Help vraag aan de fotografen foto's tijdens springen scherp

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Help vraag aan de fotografen foto's tijdens springen scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 15:55

Hallo, ik heb een vraagje..
Ik fotografeer nu zo een hmm ff denken een maand of 3 niet intensief maar gewoon af en toe een shoot om te oefenen, ik wordt veel mee gevraagd naar wedstrijden..
Maar het probleem is als ik foto's maak van het springen hoe krijg je paard en ruiter scherp????????? Hier heb ik met dressuur geen last van.. :S met mij scherp stel punten..
Ik heb van alles geprobeert nu heb ik een zaterdag tijdens onze kring geprobeerd handmatig scherp stellen maar ik ben nog niet tevreden..

Hier 2voorbeeldjes van een zaterdag.. uploaden is kwaliteit wel meer achteruit gegaan
1. Afbeelding

2. Afbeelding

De © die er in zit heb ik niet gemaakt maar men vriend, de foto's worden automatisch in een weblog gezet.. De foto's zijn onbewerkt ik kan dit namelijk niet :o
tevens zijn deze foto's van af de zijkant gemaakt en niet gewoon in het parcour zelf dus een beetje rennen voor de goede hindernissen..

Ik heb deze foto's met een Canon EOS 40D en een Canon 70-300mm IS USM F/4.5.5 gemaakt..

Een paar ruiters van onze club hebben me voor morgen weer gevraagd maar ik wil toch echt goede scherpe foto's hebbe :P
HELP ME

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:43

Ik heb het probleem ook, maar dat komt omdat mijn autofocus te traag is. Ik beschik helaas nog niet over goede lenzen.
Hoge sluitertijd en af punt op constante focus zetten zou het moeten doen.

Nicole

Re: Help vraag aan de fotografen foto's tijdens springen scherp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 16:47

oke bedankt hoe vind je deze foto's hier boven

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 16:51

Ik vind 't paard en ruiter niet dusdanig onscherp dat 't heel veel opvalt eerlijk gezegd?
Maar zijn deze foto's genomen op 't uiterste van de lens [300 mm]?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:05

Akimasa schreef:
Ik vind 't paard en ruiter niet dusdanig onscherp dat 't heel veel opvalt eerlijk gezegd?
Maar zijn deze foto's genomen op 't uiterste van de lens [300 mm]?

de eerste foto is genomen op :
Cameraproducent: Canon
Cameramodel: Canon EOS 40D
Sluitersnelheid: 1/800 sec
Diafragma: f/11
Brandpuntsafstand: 110 mm
ISO Gevoeligheid: 400
Belichtingscompensatie: -0.33 EV
Methode lichtmeting: Multi-Segment
Flits: Geen flits

De 2de foto:
Cameraproducent: Canon
Cameramodel: Canon EOS 40D
Sluitersnelheid: 1/800 sec
Diafragma: f/10
Brandpuntsafstand: 210 mm
ISO Gevoeligheid: 400
Belichtingscompensatie: -0.33 EV
Methode lichtmeting: Multi-Segment
Flits: Geen flits

Ik heb deze foto's gemaakt met handmatig scherp stellen maar ik vraag me af als dat ook anders kan..

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:23

Vind ze niet slecht, geen idee wat ik precies doe om ze scherp te krijgen..
Voordat de combinatie bij een hindernis is alvast op de hindernis scherpstellen, dan t paard vlak voor de hindernis volgen tot t moment waarop je een foto wilt.

Zie mijn link in onderschrift :D Heb iig lekker kunnen oefenen met het EK Junioren & Young Riders zo naast de deur!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 17:52

Niet handmatig scherpstellen. Zet je camera op de auto focus en dan op af constante forcus. (AF-S bij canon geloof ik, anders AF-C.)
En dan het paard met de beweging mee volgen. Op 300mm heb je zowiezo meer kans op bewegingsonschepte doordat de lens dan minder lichtsterk is en omdat de bewegingen van je handen extra versterkt worden. Een statief is dan een goede optie. En beeldstabilisator natuurlijk.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 18:34

Loizy schreef:
Vind ze niet slecht, geen idee wat ik precies doe om ze scherp te krijgen..
Voordat de combinatie bij een hindernis is alvast op de hindernis scherpstellen, dan t paard vlak voor de hindernis volgen tot t moment waarop je een foto wilt.

