[FOTO] even een fotografisch vraagje ;)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMarianne

[FOTO] even een fotografisch vraagje ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 16:58

hallo!

ik vind fotografie erg leuk en wil er later ook verder mee waarschijnlijk!
alleen nu is mijn vraag, al die fotograven hier (bijv. van de fotograven topics enzo)
hebben jullie voor het maken van jullie mooie foto's een cursus of zoiets gevolgd of hebben jullie je hetzelf aangeleerd of is het al je beroep?

daar was ik gewoon nieuwsgierig naar,
ik wil er later dus graag verder mee maar heb op dit moment geen goede camera ofzo (een doodnormale digitale camera van Canon).
mijn vriendin wil dat ook maar die zegt van alles tegen mij zoals: "je moet er wel talent voor hebben" - "je moet wel erg enthousiast zijn en altijd je camera bij je hebben" en dat soort dingen.
daardoor geeft ze mij een beetje het gevoel van: ik heb dus blijkbaar niet zoveel talent als haar (ze kan best goed foto's maken hoor en heeft ook een betere camera maar toch..) en zij heeft ook altijd haar camera bij zich maar zij kan dat want dat is haar eigen camera maar ik heb geen eigen camera (van mijn vaders werk..). Ik ben wel enthousiast alleen zie je dat bij mij niet zo goed als ik enthousiast ben!
dit wou ik even kwijt. ik weet dat dat er eigenlijk niet hoort maar ja.. ik moest dit ergens even neerzetten. ze haalt mijn motivatie dus een beetje weg weetje.. en ze gaat ook een cursus fotografie doen maar ik heb daar op dit moment geen tijd voor.

moet ik tegen haar zeggen dat ik het niet zo leuk vind van wat ze zegt of..

Maar iig bedankt alvast!

SSDesign

Re: [FOTO] even een fotografisch vraagje ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:00

Ik heb het eigenlijk zelf aangeleerd, maar als aanvulling heb ik een cursus gevolgd bij Hypofocus hier op bokt. :)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 17:02

dankje wel ;)
zal eens even kijken

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:07

Maar heel veel boeken lezen en gewoon veel zelf proberen doet ook wonderen. Net als het bekijken van foto's van andere (buitenlandse) fotografen. Kun je gelijk kijken wat je zelf wel en niet mooi vind.

Erik34

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:50

Als je een beetje oog hebt om de juiste momenten vast te leggen heb je al een voordeel ten opzichte van je vriendin.
Beoordeel elke keer je gemaakte foto's en probeer van de foute en goede dingen te leren. Vooral ook veel blijven oefenen, dan krijg je vanzelf verbetering in de gemaakte foto's te zien (als je het goed doet) :D
Laatst bijgewerkt door Erik34 op 16-08-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 20:57

Wat je vriendin zegt moet je langs je heen laten gaan. Alleen jij weet voor jezelf of je enthousiast genoeg bent om ermee verder te gaan. :) Denk alleen wel heel goed na. Als ik het zo lees heb je nog helemaal geen ervaring met 'echt' foto's maken en om dan nu al teveel te denken om ermee verder te gaan.. Pas daarmee op, het kan je nog flink tegenvallen. Er zijn zoveel mensen die maar al te graag 'fotograaf willen worden'.. Maar die hebben half geen weet van wat er allemaal bij komt kijken. ( Niet dat het allemaal zo verschrikkelijk is hoor ;) ) Een paar vragen dan ook aan jou:

Wat trekt jou aan fotografie? Waarom zou je er verder in willen?
Wat verwacht je ervan als je, naar jouw woorden, 'hier later verder mee gaat'? Wat denk je dat je dan gaat doen, hoe je daar je geld mee gaat verdienen en wat er allemaal bij komt kijken?

Als je die dingen voor jezelf op een rijtje zet ben je al een heel stuk verder. Nogmaals; enthousiasme is zéker wel belangrijk, maar dat bepaal jij zelf, niet je vriendin. Maar er is veel meer nodig dan enthousiasme. Ik ben van mening dat fotografie nauwelijks te leren valt. Fotografie is een kunstvorm (althans, de meeste fotografie) en daar moet je talent ( in dit geval ook oog ) voor hebben. Een talent of een oog ergens voor hebben kun je niet op scholen of uit boeken leren, dat moet je hebben. De scholen en boeken zijn er voor het aanscherpen van de techniek. Zoals een kunstschilder allerlei verftechnieken leert om het creatieve dat hij al bezit beter tot uiting te kunnen brengen. En zoals een zanger of zangeres allerlei ademhalings- en zangtechnieken leert om de mooie stem die hij/zij al heeft beter uit te laten komen, of langer goed te kunnen gebruiken.

