waar een cursus te vinden 'hoe om te gaan met je camera, voor dummies'? :+
Ik heb nu een hybride camera een Fuji Finepix 9600 maar kan maar niet overweg met dat ding, boekje lezen helpt niet want er wordt vanuit gegaan dat men al basiskennis heeft of een enorm geheugen omdat je steeds naar andere bladzijden wordt verwezen.
eigenlijk zou ik gewoon eens een dagje mee willen lopen met iemand die zo'n camera heeft en mij wat basics kan uitleggen. Ik kan nl nog niet beoordelen wat ik moet veranderen aan de vele instellingen als er iets fout gaat met mn foto.
Dus oefenen oefenen oefenen heb ik al gedaan, ik oefen me suf maar ben nog niet veel wijzer....

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:51

Wat is 'high key' en hoe fotografeer je 't?
ik zie dit telkens in topics langskomen en zou graag willen weten wat 't is, ik vind 't er wel gaaf uitzien.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:16

Hallo,

Kan iemand voor mij misschien van twee foto's één mooi bewerking maken zeg maar? Ik wil dat als kerstkaarten doen, alleen ik zou echt niet weten hoe het moet.

Groetjes Nikki

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:24

hier ook een vraag

moest een groepsfoto maken van een familie +/- 9 personen
gebeurde in een grote witte kleedkamer
2 bouwlampen op statief met witte paraplu's

ruimte had zelf ook nog TL lampen
en gebruikte ook mijn flitser op de camera
hoe ik ook stoeide met de lampen en de instellingen van mijn camera, ik bleef schaduwen houden

wat doe ik fout en wie heeft eventuele tips?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:37

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 23:45

Hoi Cissy bedankt!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:53

ikdoemaarwat schreef:
hier ook een vraag

moest een groepsfoto maken van een familie +/- 9 personen
gebeurde in een grote witte kleedkamer
2 bouwlampen op statief met witte paraplu's

ruimte had zelf ook nog TL lampen
en gebruikte ook mijn flitser op de camera
hoe ik ook stoeide met de lampen en de instellingen van mijn camera, ik bleef schaduwen houden

wat doe ik fout en wie heeft eventuele tips?

Te weinig licht. 2 bouwlampen lijkt veel maar dat is het niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:48

echt waar :? wow :oo
het was echt mega veel licht (dacht ik dus zo)
dus gewoon nog meer lampen plaatsen en dan zou het probleem over moeten zijn....ok ok, gaan we proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 13:04

Ligt meestal niet aan de hoeveelheid licht, maar aan de kwaliteit ervan. Twee bouwlampen geven harde schaduwen, als je lampen of flitsers bounct of gebruik maakt van een softbox bijvoorbeeld wordt het licht veel zachter.

Verder is het bij het netjes uitlichten van 9 personen altijd lastig om iederéén netjes uit te lichten, en stel je mijns inziens je doel verkeerd. Het doel zou niet moeten zijn "geen schaduwen", maar "mooie, zachte belichting met subtiele schaduwen". En dat laatste gaat je met twee bouwlampen niet lukken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:02

ik heb wel 2 witte paraplu's gebruikt om ze enigzins te "verzachten"
en heb geen grote portomonnee om even voor een groepje van 9 een paar softboxen aan te schaffen
baal ik wel even van :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:41

Mijn reservebatterij - geen originele canon maar een goedkope namaak, merk weet ik niet, gekocht in Nieuw-Zeeland - doet het niet meer. Hij is leeg dus ik heb hem in de lader gedaan, en nu blijft het lichtje eerst heel lang oranje, en dan gaat 'ie uit. Ik heb al getest of hij het niet toch deed door 'm in m'n camera te doen, maar hij werkte niet.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:25

goedkope namaak.....dat zegt het al....

denk dat je de batterij af kan schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:37

Hoeft niks te maken te hebben met het feit dat 't goedkope namaak is... Heb zelf ook veel accu's van een ander merk dan Canon, doen het stuk voor stuk perfect. Lenmar bijvoorbeeld is een uitstekend budgetmerk.

Maar in het geval van Imre... Als zoiets mij zou overkomen zou ik 'm waarschijnlijk overleden verklaren :+