Zie mijn link in onderschrift :D Heb iig lekker kunnen oefenen met het EK Junioren & Young Riders zo naast de deur!

Jou foto's zijn mooi scherp hoe jij het doet ook wel eens geprobeerd maarja ik moet dus nog veel er mee gaan oefenen want ik krijg meestal dan niet scherpe foto's ja de hindernis :P

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 18:34

Babeth schreef:
Niet handmatig scherpstellen. Zet je camera op de auto focus en dan op af constante forcus. (AF-S bij canon geloof ik, anders AF-C.)
En dan het paard met de beweging mee volgen. Op 300mm heb je zowiezo meer kans op bewegingsonschepte doordat de lens dan minder lichtsterk is en omdat de bewegingen van je handen extra versterkt worden. Een statief is dan een goede optie. En beeldstabilisator natuurlijk.
\

Ja dat klopt ik fotografeer ook bijna niet op 300mm

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:06

ik heb een canon eos 1000d. En ben zondag ook wat springfoto's gaan maken. Helaas ben ik ze door mijn stomme pc kwijt geraakt dus heb ze niet kunnen bekijken op de pc maar op de camera leken ze goed scherp. Ik had de sluitertijd op 1/4000. Diafragma weet ik niet meer zeker maar dacht op 4 of 4.5. Ook al was de camera het daar niet mee eens die vond dat de sluitertijd dan lager moest maar dan werden de foto's niet scherp. Iso erg hoog op 800 of 1600 maar daardoor kon de sluitertijd zo hoog anders kreeg ik ze ook niet scherp. En de af op all servo dus dat die steeds scherp stelt. En ik volgde steeds het paard richting de hindernis zodat die steeds scherp stelde en met de sprong kon ik dan mooi de foto maken. Ik had er ook een 300mm lens opzitten zonder stabelisatie.(niet opgelet met het kopen van de lens, erg dom maarja dat wist ik toen nog niet dat dat niet standaard was)
Ik heb met dit soort foto's de camera op de tv stand staan trouwens. Ik ben ook nog nieuw met foto's maken met een spiegelreflex dus ben ook nog erg aan het zoeken. Maar had zondag wel het idee dat dit zo wel goed kon.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:28

Bij het springen zet ik mijn toestel altijd op AV. Ik wil het paard van voor tot achter scherp en dat lukt als je diafragma 3,5 of 4,0 kiest. Iso zet ik bij dit mooie zonnige weer zoals op de foto's van TS altijd op 100. Hogere ISO betekend ruis en dat uit zich in de foto als onscherpte. Ik kies 1/3 stop onderbelichting, want ik wil ook doortekenign in het wit en laat het toestel dan de daarbij horende sluitertijd kiezen. Op foto's vanTS zal dat zo rond de 1/800 uitkomen en dat is snel genoeg. ik stel handmatig scherp, zodat mijn toestel niet op het laatste moment zegt, hee die achtergrond is veel makkelijker om op scherp te stellen, nee ik stel scherp op de balken en dan draai ik hem een ietsje daarvoor. En dan volg ik de ruiter en knip op het juiste moment. succes verzekerd. Ik vind het zelf wel mooier als er meer ingezoomt wordt als op de foto's van TS. Hoe de hindernis er uit ziet interesseerd mij niet, ruiter en paard wil ik er zo groot mogelijk op. Soms laat ik zelfs een deel van het paard wegvallen zodat je er mooi close op zit.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:58

die 1/3 onderbelichting snap ik niet hoe je dat kan instellen. Hoe doe jij dat dan met de dressuur.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 15:02