Altijd je camera bij je moeten hebben is echt de grootste onzin, ik heb 'm alleen bij me als ik werk. Ben ik niet aan 't werk, dan ben ik ook BLIJ dat ik 'm even niet bij me heb. Dat is dus ook iets (en meerdere collega fotografen van mij kennen dit).. Omdat je elke dag voor je werk met camera's, fotograferen enz. bezig bent, wordt het minder (of op een andere manier) je hobby natuurlijk. Als er nu een feestje is ofzo gaat iedereen er maar vanuit dat ik het leuk vind om dan foto's te maken. Nou écht niet dus. Dan ben ik gewoon op een feestje en niet aan 't werk. ;)

Wat mijzelf betreft, ik ben op mijn 13e begonnen met fotograferen en heb alles mezelf aangeleerd. Ben weleens 3 maanden bij de Foto Academie geweest maar dat viel zwaar tegen, ik had voor de basiscursus gekozen en dat bleek gewoon een uitleg van de handleiding te zijn. Dag geld, en ik heb daar alleen maar uit mijn neus gegeten. :) Toen heb ik gekozen om lekker autodidactisch verder te gaan en dat gaat prima.

Succes ermee!

EsmeeF

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:51

Ik ga volledig mee met bovenstaand verhaal ;)

Het is erg vervelend dat jij je ontmoedigd voelt door je vriendin. Probeer dit toch van je af te zetten.. Het kan namelijk de schijn verwekken dat jij denkt niet goed genoeg te zijn of niet genoeg drive of talent te hebben om een (goede) fotografe te worden, terwijl dit misschien juist wel het geval is..

Als je nog niet zo goed weet wat je met fotografie wel of niet wilt, kun je dit natuurlijk altijd uit gaan vinden. Lekker veel oefenen, veel foto's plaatsen in bijv. Fotokunst om anderen om (opbouwend) commentaar te vragen. Dit neem je dan weer mee in je volgende series en zo leer je steeds weer bij. Als je van fotografie houdt is het altijd leuk, of je er nou wel of niet in door zult gaan. ;)
En meid, hou jezelf niet voor de gek. Als mensen na een maand of een aantal maanden nog niet zeggen dat je geweldige foto's maakt, wil dat niet meteen zeggen dat je er niet goed genoeg voor bent ;). De leerweg naar het constant maken van goede fotografische platen is enorm. Daarom is het erg belangrijk dat je veel kijkt en luistert naar mensen die het beter kunnen en hun gegeven commentaar opvat als goed bedoelde tips :).

Dus, laat je niet ontmoedigen, maar ga ervoor op het moment dat jij daar klaar voor bent! Geloof in jezelf, maar blijf vooral ook jezelf. Want het karakter van een fotograaf is vaak wat hem of haar zo bijzonder maakt ;).

Heel veel succes!

JustJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 08:57

Ik heb het mijzelf een beetje aangeleerd, maar om nog beter te worden wil ik graag nog een cursus gaan volgen bij Hypofocus.

En ik heb ook niet altijd mijn camera bij me hoor, als ik zin heb om weer wat te gaan oefenen neem ik hem mee... maar bij mij is het puur een hobby, en heb ik er ook wel eens geen zin in.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 09:49

Ik heb geen cursus gevolgt je moet er gevoel voor hebben en zelf een beetje gaan experimenteren als je het een beetje onder de kniee hebt kun je altijd nog een cursus gaan volgen voor tructjes ed je word er nooit slechter op natuurlijk maar het belangrijkste is het gevoel.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:00

Ik denk dat er hier op bokt weinig fotografen zijn die er echt voor geleerd hebben.. Zelf heb ik ook nooit een cursus of opleiding gehad, heb er geen boeken over gelezen en had ook geen geweldige camera.. Ik ben gewoon lekker mn eigen ding gaan doen, veel plaatjes schieten!! Die zetten ik dan op internet en vroeg dan aan verschillende fotografen om feedback, tips en commentaar.. Daar ging ik vervolgens mee aan de slag en zodoende verbeterde ik mn eigen werk.. sinds kort heb ik pas een echte camera, maar tussentijds heb ik er wel al veel geld in geinvesteerd, zoals in lenzen ed.

