[FOTO] bloemen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

[FOTO] bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 19:51

mooi weer, veel tips gehad dus aan het werk, mijn oma houd vreselijk van bloemen dus bij haar in de tuin aan de slag gegaan.
Ben beginnend maar heb super veel lol in het foto's maken, mijn pc heb ik de agelopen weken echt vervuild met foto's veel echt slechte, sommige wat beter.
Over de volgende foto's ben ik best tevreden, in mijn vorige topic de tip gekregen om niet alle onderwerpen in het midden te plaatsen, dat was toch wel moeilijker dan ik dacht want ik doe het automatisch.
Ben nu ook paint shop pro aan het uitproberen, vandaar de lijstjes... dat is echt kinderelijke blijheid van mijn kant (zo van YES ik snap hoe het werkt hihi)

1. onderwerp niet in het midden van het beeld = wel goed gelukt, is de enige foto waarbij dit gelukt is
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.iets wat donker uitgevallen
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 20:37

het kan aan mijn computer liggen, maar de foto's hebben heel veel ruis eroverheen gekregen.
en volgens mij zijn ze niet scherp!
het kan ook aan het uploaden liggen.
probeer is imageshack.us of zoek op google naar een andere site.
als de foto die ruis en wazige gloed niet had, zou foto 5 mijn favoriet zijn :)
succes verder!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:33

ze zijn geupload met photobucket, als ik ze rechtstreeks van de pc bekijk zijn ze veel helderder, en zonder ruis weet niet precies wat ik fout heb gedaan, want meestal gaat het met photobucket wel goed.
Ik moest het formaat wel aanpassen want ze waren te groot dus misschien heb ik daar iets fout gedaan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 23:53

Ik heb het idee dat de laatste 2 foto's de enigen zijn die scherp zijn, foto 1 is zowieso niet scherp.

Ik zou als tip willen geven; probeer iets meer de lijnen die je ziet te gebruiken bij het fotograferen. Bij foto 2 heb je dat wel gedaan maar bij foto 4 en 5 juist niet.
Die zouden (imo) mooier zijn als je je camera iets gedraaid zou hebben met de lijn van de bloem mee, in dit geval zou ik denken dat je een meter naar rechts zou moeten staan.
Daarnaast stoort het me een beetje dat de bloem er half op staat, ik zou hem liever óf meer uitgezoomd óf meer ingezoomd willen zien (ik zou zelf meer inzoomen en als het kan de macrofunctie gebruiken).
Bij foto 1 stoort het dat er rechts zo'n groot leeg vlak is, ik zou zelf de foto verticaal doormidden knippen(bij wijze van).

Charis_xX

Re: [FOTO] bloemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:03

Mooie foto's!!
Persoonlijk vind ik de 2de de mooiste,
mooie bloemen, fijn beeld...Heel mooi!

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 09:13

anneliesdj dank je voor de tips,

De foto's zijn allemaal met macrofuctie gemaakt, zonder zoom, als ik ga zoomen word de qualiteit heel slecht. (fototoestel is samsung L100 = standaart digitaalfototoestel voor op vakantie ofzo)
De vriend van mijn oma heeft een tijd terug ook het idee gehad om te gaan fotograferen, maar het bleek niets voor hem te zijn. Hij had wel gelijk een duurdere camera gekocht. Die heb ik nu mee naar huis gekregen om ook eens te proberen. Dus ben benieuwd :) Ik snap nog niet veel van alle functies hihi.
Tis een canon EOS 300D, spiegelreflex, dus ben benieuwd hoe dat gaat worden

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:01

Kady1 schreef:

De foto's zijn allemaal met macrofuctie gemaakt, zonder zoom, als ik ga zoomen word de qualiteit heel slecht. (fototoestel is samsung L100 = standaart digitaalfototoestel voor op vakantie ofzo)
De vriend van mijn oma heeft een tijd terug ook het idee gehad om te gaan fotograferen, maar het bleek niets voor hem te zijn. Hij had wel gelijk een duurdere camera gekocht. Die heb ik nu mee naar huis gekregen om ook eens te proberen. Dus ben benieuwd :) Ik snap nog niet veel van alle functies hihi.
Tis een canon EOS 300D, spiegelreflex, dus ben benieuwd hoe dat gaat worden

Macrofunctie heb je voor de eerste 3 foto's niet nodig.

Een EOS 300D is een goed toestel, kun je leuk mee aan de slag, zorg dan wel dat je een beetje weet wat je met alle functie's kunt doen want is zonde als je die niet gebruikt.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:20

Volgens de resenties moet je kamera een beeldkwaliteit leveren die ruim voldoende is, zelf op ISO 800.
Waar door het komt dat deze foto's niet van goeie kwaliteit zijn, weet ik niet.
Met photoshop, lichtroomen andere bewerkings progamma's kan je er nog wat van maken.

Afbeelding

Foto 1 (klik)heb ik in lightroom, in de standaard panel wat instelling veranderd.
In de hue/saturation/luminance panel; kluurtint en verzadiging van de roos naar beneden gehaald,
de verdorde bladeren van de roos meer bruin gegeven om het nog meer verdord te laten lijken.
Met de adjustment brush locaal verscherpt op de kelk.
En belangrijkste, met gegradueerd filter, aan de linker en rechter kant van de roos de boel donker gemaakt om alle aandacht op de roos te plaatsen.

Afbeelding

Ook hier in lightroom wat veranderingen in de standaard panel.
Velle zon look; het wit van de kelk meer wit gemaakt door de temperatuur schuif iets in het negatief (-3) te schuiven,
en kleurtint naar +7 te schuiven.
Met de kloon tool wat losse zaatjes verwijderd.
Lucht met behulp van de HSL panel meer blauw gegeven.
Alles om de bloem mbv.de adjustmend brush donkerder gemaakt en de kelk zelf nog verscherpt.
Soms is het niet erg als het onderwerp niet uit het midden staat (niet op de gulden snede staat).
Zolang je met een bewerking (bv.licht op donker) de aandacht kan vestigen op je onderwerp..

Afbeelding

Foto 3 ook in lightroom
Achtergrond iets donkerder en vingetting in de hoeken geplaats.
Bloem zelf is niet zo interessant, dus de wesp wat opgefleurd.
Succes verder met fotograveren.

JAZZ4ff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:27

Kady1 schreef:

De foto's zijn allemaal met macrofuctie gemaakt, zonder zoom, als ik ga zoomen word de qualiteit heel slecht.

Eerste zoom gedeelte is het optische zoom gedeelte, daarna wordt er digitaal ingezoomd, waardoor de beeldkwaliteit slechter wordt.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 09:15

JAZZ4FF Thanks voor de moeite om te laten zien hoe de foto's er uit kunnen zien. Ik ben zelf nog niet helmaal thuis wat er nu allemaal kan met bewerkingsprogramma's. Maar zo te zien worden mijn foto's er duidelijk beter van :)