Kokomo schreef:
Bij het springen zet ik mijn toestel altijd op AV. Ik wil het paard van voor tot achter scherp en dat lukt als je diafragma 3,5 of 4,0 kiest. Iso zet ik bij dit mooie zonnige weer zoals op de foto's van TS altijd op 100. Hogere ISO betekend ruis en dat uit zich in de foto als onscherpte. Ik kies 1/3 stop onderbelichting, want ik wil ook doortekenign in het wit en laat het toestel dan de daarbij horende sluitertijd kiezen. Op foto's vanTS zal dat zo rond de 1/800 uitkomen en dat is snel genoeg. ik stel handmatig scherp, zodat mijn toestel niet op het laatste moment zegt, hee die achtergrond is veel makkelijker om op scherp te stellen, nee ik stel scherp op de balken en dan draai ik hem een ietsje daarvoor. En dan volg ik de ruiter en knip op het juiste moment. succes verzekerd. Ik vind het zelf wel mooier als er meer ingezoomt wordt als op de foto's van TS. Hoe de hindernis er uit ziet interesseerd mij niet, ruiter en paard wil ik er zo groot mogelijk op. Soms laat ik zelfs een deel van het paard wegvallen zodat je er mooi close op zit.

Bedankt,
Ja ik doen zelf ook wel vaak close up hoor maar deze was een flink stukje van me weg en kwam mooier zo uit..
Maar mij is altijd aangeleerd hoe hoger de diafragma dat je meer scherp krijgt dus van voor naar achter, en jij zegt net tegen mij dat je hem dan op 3.5 a 4.0 kost??
Uhmmm in de war :?

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:41

Nicoletje92 schreef:
Kokomo schreef:

Bedankt,
Ja ik doen zelf ook wel vaak close up hoor maar deze was een flink stukje van me weg en kwam mooier zo uit..
Maar mij is altijd aangeleerd hoe hoger de diafragma dat je meer scherp krijgt dus van voor naar achter, en jij zegt net tegen mij dat je hem dan op 3.5 a 4.0 kost??
Uhmmm in de war :?

Ik weet en dat kun je ook precies uitrekenen, dat als je op die afstand een paard fotografeerd en ohgeveer in het midden van het paard scherpsteld, dat de scherptediepte voldoende is bij diafragma 3.5 om het hele paard scherp te krijgen. Hte mooie is dan dat de achtergrond iets onscherp wordt. Als ik een kleiner diafragma neem (groter getal) wordt de scherptediepte groter en heb je inderdaad meer kans dat het paard binnen die scherptediepte valt. Maar bij dit sensorformaat wordt een objectief wat minder scherp als je een kleiner diafragma neemt dan 4.0. Rond de 4.0 is dus de scherpte van het objectief het beste. Daarom probeer ik altijd in de buurt van dat diafragma te blijven. Het is wel moeilijker om dan precies het juiste punt van scherpstellen te vinden, maar als dat lukt heb je de beste kwaliteit. Om dat te leren kun je langzaam beginnen het diafragma steeds een beetje groter te maken. bv eerst op 8.0 als dat goed lukt probeer je 5.6 totdat het bij 4.0 ook lukt.

Kokomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:45

Berendje schreef:
die 1/3 onderbelichting snap ik niet hoe je dat kan instellen. Hoe doe jij dat dan met de dressuur.

Die 1/3 onderbelichting kun je standaard instellen via je menu, maar je kunt ook de ontspanknop een beetje indrukken zodat de camera het licht gaat meten, en dan met de jogshutlle de onderbelichting instellen. kijk maar eens in je handleiding, daar staat het precies met voorbeeld uitegelegd. Bij dressuur hangt het er van af hoe de achtergrond er uit ziet. Heb je bv een deel lucht op de foto ga ik 1/3 tot 2/3 onderbelichten. Heb je bv allemaal bomen en struiken op de achtergrond doe ik geen tot 1/3 onderbelichting, afhankelijk hoe donker of licht die bomen zijn.