Dat je je camera altijd bij je moet hebben vind ik onzin!!!! Ik plan liever een hele middag vrij en regel ik een paar goede modellen, een mooie setting, visagie en kappers dan dat ik foto's ga maken van allerlij ondingetjes.. Maar dat is zooooo persoonlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 11:04

Bij mij is het gaan kriebelen tijdens mijn opleiding tot vormgever. Ik had vakkenblok fotografie van een jaar, en daarmee ontwikkelde ik een passie voor beeld, portret en camerawerk. Aan de hand hiervan heb ik een spiegelreflex camera gekocht en ben ik gaan fotograferen. Ik zie in mijn foto's van de afgelopen twee jaar een stijgende lijn. Het heeft even gekost om te zien waar echt mijn expertise ligt, maar als je die eenmaal gevonden hebt en je goed kan focussen dan komt het helemaal goed.

Mijn expertise ligt in de studio en bij sport, personen en emoties :)

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:55

Ik heb een aantal cursussen en workshops gevolgd en ben sinds kort lid van een fotografieclub.
Maar verder heb ik vooral mezelf heel veel geleerd. Door te doen en door heel veel te kijken naar andermans foto's. Kritisch kijken wat ik mooi vind en wat niet.

Er zijn heel veel websites, zoals http://www.fotografietips.nl of http://www.wilmakarels.nl/cursus-digitale-fotografie waar informatie staat over fotografie.
Lees dat eens rustig door en bekijk vooral heel veel foto's van anderen.
Wees kritisch t.a.v. je eigen werk en bedenk je wát je mooi vindt aan je foto's.

PonyPower_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:46

Mijn vader heeft vroeger een cursus gedaan, maar hij is informaticus, dus heeft hij geen tijd om intensief foto's te maken.
Dan had ik nog totaal geen interesse in fotografie,
maar dat is veranderd toen ik de charmes en de vele mogelijkheden leerde kennen.
Ik kwam meer en meer in aanraking met mensen die graag een mooie kiek van hun dier(en) wouden, en zo heb ik vanzelf leren fotograferen. Uiteraard met heel veel hulp van mijn vader en de mensen van het fotografentopic! :j

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 14:38

Faux schreef:
Wat je vriendin zegt moet je langs je heen laten gaan. Alleen jij weet voor jezelf of je enthousiast genoeg bent om ermee verder te gaan. :) Denk alleen wel heel goed na. Als ik het zo lees heb je nog helemaal geen ervaring met 'echt' foto's maken en om dan nu al teveel te denken om ermee verder te gaan.. Pas daarmee op, het kan je nog flink tegenvallen. Er zijn zoveel mensen die maar al te graag 'fotograaf willen worden'.. Maar die hebben half geen weet van wat er allemaal bij komt kijken. ( Niet dat het allemaal zo verschrikkelijk is hoor ;) ) Een paar vragen dan ook aan jou:

Wat verwacht je ervan als je, naar jouw woorden, 'hier later verder mee gaat'? Wat denk je dat je dan gaat doen, hoe je daar je geld mee gaat verdienen en wat er allemaal bij komt kijken?

Als je die dingen voor jezelf op een rijtje zet ben je al een heel stuk verder. Nogmaals; enthousiasme is zéker wel belangrijk, maar dat bepaal jij zelf, niet je vriendin. Maar er is veel meer nodig dan enthousiasme. Ik ben van mening dat fotografie nauwelijks te leren valt. Fotografie is een kunstvorm (althans, de meeste fotografie) en daar moet je talent ( in dit geval ook oog ) voor hebben. Een talent of een oog ergens voor hebben kun je niet op scholen of uit boeken leren, dat moet je hebben. De scholen en boeken zijn er voor het aanscherpen van de techniek. Zoals een kunstschilder allerlei verftechnieken leert om het creatieve dat hij al bezit beter tot uiting te kunnen brengen. En zoals een zanger of zangeres allerlei ademhalings- en zangtechnieken leert om de mooie stem die hij/zij al heeft beter uit te laten komen, of langer goed te kunnen gebruiken.

