[FOTO] Babiche bij zonsopgang (advies gevraagd!)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_14

[FOTO] Babiche bij zonsopgang (advies gevraagd!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:08

Hallo!

Lang geleden dat ik hier wat geplaatst heb, de camera heeft ook een tijdje stil in de kast gelegen ;) Maar vorige week zondag was ik 's morgens vroeg op stal bezig, toen me ineens opviel hoe prachtig mooi de zonsopgang was. Gelijk paard en camera van stal gehaald, en eens iets anders geprobeerd dan alleen maar portret foto's.
Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden, tips e.d. zijn 100% welkom! Ik ben immers maar een amateurtje :D

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Dan had ik nog een vraag. Ik heb 1 foto op drie verschillende manieren een klein beetje bewerkt, maar kom er niet echt over uit welke ik nou het mooiste/beste vind. Jullie mening? :)

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

Ik hoop op veel commentaar! :)

Groetjes Julia

just_kiki

Re: [FOTO] Babiche bij zonsopgang (advies gevraagd!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 07:47

hee juul, vind de 2e erg mooi ! wel jammer van die zonstreep :) denk zonder dat was tie nog mooier geweest! :) enne, ik vind de 5e mooier die je bewerkt hebt :)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:43

Het idee vind ik echt heel leuk :j En foto 2 vind ik ook super geslaagd :) :)

foto 1 en 3 vind ik dan weer niet zo.
Bij foto 1 vind ik de zonnenstralen nogal storend. Ik denk omdat het zo rommelig toont, en (naar mijn mening..) te dicht bij zijn oog zit.
Van foto 3 vind ik het heel storend dat het rechter oog weg valt door de zon. En ik vind die ook weer wat rommelig.

Foto 4 vind ik het leukst van de bewerkingen :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:42

Op foto's 1 en 3 vind ik het onderwerp niet scherp en de zonnestralen bijzonder storend.
Foto 2 is wel scherp, maar ik vind het onderwerp heel oninteressant om naar te kijken.

de onderste 3 zijn scherp en netjes.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:06

Zo, ook even antwoord van mij. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Ik vind de zonnestralen juist weer wel leuk. Het idee is erg leuk maar aan de uitwerking mag nog een beetje gewerkt worden. Om het maar even per foto te beoordelen:

Foto1; Prima bedacht. Koppie staat er leuk op en de tastharen komen natuurlijk fantastisch uit. Met een reflectiescherm had je haar hoofd wel wat beter uit kunnen laten komen. Maar ik snap dat je die en een hulpje niet zomaar hebt. Waar je echter wel rekening mee zou kunnen houden is de achtergrond van je onderwerp. Die had iets onduidelijker mogen zijn. De horizon zie ik liever recht. Die haalt nu de aandacht weg van het onderwerp en het oogt wat slordig. De boompjes en het donkere vlak (aarde?) doen hetzelfde als de schuine horizon. Laat die liever weg en kies dus voor een andere uitsnede. Als je de horizon recht trekt probeer dan ook vooral de horizon op een derde of twee derde te zetten. Dat brengt rust in de foto.

Foto2; rustig plaatje. Daardoor ook een beetje saai. De achtergrond is netjes. Horizon is nagenoeg recht en de zon geeft en prachtige kleur op de manen. Misschien kun je iets verzinnen om deze foto interessanter te maken? De witte lijn (haar?) is wel storend en voegt niets toe aan de foto.

Foto3; Hier vind ik het erg jammer dat het oog aan de rechterkant van de foto weg valt. Misschien had je toch net een andere hoek moeten kiezen. De zonnestralen op zich zijn erg mooi! Vooral ook weer hoe de tastharen belicht worden (en kijk eens naar die staartkleur!). De weg en het bord aan de linkerkant storen. Ik kijk al of er een auto aan komt… Ik vraag me ook af wat dat ding onder haar mond is (touwtje?) De horizon is helaas weer scheef. Ook hier zou de verdeling tussen land en lucht beter kunnen. Probeer te kiezen of je meer land of meer lucht op de foto wilt hebben en houd dan in eerste instantie de verhouden 1/3 – 2/3 aan. Een klein stapje naar links en iets meer door de knieën had deze foto waarschijnlijk al veel goeds gedaan.

Foto4; veruit de mooiste van de bewerkingen. Jammer van het halster (eigenlijk op alle foto’s). Als je foto’s gaat maken misschien toch een wat fijner halstertje om (touwhalster bijvoorbeeld)? Oog is mooi scherp en kleuren zijn mooi. Ook de kruin is prachtig helder. Jammer dat 1 klein stukje bles overbelicht is. Nu trekt het aardig wat aandacht naar zich toe. Maar lang niet zoveel als op de volgende foto. Leuk detail is dat de foto begint met schaduw(hoofd) en daar ook mee eindigt(achterhand).

Foto5; nee, dit is hem niet. Het idee is leuk. Maar het werkt niet. Dat ligt onder andere aan de overbelichte plekken die nu heel veel aandacht op eisen. Maar dar is het niet alleen… ik weet het niet precies.

Foto6; rustige foto. Waar foto 4 juist spreekt door de levendigheid van kleuren is dit een hele rustige. De uitstraling van het paard past daar alleen niet helemaal bij. Ze kijkt mij te wakker voor deze kleuren. Maar de kleuren op zich zijn prima en ze lossen ook wat van de overbelichting op. Mooi rustig geheel.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 00:00

Heel erg bedankt voor de tips! :)

@ Captain_ Ja ik vond de zonnestralen soms ook wat rommelig tonen, maar vond dat ook wel weer wat hebben eigenlijk.

@ Goof: ik wilde juist heel graag die ochtend zonnestralen langs Babiche heen laten gaan, zodat ik een soort van sillhouette foto zou hebben, maar toch ook weer niet. Beetje lastig te omschrijven, maar juist die zonnestralen maken de foto's naar mijn mening wat frisser :) Maar moet het volgende keer wel beter uitwerken!

@ Iris: heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, ik heb er veel aan :))
Reflectiescherm zou inderdaad wel heel handig zijn, net als een hulpje, maar helaas allebei niet tot m'n beschikking ;) Wil dit onderwerp trouwens nog een keer proberen hoor, maar dan wat uitgebreider. Nu viel het mooie zonlicht me gewoon ineens op terwijl ik aan het uitmesten was, dus even vlug vlug paard gepakt en een paar foto's gemaakt. Wilde in eerste instantie op het veld gaan staan, maar dat was kletsnat en had geen laarzen of dichte schoenen bij de hand. Maar denk dat ik dat de volgende keer wel doe! Dan heb ik ook gelijk dat probleem van de storende achtergrond niet meer.

Over foto 5 ben ik het met je eens. Aan de ene kant vond ik 'm wel wat hebben, maar aan de andere kant is de foto ook erg raar op deze manier. Net of Babiche een bloedoog heeft ofzo := Maar toch blijft ie me wel weer trekken op de 1 of andere manier.

Ook wat betreft foto 6 heb je gelijk: Babiche kijkt veel te wakker voor die zachte kleuren, dan klopt de sfeer die je wilt creeeren niet helemaal meer.

Heel erg bedankt voor alle tips, ik ga er zeker wat mee doen! :)