Altijd je camera bij je moeten hebben is echt de grootste onzin, ik heb 'm alleen bij me als ik werk. Ben ik niet aan 't werk, dan ben ik ook BLIJ dat ik 'm even niet bij me heb. Dat is dus ook iets (en meerdere collega fotografen van mij kennen dit).. Omdat je elke dag voor je werk met camera's, fotograferen enz. bezig bent, wordt het minder (of op een andere manier) je hobby natuurlijk. Als er nu een feestje is ofzo gaat iedereen er maar vanuit dat ik het leuk vind om dan foto's te maken. Nou écht niet dus. Dan ben ik gewoon op een feestje en niet aan 't werk. ;)

Wat mijzelf betreft, ik ben op mijn 13e begonnen met fotograferen en heb alles mezelf aangeleerd. Ben weleens 3 maanden bij de Foto Academie geweest maar dat viel zwaar tegen, ik had voor de basiscursus gekozen en dat bleek gewoon een uitleg van de handleiding te zijn. Dag geld, en ik heb daar alleen maar uit mijn neus gegeten. :) Toen heb ik gekozen om lekker autodidactisch verder te gaan en dat gaat prima.

Succes ermee!

wat vind ik dit fijn om allemaal te lezen (ook van de rest hoor ;)), ik heb laatst een fotosessie met de vlinders op de vlinderstruik gedaan en daar zijn er een aantal best aardig voor mijn niveau voor gelukt! :)
ik zal ook eens een paar foto's op een site ofzo zetten en ik ga over een poosje oefenen met mijn eigen pony's maar dan aan de longeerlijn zodat ik een het gevoel wat meer krijg om op het juiste moment te knippen!

ik heb er nog eens over nagedacht wat mijn vriendin zei. ik heb het ook maar van me afgezet en lekker verder gegaan waar ik mee bezig was! ik heb gister een tijdschrift (ZOOM.NL) gekocht en daar staan al wat dingen in waar ik weer van kan leren. :)
ook zal ik voor sommige dingen toch ook wel een andere camera moeten hebben maar daar ga ik voor sparen.

en Faux ;; ik zal eens kijken of ik antwoordt op die vragen kan krijgen die jij stelt en wat ik ook erg mooi vind van fotografie (voor mij persoonlijk hoor) de schoonheid van de natuur vast leggen en dieren horen daar ook bij. ik heb wat boeken van de bieb gereserveerd over fotografie.

ik ben echt zoo blij dat ik dit allemaal lees, mijn humeur is in 1x weer een stuk beter!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 19:27

Een andere camera is eigenlijk voor het eerste basiswerk helemaal niet nodig.
Probeer eerst eens wat te leren over o.a. compositie en dat vast te leggen. Probeer te kijken wat een foto mooi maakt en dat na te streven. En als je dan met je gewone camera mooie foto's kunt maken (en je vindt het nog steeds leuk), kun je eens rondkijken naar een duurder en meer geavanceerd toestel.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:58

Kitty schreef:
Een andere camera is eigenlijk voor het eerste basiswerk helemaal niet nodig.
Probeer eerst eens wat te leren over o.a. compositie en dat vast te leggen. Probeer te kijken wat een foto mooi maakt en dat na te streven. En als je dan met je gewone camera mooie foto's kunt maken (en je vindt het nog steeds leuk), kun je eens rondkijken naar een duurder en meer geavanceerd toestel.

Zo heb ik het ook gedaan. Eerst heel veel geoefend met de compact camera van mijn ouders, en zelf een goede spiegelreflex aangeschaft en ander materiaal. Het zou zonde zijn als het gewoon een bevlieging is, en je over een maand met je dure materiaal zit ;).

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:19

Faux schreef:

Succes ermee!

dit lijkt een beetje op mij..
heb ook een half jaar een fotografie opleiding gedaan, zat alleen maar achter de pc of liep een beetje door de stad te slenteren met camera om mijn nek en fotos maken enz. ik was wel goed (voor het eerste jaar), mede doordat ik vrij creatief (dit vonden ze dus erg goed :o )ben en het presenteren altijd op orde had, met presenteren van mijn fotos en opdrachten was ik altijd 1 van de besten terwijl ik nooit echt een les heb gevolgd maar omdat ik in veel dingen orgineel was en qua fotos wel echt mijn best deed, dus wat ik daarmee wil zeggen is dat je niet persee een opleiding hoeft te volgen, het is wel handig hoor een opleiding je leert mischien wat sneller de dingen zoals studiolampen en weet wat sneller hoe de camera werkt maar toch is creatiev/orgineel zijn ook een groot iets ;)
dat is tenslote wat een klant ook wil, een mooie foto van hem haar en als het kan niet standaard, want dan kan je zelf ook een foto maken. je moet er idd ook enthousiast voor zijn maar dat ben je volgens miij wel :)
tja talent,, volgens mij als je creatief bent, en anders durft te zijn dan een ander qua foto stijl bijv dan heb je toch wel een grote sprong voor, want echt talent.. tja somigen weten precies hoe de camera werkt is fijn om te weten maar je kunt eerst gewoon beginnen met een compac, natuurlijk levert een reflex een mooiere kwaliteit over het algemeen en kun je meer maar omte beginnen kun je ook een compact gebruiken..
daarnaast veel oefenen, jefotos beoordelen, fotokunst op bokt is ook handig en infoo op zoeken op internet bijv daar kun je veel van leren maar vooral door zelf te oefenen
sucses :)

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 12:34

_charlotte_ ;;
wat jij zegt lijkt ook echt op mij!
ik kan best creatief zijn en de creatieve vakken op school zijn ook altijd mijn beste vakken geweest.
als ik aan het fotograferen ben probeer ik wel zo origineel mogelijk, alleen dat pakt niet altijd goed uit omdat ik nog heeeel veel moet leren!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 14:43

ik ga mee met het bovenstaande. Niet dat ik super fotografeer ofzo hoor :') kan nog steeds superveel leren! Maar heb eigenlijk wel dit allemaal zelf geleerd zonder cursusen ofzo. Ik heb wel altijd tips gehad en daar deed ik ook wat mee, maar niet echt een opleiding ofzo, ik doe wel grafische vormgeving en ik probeer ook mijn eigen fotografie daarbij te gebruiken

xMarianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-09 19:54

@ Lifaya ; Grafische vormgeving is toch iets met reclame of niet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:58

nee dat is beeldvormgeving, kan ook reclame zijn, maar bijvoorbeeld ook lay out van een website of tijdschrift

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 09:56

ik heb een basisopleiding bij de fotovakschool gedaan! Ik kan het wel aanraden :j je leert op de cursus met je camera omgaan, dat was voor mij in het begin een raadsel!
Ook leer je verschillende kanten van fotografie, natuur, portretten, studio etc. Je krijgt opdrachten en leert op een andere manier naar dingen kijken
Wil je echt een goede fotograaf worden, zeggen ze altijd dat je er oog voor moet hebben. Sommige mensen weten bv. altijd de goede hoek te pakken en zo prachtige foto's te maken, sommige mensen maken hele mooie foto's, maar die hebben het gewoon net niet.

Wat vriendin zegt klinkt inderdaad een beetje banketstaaf, misschien is ze bang dat jij beter word!? altijd je camera mee.. ja je kan het doen, maar ik neem m mee als ik iets wil fotograferen, mede omdat het een duur ding is en hij niet bepaald licht en klein is :')

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:01

Ik heb op school een cursus gehad met de keuzevakken, verder is het gewoon kijken naar andere, experimenteren. Ik ben ook begonnen met een compact :)

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:03

Ik heb een opleiding fotografische vormgeving gedaan aan de fotovakschool. Dit is echter erg duur. Je kunt jezelf ook veel leren en je leert vooral door je foto's heel veel aan anderen te laten zien en iets te doen met de complimenten en kritieken die je krijgt. Probeer echter niet te doen wat een ander doet maar probeer je eigen stijl te ontwikkelen. Dit is misschien wel het meest moeilijk van alles. Fotografen of mensen die zich zo noemen zijn er vreselijk veel. Er zijn er ook vreselijk veel die allemaal zo'n beetje dezelfde plaatjes leveren. Wil je echt iets kunnen verdienen in de fotografie dan zul je je moeten kunnen onderscheiden van de rest.
Maar voor nu.. gewoon heeeeel veel doen en je niet laten ontmoedigen door anderen. Fotograferen word je niet rijk van maar het is wel ontzettend leuk :-)